שתף קטע נבחר

 

ה-iPad - בין תהילה לנפילה / פרשנות

אפל הציגה את ה-iPad, במטרה להמציא מחדש את שוק מחשבי הלוח, קטגוריה שרצה על המסלול שנים רבות מבלי להמריא. מה יתן לצרכן, מי יקנה אותו, ומה צריכה אפל לעשות על מנת לשחזר את הצלחת האייפוד והאייפון?

אפל ידועה בהיותה יצרנית חדשנית ומפתיעה מזה שנים רבות. מחשב הלוח שלה, ה-iPad, הושק אמש (שעון ישראל) באירוע רשמי בסן פרנסיסקו, אחרי תקופה ארוכה בה נשמעו קולות ברשת על אודותיו.

 

תקציר הפרקים הקודמים: לאחר שפורסם בשבוע שעבר כי אירוע השקה מיוחד צפוי להתקיים ב-27 לחודש, ובו תחשוף ענקית המחשוב מוצר חדש, הסתערו כל המומחים והמעריכים על מקלדותיהם והחלו ליצור קווים לדמותו.

 

אפילו דבר קיומו של המחשב לא הגיע מאפל עצמה, כי אם מחברות הנוגעות לפרוייקט החשאי - יצרניות רכיבי מחשב בטייוואן, מערכת הניו יורק טיימס, הוצאת הארפר-קולינס ואחרים.

 

למחוק ולכתוב מחדש על הלוח

מחשבי לוח למיניהם קיימים מזה שנים רבות ומעולם לא נמכרו בהיקפים קרובים לאלו של מחשבים ניידים סטנדרטיים. על אף החשיבה היצירתית של אפל, מדובר בקטגוריית מוצרים שרצה על המסלול מבלי להמריא. כדי להפוך לסיפור הצלחה בדומה לאייפוד ולאייפון, יהיה על הענקית האמריקנית להגדיר מחדש את מחשב הלוח.

 

אפל נכנסת לשוק מנומנם למדי - תפיסת העיצוב של מחשבי טאבלט לא השתנתה בצורה משמעותית מאז הוצגו לראשונה. מדובר בלפטופים קטנים (שמונה עד 12 אינץ'), בעלי מסך מגע הניצב על ציר דו כיווני, שמאפשר לסגור אותו ולהפעילו באצבע - או בעט חרט (סטיילוס).

 

עוד מאפיין בולט של מחשבי לוח בעבר היתה נטיית היצרנים להסתמך על מסך המגע של המחשב בתור כלי השיווק העיקרי שלו, ולא להשקיע באספקטים אחרים. המעבדים היו לרוב, חלשים יחסית, המעבדים הגרפיים היו האון-בורד הבסיסי ביותר בו משתמש היצרן וגם היציאות, הממשק והעיצוב הוזנחו.

 

ההיסטוריה של הלוח בארץ הקודש

בעבר מותגו מחשבים אלו כמוצרי פרימיום ונמכרו בישראל במחירים שחוצים בלי למצמץ גם את קו עשרת אלפים השקלים.

 

מחשבי הלוח הנפוצים בישראל היו בתחילה מחשבי לנובו, אולם מאוחר יותר הוצגו דגמים מתחרים מיצרנים כמו סימנס, דל, גיגהבייט ואחרים, חלקם זולים יותר.

 

הטאבלטים הראשונים שתומחרו נמוך יותר ואפשרו גם לקהל הרחב ליהנות מיתרונותיהם היו דווקא מחשבי tx של hp .

 

המחשבים, שנחתו בארץ לפני שנתיים לערך, כללו פונקציות מולטימדיה ייעודיות ומעבד גרפי עם ביצועים שקרובים יותר למחשב נייד סטנדרטי. אף על פי כן, נותר הטאבלט מוצר נישה בשוק המחשוב הישראלי, כמו גם בשאר העולם.

 

הבשורה של אפל?

ה-iPad של אפל מציג תפיסת עיצוב חדשה לגמרי: מוצר שנועד לצרוך תכנים יותר מאשר ליצור אותם. תפקוד כקורא ספרים אלקטרוני, תצוגת סרטים באיכות גבוהה, איכות שמע וארגון קבצי מוזיקה האופייניים לאפל, ותכונות נוספות – וכולן על בסיס ממשק רב מגע נוח ונגיש. כל אלה, ללא מקלדת פיזית. מחשב לוח שהוא באמת - רק לוח.

 

סטיב ג'ובס, מנכ"ל ומייסד אפל, הילל את המכשיר, ואמר כי הוא מפגש פסגה בין יצירה חופשית ובין טכנולוגיה מתקדמת, וכי מטרתו להוות גשר טכנולוגי בין הסמארטפון ובין המחשב הנייד. האמנם?

 

 


 להמציא את הקטגוריה מחדש. השקת ה-iPad

 

מהמנהלים לפועלים?

מחירו הבסיסי של ה-iPad הוא 499 דולר, מה שעשוי לחולל, כפי שמקווה אפל, מהפיכה בשוק מחשבי הלוח. המבחן יהיה לא בקרב מעריצי אפל ומשתמשים עסקיים, אלא בקרב הציבור הרחב. אם תצליח אפל להוריד את הקטגוריה מהדירקטוריון לפרולטריון, מהמנהלים לפועלים, עשויה הענקית האמריקנית לשבור את השוק או אף להמציאו מחדש.  

 

התפוח החדש, הוא מחשב לוח שמחירו אינו חוצה את גבול אלף הדולרים. באפל יודעים היטב כי ישנם קהלים אשר הטאבלט כאילו הומצא עבורם בשל תכונות כמו זיהוי כתב יד והפיכתו לקובץ טקסט, ומחירו, הרחיק אותם משם עד כה. 

 

ציבור הסטודנטים, לדוגמה, יכול להיעזר במחשב שכזה בשיעורים והרצאות, למרות יכולת ההקלדה הבעייתית משהו, וכמותם גם לקוחות רבים בעולם העסקים הקטנים ועוד.

 

הסטודנטים הם גם קהל צעיר ובעל מודעות אופנתית גבוהה, דבר שהוא מכפיל-כוח בכל הנוגע למכירות אפל בארץ ובעולם.

 

רכיב המחיר אמנם יעשה את המחשב אטרקטיבי יותר, ללקוחות ששואלים את עצמם "האם אוכל להרשות זאת לעצמי?". אבל האתגר השיווקי הוא מול ציבור לקוחות רחב בהרבה: אלו שישאלו "למה לי לקנות כזה ולא מחשב נייד?".

 

מפגש שלוש החנויות

אפל סוברת כי המציאה קטגוריה חדשה, או שהצליחה לחליפין להחיות את קטגוריית ה-MID, ה-Mobile Internet Device שאפילו אינטל הגדולה נכשלה ביצירתה.

 

אך בעיני הצרכנים עדיין מתחבר המוצר אל קטגוריית מחשבי הלוח. האחרונים, יתרונם על ההמצאה האחרונה בעלת סמל התפוח הוא בהיותם קודם כל, מחשבים ניידים "אמיתיים".

 

מקלדת אין לו ל-iPad, וגם לא מצלמה. נשאלתי בעבר על ידי אנשים שהתעניינו ברכישת מחשב אם "160 גיגה זה מספיק?", בעוד ה-iPad

הבסיסי נותן רק עשירית מנפח זה, ובלתי ניתן לשדרוג.

 

תקלת סוללה? רוצים אחת חליפית? לא תקבלו. בדומה לאייפון, גם אחיו הגדול והחתיך לא מאפשר לכם להחליף אותה בעצמכם. גם קריאת וכתיבת מסמכי טקסט עשויה להיות בעייתית במחשב, שהוא בעל מסך בגודל של קצת פחות מעשרה אינץ'.

 

ה-iPad הוא, אם להשתמש באופן חופשי בהצהרתו של ג'ובס, מפגש פסגה בין שלוש חנויות: iTunes לצריכת מוזיקה, iBook לצריכת ספרים והאפסטור להורדת אפליקציות.

 

כל זאת, בתוך מכשיר נאה ואלגנטי שחונך אוטוסטרדה לא שוות מסלולים: זרימת תכנים אל המשתמש, שמצידו יעביר כסף אל אפל ושותפותיה - והרבה. מצד שני, שתיים מהחנויות נפגשו גם באייפון, דבר שלא מנע ממנו מלהפוך להצלחה.

 

חלק מהביקורת על הדורות הראשונים של האייפון הייתה, שהמכשיר עושה הרבה דברים טוב, אבל כשמפשיטים אותו מיכולות המידע והיישומים, ומסתכלים עליו כטלפון סלולרי בלבד - מגלים מכשיר בינוני. עדיין מוקדם לקבוע אם יזכה ה- iPad לביקורת דומה.

 

שלוש חזיתות, לוח אחד

בזירה העולמית נלחם המכשיר בשלוש חזיתות - מול קוראי ספרים אלקטרוניים כמו הקינדל ודומיו, מול נטבוקים, ומול מחשבי הטאבלט הקיימים.

 

הקרב בחזית מחשבי הלוח, אבוד מראש. שכן אין לו ל-iPad לא ביצועים, לא גודל מסך ולא יכולות של מחשב נייד, והמצב בחזית הנטבוק עשוי להיות דומה. על הקוראים האלקטרוניים יש ל-iPad יתרון ברור ביכולותיו, אולם מחירו יותר מכפול משל הקוראים היקרים ביותר.

 

ניתן להניח כי האדם הסביר יעדיף לקנות קורא ספרים בסיסי ב-100 דולר ולהיצמד למחשב נייד כזה או אחר כמחשב עבודה עיקרי, מאשר לבחור בלוח של אפל, שמנסה לרקוד על כל החתונות.

 

הזווית הישראלית

האייפד עשוי לנחות בישראל בתוך חודשיים שלושה (הערת העורך: אם אפל לא תעשה בנו מעשה אייפון), ולהתחרות ראש בראש הן עם השורה הראשונה של הנטבוקים והן עם מחשבי הלוח הקיימים בשוק. שוק הקוראים האלקטרוניים עדיין מצומצם מאוד בישראל, כך ששם לא צפויה תחרות.

 

המפרט שלו יכול להתמודד עם אחוז ניכר מהמשימות אליהן תוכנן נטבוק – קטגוריית מוצר שמחירה הממוצע נע סביב 1800 שקלים. אם לשפוט לפי התמחור של מוצרי אפל בארץ, הלוח של אפל עלול גם לחצות את ה-5000 שקלים, מחיר בו ניתן לרכוש כל נטבוק בישראל, פעמיים.

 

נפילה או תהילה?

מתוך כך, ניתן להעריך כי iPad יעטר אולי את שולחנות המנכ"לים, או יינשא בגאון בידי "חולי קדחת התפוחים" למיניהם, ולאו דווקא בידי הסטודנט או השכיר הממוצע, ודווקא הם אלה שעשויים להכריע את הצלחת המוצר.

 

לקוחות של מחשבי הלוח, מהעבר השני, עשויים להעדיף את היצע השוק הקיים - אשר מספק להם ביצועים וחומרה מלאים, בנוסף על אפשרות לממשק מגע וכתיבה על גבי המסך.

  

מאידך, תימחור נכון שלו בישראל ובעולם, יוכל להפוך אותו למוצר המוני ואף להצלחה מסחררת, בעיקר הודות למגמת השוק של רכישת נטבוקים ודומיהם בתור אמצעי בידור, תקשורת ומדיה שהוא משני, ולא ככלי עבודה עיקרי. חשוב לזכור שלאפל יש נטייה להשיק מוצרים במחירים אסטרונומיים - ואז לחתוך אותם למחירים שפויים יותר, תוך מספר חודשים.

 

כך שתמחור אגרסיבי יקבע את גורל ה-iPad, אם כנפילה ואם לתהילה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים