שתף קטע נבחר

הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    צילום: AFP
    עיר בלי מכוניות וטבע בלי ג'יפים; למה לא בעצם?
    בעיר הם מזהמים ופולטים גזי חממה; מחוץ לעיר - בטבע הפתוח - הם רועשים, דורסניים והרסניים. ראש הממשלה הודיע שיצטרף למאבק של ישראל בשינוי האקלים. אני מציע לו: למה שלא תשקול לסגור רובעים שלמים בעיר לתנועת מכוניות, ולסגור שמורות טבע בפני ג'יפים וטרקטורונים

    לאחרונה יצאתי לטיול רגלי בנחל דישון העליון, בקטע שבין יער ברעם לעין אביב. היו שם כמה עשרות קבוצות קטנות של הולכי רגל. רובן, כולל שלנו, היו בנות שניים או שלושה משתתפים בלבד, שזה כשלעצמו דבר מרנין ומרגיע.

     

    אלא שבנוסף לחבורות המטיילים ברגל, השביל סאן משיירות טרקטורונים ומדבוקות של ג'יפים. זיהום הרעש מהמנועים היה מקומם, והצורך הבלתי נשלט של הנוסעים לנהל שיחות עם חבריהם מרכב אחד למשנהו, בצעקות שיתגברו על רעש המנוע, היה דוחה לא פחות. כל ההתנהלות הקרינה יהירות ואדנות ועוררה בנו זעם ושאט נפש.

     

    זה גרם לי לחשוב על ההתמכרות שלנו לשימוש ברכב הפרטי. התחבורה באופן כללי, ומכוניות פרטיות באופן מיוחד, אחראים לנתח משמעותי מסך כל גזי החממה הנפלטים לאטמוספירה (והנתון שונה כמובן ממדינה למדינה). על רקע משבר האקלים, צריך לדעתי לשקול ברצינות כל הזדמנות לצימצום השימוש ברכב הפרטי. זה נכון בעיר, בגלל הזיהום וגזי החממה, אבל זה נכון גם מחוץ לעיר - לבטח אם הגבלת כניסה כלי רכב תשיג מטרות טובות נוספות כמו למשל הגנה על הטבע למשל.


    גם בחיק הטבע חייבים לשרוף דלק? (צילום: אבי מועלם)

     

    לאחרונה התבשרנו שראש הממשלה בעצמו יעמוד בראש ועדת שרים שתבדוק צעדים להקטנת פליטת גזי חממה בישראל. זה מהלך חשוב. גם אם המניע העיקרי מאחוריו הוא רצונו של נתניהו להקטין את תלותה של ישראל במדינות הנפט, זה כיוון חיובי ומעודד.

     

    כחלק מפעילות הוועדה הזו, כדאי שנתניהו ישקול צעדים לצמצום השימוש במכוניות פרטיות גם בעיר וגם בשטחים הפתוחים. בעיר - בגלל בגלל הזיהום וגזי החממה; בשטחים הפתוחים - בעיקר בגלל החשיבות הסמלית והמסר הציבורי.

     

    • את הפוסט המלא על כלי הרכב בעיר ובטבע - תמצאו כאן

     

    למה למשל לא לסגור רובעים שלמים בלב הערים הגדולות לתנועת רכב בכלל, ומכוניות פרטיות בפרט? מהלכים כאלה עשו טוב לערים גדולות וחשובות בעולם, ויכולים להזניק את המרקם האורבני גם בישראל שנות אור קדימה. נכון, מדובר בחזון ארוך טווח שדורש נשימה ארוכה, תכנון מדוקדק ונחישות בביצוע, ונכון שהוא מחייב גם שידרוג משמעותי של התחבורה הציבורית, אך זה אתגר חשוב שיתרונותיו רבים, וככל שקידומו יתחיל מוקדם יותר כן ייטב.

     

    גם מחוץ לעיר ניתן לצמצם את השימוש בכלי רכב פרטיים - באזורי טבע רגישים למשל. ראיתי את ראש הממשלה ומשפחתו מטיילים ברחבי הארץ, ונדמה לי שהמקומות הללו קרובים לליבו. אך האבסורד הוא שהם לעיתים מלאים במכוניות מזהמות.

     

    האינדקס הירוק

    ילדים ירוקים

    ילדים ירוקים

    מתנה ירוקה

    מתנה ירוקה

    טיפוח אורגני

    טיפוח אורגני

    משלוחים אורגניים

    משלוחים אורגניים

    תיירות אקולוגית

    תיירות אקולוגית

    גינה אורגנית

    גינה אורגנית

    הכרזה על כל שמורות הטבע והגנים הלאומיים ברחבי הארץ כשטחים חפים מפליטות גזי חממה שמקורם במנועים היא אפשרית משפטית, ברת ביצוע מנהלתית (באמצעות רשות הטבע והגנים), ובעלת משמעות סמלית וערכית גדולה. הכנסתה לתוקף באפן מיידי תתן איתות ברור על נחישות בתחום צמצום פליטת גזי חממה, אבל תשיג הישג חשוב נוסף. היא תשחרר את המשתמשים הלגיטימיים בשמורות הטבע והגנים הלאומיים – בעלי חיים ובני אדם הולכי רגל – מפגיעתם הדורסנית של מי שאפילו הטיול בטבע חייב להיות כרוך אצלם בשריפה פולטנית של נפט.

     

    • הוֹמוֹ קוֹמְבּוּסְטַאנְס - האדם השורף, הוא הבלוג של פרופ' דני רבינוביץ המוקדש להתחממות הגלובלית ולשינוי האקלים >>> לחצו כאן

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "עיר בלי מכוניות וטבע בלי ג'יפים; למה לא בעצם?"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים