שתף קטע נבחר

הכרזת העצמאות החרדית

מהפך כביר עובר על החברה החרדית: האינדיבידואל "הרים ראש" והחל לחשוב בכוחות עצמו. התוצאה היא חשדנות כלפי העסקנים, ופסיקות שיוצרות "מיינסטרים הלכתי" חדש. כן, הקונפורמיות עדיין שולטת, אבל החומה נסדקה

אם מישהו היה זקוק להוכחה כי אין חברה יותר הטרוגנית ומורכבת מן החברה הדתית והחרדית, באו אירועי הימים והחודשים האחרונים והבהירו כי אכן מתפתחת לה תופעה סוציו–אנתרופולוגית חדשה המטלטלת את הציבור החרדי לגווניו.

 

עד לא מכבר הייתה מחלוקת הקהילה החרדית לדיכוטומיה ברורה וקלה: הציבור הליטאי הקר, האנליטי והאליטיסטי, ולעומתו הגוש החסידי, ששונותו מן הגוש הליטאי היתה מובהקת וקוטבית. משום כך אופיינו היחסים ביניהם בדיאלקטיקה תקופתית: שלום קר, או מלחמה מונומנטלית. לצדם היה המחנה הספרדי-חרדי, שמלבד עצמאות פוליטית פרלמנטרית, נתון היה תמיד תחת חסותה של האחות הליטאית הבכירה, שידעה לדכא או להעניש במהירות ובאכזריות כל גילוי של מרד וחריגה מן הקו ההלכתי או ההשקפתי הנוקשה.

 

אלא שבשנים האחרונות, מתחולל מהפך כביר, החבוי עדיין מעיניים בלתי מיומנות, אך שווה מחקר סוציולוגי אקדמי מן המעלה הראשונה: הפרט האינדיבידואלי, החל "להרים ראש" ולהתחיל לנסות לחשוב בכוחות עצמו, גם אם המשמעות לכך היתה התעלמות מן הכותרת הראשית של "יתד נאמן". הצעיר החרדי, החל למאוס בעסקוּנה הדומיננטית שבחצרות המנהיגים ולפקפק בהוראות ובדרישות המוצגות ביומונים השונים. האתרים החרדיים החלו לפרסם הוכחות מתועדות, המעלות שאלות ותהיות קשות על חלק מן הנושאים הבוערים, ומדד האמון החל לצבור תאוצה שלילית עד שגם מאבקים "צודקים" אובייקטיבית החלו להיתקל בחשדנות ובציניות טבעית.

 

דוגמאות לא חסרות: הסכסוך המתוקשר בפוניבז' שכבר מזמן חרג מן הקווים המשפטיים הצרים הפך למלחמת עולם מתועדת שסחפה אליה את הציבור כולו, כשלכל פרט כמעט יש עמדה משלו, ומלים קשות על הצד היריב. המאבק באינטרנט, בדמות המכתבים הרדיקליים נגד אתרי האינטרנט "החרדיים" שלא מנעה מן החרדי הפרטי לתהות מדוע שכחו "לוחמי הקודש" לצרף את חתימתו של הרב עובדיה יוסף. מלחמת ה"וועדה למען השבת" בשפע שוק, שגררה תגובות נזעמות - כמעט אלימות - כשהתברר שגם רשת "יש" המתחרה, שבבעלות איש העסקים נוחי דנקנר מחזיקה בבעלותה עסקים הפועלים בשבת כמו ישראייר, סלקום, יוניטל, וחוגלה קימברלי. גם היציאה המאסיבית של החרדים לשוק העבודה, והלימודים האינטנסיביים באוניברסיטאות ובמכללות דתיות ובלתי דתיות, תרמו את חלקם.

 

מלחמת עולם חרדית

התסיסה הזו, שהחלה בקול דממה דקה ברמת האינדיבידואל, מתפשטת אט-אט ומקבלת מטמורפוזה ציבורית. ש"ס המזרחית, עד לא מכבר קבוצה חרדית שקיומה הלגיטימי כתנועה חרדית עצמאית היה מוטל היה בספק גם בעיני עצמה, הדהימה את כולם כשפתחה במלחמת עולם אל מול מה שנראה היה בעיניהם זלזול של חבר הכנסת גפני במנהיגם, הרב עובדיה יוסף. במאבק הזה היא מצאה את עצמה עושה שימוש סמנטי משעשע במונחים ליטאיים קלאסיים, כמו "עפרא לפומיה", "שאט נפש", ו"תועבה".

 

גם עצמאותו ההלכתית של הרב עמאר, הרב הראשי ואיש אמונו של הרב עובדיה יוסף, מפעימה בכל פעם מחדש. הנה, אך אתמול, פורסם כאן ב ynet כי הראשל"צ קיבל החלטה לפיה מדיניות ביטול הגיורים באופן גורף - בה תומך הזרם הליטאי - הגיעה אל קיצה. ההצהרה, שבאוזניים חילוניות נתפסת כטריוויאלית לגמרי, הינה ארוע מכונן של אלטרנטיבה חרדית עצמאית שאינה כפופה לזרם הליטאי, ה"מיינסטרים", עד לא מכבר. ההיגד התקיף של הרב הראשי, המצטרף לפסקים רפורמיסטיים קודמים שלו, הזוכים לגיבוי מלא של הרב עובדיה, הוא בעצם יצירה של "מיינסטרים" חדש, כזה שלא חושש לתקוף, אם הוא חש שקוראים עליו תיגר.

 

עם זאת, צריך לסייג ולזכור שתהליכים חברתיים, מעצם טבעם, פועלים כתוכנית מודולרית שהשלמתה - בטח במקרה הזה - אורכת זמן רב. הפרט החרדי, למרות "הרמת הראש" המנטלית עדיין שבוי אופרטיבית בנורמות ובמוסכמות החברתיות של קבוצות מיעוט חזקות בעלות יכולת הטלת סנקציות שליליות. הקונפורמיות החרדית המפורסמת שולטת עדיין ברחוב החרדי והחשש בכניסה לחנות כמו "שפע שוק" או הבעת עמדה ב"אתר אינטרנט חרדי" תחת שם מלא - עדיין קיים. החומה בכל אופן כבר החלה להיסדק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תופעת העדר תצומצם?
צילום: AFP
הרב עמאר. פסיקות נועזות
צילום: דודי ועקנין
מומלצים