שתף קטע נבחר

  • עמוס רולידר
צילום: ירון ברנר

האם הילד באמת צריך מורה פרטי?

למה לי להיכנס לשיעורים בבית הספר אם המורה הפרטי כבר ישלים לי את החומר? יותר כיף לבלות בינתיים עם חברים. פרופ' עמוס רולידר מזהיר את ההורים: מחקרים מוכיחים כי רוב הילדים שלומדים אצל מורה פרטי עושים זאת מהסיבות הלא נכונות

דינה הראל לא יכלה לחכות לרגע שרמי, בן זוגה, יחזור מהעבודה כדי לספר לו את החדשות הטובות. בהתרגשות, כאשר אנחת רווחה ותחושות של הקלה נשמעות מקולה, סיפרה דינה לבעלה כי מאמציה למצוא לבנם נעם בן ה-14 עזרה לימודית נשאו פרי. החל מהשבוע הבא יגיעו לביתם בזה אחר זה מורה פרטית למתמטיקה (שלוש פעמים בשבוע), מורה פרטית ללשון (פעמיים בשבוע), בנוסף למורה המגיעה לביתם אחת לשבוע מזה מספר חודשים כדי ללמד את בנם אנגלית.

 

"כמה יעלה לנו התענוג הזה?" שאל רמי את אשתו, כאשר הוא מסנן בין שיניו בכעס מהול בתסכול: "כמה תעלה לנו העובדה שהבן הפסיק לתפקד בבית הספר?"

 

"אכן הוצאה יקרה", השיבה דינה. "אך אתה יודע שאין לנו ברירה. אין לי כוח לריב איתו כל יום שיעשה שיעורי בית ולמען האמת, נמאס לי להגיע לימי הורים בבית הספר וללמוד בכל פעם מחדש כי הוא אינו נכנס לחלק מהשיעורים ולאלה שהוא כן נכנס כמעט ואינו משתתף. וחוץ מזה, שנינו יודעים כי הציונים הנמוכים שהוא מקבל במבחנים אינם משקפים את יכולתו האמיתית".

 

 

מיהם התלמידים שלומדים בשיעורים פרטיים?

חשוב לי להבהיר כבר כאן שאינני מוצא כל פגם בשכירת מורים פרטיים שיסייעו לילדיכם להתגבר על קשיים לימודיים נקודתיים, להעשירם בנושא אקדמי כלשהו או לשם סיוע לימודי אשר יש בו בכדי להשלים את אשר הילד מקבל בזמן שהותו היום-יומית בבית הספר.

 

הניסיון המחקרי והיכרותי עם השטח מלמדים כי זהו לגמרי אינו המצב. מהו הפרופיל האופייני של חלק הולך וגדל של תלמידי חטיבת הביניים והתיכון המקבלים סיוע מסיבי של מורים פרטיים? לא, קוראים יקרים, לא מדובר בתלמידים הנכנסים בזמן לכל השיעורים המוגשים להם בבית הספר. גם לא מדובר בתלמידים היושבים במהלך השיעור ומשתדלים כמיטב יכולתם ללמוד תוך שהם מקשיבים להסברי המורה, מעתיקים מהלוח, מצביעים ומבקשים הבהרה כאשר אינם מבינים סוגיה לימודית מסוימת. לא מדובר גם בתלמידים אחראים, הדואגים לכתוב ביומן את שיעורי הבית שניתנו, תוך שהם מוודאים שהבינו והם מסוגלים לבצע את המטלות שניתנו להם, מגיעים לביתם ומשתדלים להכין את שיעורי הבית כמיטב יכולתם.

 

יותר ויותר הורים לתלמידים משתמשים כיום בשירותיהם של מורים פרטיים המשמשים תחליף חלקי או מלא לבית הספר בו רשום התלמיד. רשום אך אינו מתפקד בו כתלמיד. הורים אלה מביאים לביתם במיטב כספם את המורה הפרטי במידה רבה כאקט של ייאוש בניסיון אחרון לאפשר לבנם לרכוש את ההשכלה שתאפשר לו להמשיך לפתח את יכולותיו ולרכוש מקצוע התואם את הפוטנציאל שלו.

 

הורים יקרים, לפני שאתם רצים לשכור את המורה הפרטי הבא לילדכם, עצרו לרגע וחשבו על הנקודות הבאות, אשר יסייעו לכם לקבל החלטה מושכלת באם בנכם או בתכם בהכרח זקוקים למורה פרטי ואם כן, לאיזו מטרה ובנוסף לכך, כיצד ניתן להבטיח את יעילות העזרה הלימודית שילדכם מקבל מבלי שתיווצר תלות בסיוע זה?

 

האם ילדכם נוכח בשיעורים?

הסיטואציה החברתית בבית הספר מספקת לתלמידיה לא מעט פיתויים הגורמים להם "להבריז" ולא להיכנס לחלק מהשיעורים: הקניון הקרוב, הטלפון הנייד, החברים שלא נכנסו או הוצאו מהשיעור בשל התנהגות בלתי ראויה, החברים הנמצאים בחוץ ומחכים למורה שלא הגיע. כל אלה משמשים כאלטרנטיבות מושכות ומפתות הרבה יותר מאשר ישיבה בשיעור.

 

התמריץ להיכנס לשיעורים נמוך עוד יותר ושואף לאפס כאשר הנער יודע כי מורו הפרטי ילמדו או יסייע לו להשלים את החסר כתוצאה מהבילוי החברתי בו הוא עסוק במהלך יום הלימודים. לצערי, לא מעט תלמידים מגיעים היום לבית הספר כאשר האג'נדה העיקרית שלהם היא חברתית ולא לימודית. אז לפני ששוכרים את המורה הפרטי, על ההורים והמורים לשתף פעולה ובתוקף ובנחישות לדאוג כי התלמידים נכנסים לכל השיעורים שנקבעו להם במערכת.

 

האם ילדכם מתפקד, אחראי ורציני בשיעורים?

טרם הבאתו של המורה הפרטי לביתכם, אנא בדקו עם ילדכם ומוריו כיצד הוא מתנהג במהלך השיעורים. האם הוא קשוב ומנסה להבין את הסבריו של המורה, האם הוא דואג להעתיק מהלוח, לסכם, לתרגל ולבצע את המטלות הלימודיות הנדרשות ממנו במהלך השיעור, האם הוא שואל כאשר אינו מבין והאם הוא מקפיד על רישום שיעורי הבית ביומן תוך שהוא מוודא כי הוא מבין את המצופה ממנו וכיצד לעשותם בהצלחה.

 

במידה והתשובות לשאלות אלה או לחלקן שלילי, בקשו ממורי הנער להגדיר לו בתחילת כל שיעור את הציפיות ממנו כתלמיד, בקשו מהם לחזקו ולעודדו על כל התנהגות לימודית רצינית ובוגרת ותמכו בהם כאשר הם לא מוותרים לו ודורשים ממנו בתוקף להתנהג כתלמיד רציני ואחראי.

 

התנהגות בלתי מכבדת ואדישה וחוסר עניין בנלמד בכיתה זולגים במהירות גם ליחסם של חלק נכבד מהתלמידים כלפי מוריהם הפרטיים. על כן יש לעשות הכל בכדי לשרש התנהגויות אלה וללמד את ילדינו כיצד ללמוד ולהפוך לתלמידים מצליחים הממצים את יכולותיהם עד תום.

 

האם סדר יומו כולל הכנת שיעורי בית באופן עצמאי?

הקניית היכולת לתפקד כלומד עצמאי, המסוגל לשבת בחדרו לבד על בסיס יומי ולהתרכז בהכנת מטלות בית הספר כמיטב יכולתו לפני עיסוק בכל פעילות מועדפת, חשובה מאין כמוה להצלחתו של ילדכם בלימודיו, כמו גם בחייו כבוגר. גם המורה הפרטי הטוב ביותר לא יהווה תחליף ללמידה עצמאית של ילדכם.

 

הבאת מורה פרטי לביתכם במקרה כזה רק תחזק את התלות הטוטאלית של ילדכם במישהו חיצוני שיפעיל אותו. עזיבתו של המורה הפרטי במצב זה תגרור בעקבותיה את הפסקת הלימודים של ילדכם, לאחר שהוא התרגל כבר ל"זרז" בדמותו של המורה הפרטי.

 

אם ילדכם ניגש למשימת הכנת שיעורי הבית רק בעקבות לחץ שלכם, רק אם אתם יושבים לידו ו/או רק בנוכחות ובעזרת המורה הפרטי, דאגו ללמדו לתפקד כלומד עצמאי המקפיד להתכונן לקראת מבחנים ולהכין את שיעורי הבית לבד כחלק משגרת יומו הקבועה.

 

האם ילדכם מגלה אחריות בעניין רוטינות שינה והשכמה?

סיוע לימודי אינטנסיבי ככל שיהיה של מורה פרטי לא יציל את ילדכם מכישלון לימודי אם הוא אינו ישן את מספר השעות לו הוא נזקק על פי גילו ואם אתם מנהלים איתו בכל בוקר מאבק כדי שיקום ויגיע בזמן לשיעור הראשון או כדי שבכלל ילך לבית הספר.

 

מחקרים מראים בבירור את הקשר החזק בין שעות שינה מספקות להצלחה לימודית וליכולת לנהל מצבי תסכול ולחץ (אשר אינם חסרים במהלך יום לימודים טיפוסי). את הנער המתבגר שהפך את הלילה ליום והיום ללילה לא יציל גם המורה הפרטי הטוב ביותר.

 

מתי ואיזה מורה פרטי לבחור לילדכם?

הורים יקרים, המסר שלי ברור. לעיתים הבאתו של מורה פרטי לביתכם מבלי לקחת בחשבון את אורחות חייו של ילדכם והתנהגותו הלימודית בבית הספר מועדת לכישלון ואף עלולה להחמיר את מצבו הלימודי וההתנהגותי של בנכם לטווח קצר וארוך. לעומת זאת, כאשר ילדכם מפגין התנהגות בוגרת ומכבדת בבית ובבית הספר אך מתקשה בלימודיו כתוצאה מקשיים אובייקטיביים, מהיעדרות ארוכה, מחסרי ו/או מליקויי למידה, ניתן ואף רצוי להעניק לו סיוע לימודי במידת האפשר והצורך.

 

להלן שתי המלצות שיסייעו לכם לבחור את המורה המתאים לילדיכם ולמקסם את סיכויי הצלחת הבחירה:

 

  • התייעצו עם מורי בית הספר: מורי ילדכם מכירים היטב את יכולותיו הלימודיות ויש ביכולתם לאפיין ולאבחן באם קשייו הלימודיים נובעים מבעיות ארגון, מוטיבציה, פער בידע הדרוש ללמידה העכשווית ו/או קושי אובייקטיבי אחר. מידע חשוב זה והתייעצות עם מוריו של הילד יאפשרו לכם לקבל את ההחלטה הנכונה, באם הילד זקוק בכלל לסיוע פרטי ובמידה וכן, לאיזה סוג סיוע הוא נזקק.

 

  • העדיפו סטודנט מלווה על מורה פרטי במקרה של בעיות ארגון ומוטיבציה: לעיתים קרובות, פערים לימודיים והישגיו הנמוכים של הילד, נובעים בעיקר מקשיים בארגון, תכנון, עקביות והתמדה ולאו דווקא מליקויי למידה ותפישה. במקרים אלה מומלץ לשכור סטודנט הלומד לקראת תואר אקדמי, המשלב יכולות אקדמיות וארגוניות טובות, יחד עם כישורים בין אישיים טובים, למטרת סיוע לימודי כולל.

    סטודנט כזה יכול להיפגש עם מורי הילד וללמוד מקרוב על הנושאים הנלמדים בשיעורים השונים בהם הילד מתקשה, כמו גם על הציפיות האקדמיות שלהם ובהתאם לכך, לסייע לילד להתמודד בהצלחה עם הנושאים השונים. באופן ספציפי, יכול הסטודנט לסייע לילדכם להתארגן ולתכנן את כמות וקצב הלמידה השבועיים בבית, לסייע לו להכין את שיעורי הבית, להתכונן למבחנים ולבצע עבודות במקצועות השונים.
  • עדיף מורה מהורה: סיוע מקיף של סטודנט עדיף, כאמור, במקרים רבים על פני מורה מקצועי המתמחה בהעברת חומר ספציפי במקצוע לימודי מסוים. בנוסף לכך, על פי ניסיוני, סטודנט כזה עדיף גם על הישענות על אחד ההורים המנסה לשמש כמורה לילדו, תוך שהוא באופן טבעי מעורב רגשית יתר על המידה - מרשם בטוח לחיכוכים ומריבות מיותרים! בהצלחה.

 

  • פרופ' עמוס רולידר הוא אבא לשלושה, מומחה מוסמך בניתוח התנהגות, ראש המרכז להורות אחרת והמכון לחקר ולמניעה של קשיי התנהגות ילדים בסביבות חינוכיות במכללה האקדמית עמק יזרעאל ומגיש התוכנית "סדרת חינוך ". 

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים