שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    שר התחבורה: יש מקום להפריד בין נשים וגברים
    תשובתו של משרד התחבורה לבג"צ בעניין הפרדה בין גברים ונשים בקווי מהדרין מגלה: השר ישראל כץ תומך ברעיון קווי אוטובוס נפרדים לנוסעים חרדים - גברים ונשים לחוד

    המדינה לבג"צ: תותר הפרדה בין גברים ונשים בקווי אוטובוס, במסגרת הסדרים בהסכמה. משרד התחבורה העביר היום (א') לבג"צ את תשובתו בעניין ההפרדה בין גברים ונשים בקווי אוטובוס. על-פי החלטת שר התחבורה, ישראל כץ, בכוונת המדינה לאפשר את ההפרדה במסגרת "הסדר וולונטרי": הסדרים שבהם יסכימו נוסעים בקווים מסוימים להפרדה. בכך למעשה מאמץ השר את המלצת הוועדה המקצועית של משרד התחבורה, שקבעה כי את ההפרדה יש לאפשר במסגרת הסדרים "מתוך הסכמה".

     

    על-פי החלטת השר, הקווים שבם יוכלו מפעילי התחבורה הציבורית לקיים הסדרי הפרדה, הם קווים הפועלים כיום כ"קווי מהדרין" - קווי אוטובוס המשרתים בעיקר את הציבור החרדי. "אנו יוצאים מהנחה שאין פסול ברעיון האוטובוסים בהם יש הפרדה, הבאה להיענות לצרכי הציבור החרדי", דברי כץ. במשרד התחבורה אומרים גם כי "יש לאפשר למפעילי התחבורה הציבורית לתלות שלטים 'מכווני התנהגות', שיהיה בהם משום הסבר ובקשה מהנוסעים לשבת בהפרדה בין המינים - תוך קביעה כי אין חובה לעשות כן".


    השר כץ: המפעילים יתלו שלטים "מכווני התנהגות" (צילום: רועי צוקרמן) 

     

    רק לא בכוח

    כבר בתחילת ינואר, בדברים שאמר בפני מליאת הכנסת, חשף השר כץ את כוונתו לאפשר הסדרים וולונטריים בקווי האוטובוס המשרתים את הציבור

    החרדי. עם זאת, השר הבטיח כי ההסדר ייושם מתוך הסכמה בלבד: "לא נאפשר רמיסה של זכויות יסוד, ולא נאפשר הפרדה על-פי חוק", אמר השר לחברי הכנסת. "במדינת ישראל לא תתאפשר מציאות של הפרדה בין גברים ונשים".

     

    אלא שהחלטתו לאפשר את אותם "הסדרים וולונטריים", עוקפת למעשה את הצורך בחוק או תקנות - ויוצרת בדיוק את אותה מציאות של הפרדה בין גברים ונשים. יש לציין כי השר הזהיר בעבר כי אם לא יתאפשרו הסדרים מעין אלה, ייאלץ משרד התחבורה לאפשר את הפעלתם של קווים ייעודיים לאוכלוסיה החרדית.

     

    כדי למנוע הפרדה שאינה בהסכמה, הנחה השר את אנשי משרדו לבחון דרכים להחמרה משמעותית של האכיפה והענישה נגד נוסעים שינסו לכפות בכוח את ההפרדה. "הנחיתי את מנכ"ל המשרד ואת ראשי אגף התחבורה הציבורית, למצוא פתרון טכני שיאפשר להגיש דו"ח על התנהגות בלתי-הולמת של נוסעים", הסביר השר לחברי הכנסת בתחילת החודש.

     

    סוף פסוק?

    החלטת השר אינה מסיימת את הפרשה: הפוסק בעניין חוקיות ההפרדה בקווי האוטובוס יהיה בג"צ, שדן מאז 2008 בעתירה שהגישו המרכז לפלורליזם יהודי וקבוצת נשים. אלא שאין כל ביטחון כי החלטת בג"צ אכן תשנה את המציאות בקווי המהדרין - הציבור החרדי עלול להתנגד באופן תקיף להחלטת בג"צ שתהיה מנוגדת לדעתם.

     

    ראוי להזכיר כי בסוף אוקטובר 2009, לאחר פרסום מסקנות הוועדה המקצועית של משרד התחבורה, נשמעו בקרב העדה החרדית הערכות כי אימוץ המסקנות ימסד את מה שממילא נהוג כיום בקווי המהדרין. כך הסביר את עמדתו ל-ynet דובר ועדת הרבנים לענייני תחבורה, שמעון שטרן "תשובת המדינה דווקא תומכת בהמשך המצב הקיים, ולכן הקווים הנפרדים ימשיכו לפעול במתכונת הנוכחית".

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "שר התחבורה: יש מקום להפריד בין נשים וגברים"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    ynet רכב בפייסבוק
    לוח winwin
    מומלצים