שתף קטע נבחר
הכי באזזזז
    זירת הקניות
    צילום: הילה דוד
    שמור על עובדיך מרוצים - זה זול יותר
    ארגונים רבים משקיעים מאמצים ומשאבים בחיפוש אחר עובדים. חבל. יש חלופה זולה יותר - לשמור על עובדיך מרוצים. אז במקום לשלם על גיוס, הכשרה, פיצוי לעובדים שעוזבים, ועקומת למידה של עובד חדש ולא מיומן - הקשב לעובדיך

    ארגונים רבים משקיעים מאמצים ומשאבים במציאת מקורות גיוס חדשים ובייעול המקורות הקיימים. יש שיוצאים בקמפיינים של מיצוב הארגון כמעסיק אטרקטיבי, יש שמשקיעים בפרסום בכלי התקשורת ליצירת בולטות פרסומית, אחרים משתמשים ברשתות חברתיות, יש ארגונים שנותנים בונוס לעובד שמביא חבר לעבוד בארגון, ויש ששולחים עובדים חדשים ללימודים על חשבונם.

     

     

    כל אלה הם מקורות טובים וחשובים, אולם כמו במקרים רבים בחיינו, יש מטבע טוב שנמצא בדיוק מתחת הפנס - העובדים שכבר נמצאים בארגון.

     

    מה הכוונה?

    השקיעו בשימור עובדים, ובכך הפחיתו את ההשקעה בגיוס. מחקרים מראים כי בממוצע, תחלופת העובדים בחברות בארצות הברית עומדת על 25% בשנה. כן כן, רבע מהארגון צריך להיות מגויס מחדש בכל שנה – על כל העלויות המשתמעות מכך.

     

    יש עלויות גיוס, עלויות הכשרה, עלויות פיצוי לעובדים שעוזבים, ועלויות הנגרמות מכך שעובד חדש תמיד יהיה פחות יעיל ופחות מיומן מעובד שכבר מכיר את הארגון ואת המערכות השונות בתוכו.

     

    אז איך לשמר עובדים ולחסוך בעלויות הגיוס? סמנו את העובדים שאתם רוצים לשמר. דרגו כל אחד מהעובדים שלכם על פי רמת חשיבותו לשימור. חשבו על כל עובד ועובד, והשקיעו את משאבי השימור (רווחה, תגמולים, שכר, גמישות בשעות העבודה) באופן מדורג, לפי מידת החשיבות של כל עובד. יחד עם זאת חשוב לנהל בארגון אווירת שימור כללית, שכן התנהלות ארגון כלפי עובד אחד עלולה להשפיע על עמדותיו של עובד אחר.

     

    קבעו יעדים מדידים. הגדירו בחברה יעד שימור העובדים, או יעד ירידה בתחלופת עובדים (שהרי תמיד יהיו עובדים שיעזבו - אך שימרו על שיעורם נמוך), והפכו את היעד הזה לחלק מהמדדים הארגוניים. כי מה שלא מודדים - לא עושים.

     

    אל תנחשו מה הם רוצים

     בדקו מה העובדים שלכם רוצים. שכר אינו תמיד הדבר החשוב להם ביותר. לעובדים רבים, מה שהכי חשוב זה הסיפוק מביצוע איכותי של המשימה, קבלת הערכה על מאמציהם, או האפשרות לגמישות ולאיזון בין עבודה לחיים אישיים. ייתכן שתצטרכו לבצע רק כמה שינויים קטנים, כמו למשל להשקיע מאמץ רב יותר בהבעת הערכה לעובדים, או לתת להם את האוטונומיה שהם חפצים בה, וכבר חיזקתם את מחויבותם ושייכותם לארגון.

     

    קשר בין תגמולים לביצועים - כאשר קיים קשר ברור בין תגמולים לביצועים, קרוב לוודאי שהעובדים יהיו מוכנים להשקיע מאמצים גדולים יותר כדי להשיג תוצאות איכותיות. לחלופין, כשעובדים מצפים לתוספות שכר או תגמולים אחרים המוענקים להם ללא סיבה ספציפית כלשהי, קרוב לוודאי שביצועיהם יישארו גבוליים. חשוב לתגמל ביצועים בקרבת מועד להשלמת משימה שבוצעה כהלכה, כדי שהעובדים יקשּרו בין המאמץ שעשו לבין התגמול שקיבלו.

     

    לוחות זמנים גמישים - רוב העובדים רוצים שעות עבודה המאפשרות להם לאזן עבודה עם חיים אישיים. כדי לספק את הדרישה הזו, שקלו להציע להם עבודה מרחוק, זמן גמיש, שיתוף במשרה או החלפת משמרות. מעסיקים שאינם מציעים לעובדיהם את הגמישות המאפשרת להם להיות נוכחים גם בחיים שמחוץ למשרד, לא יוכלו לשמר עובדים איכותיים לאורך זמן.

     

    תחומי אחריות רבים יותר - עבודה מונוטונית שאינה דורשת מחשבה רבה, מובילה פעמים רבות לידי אובדן כל תחושת מעורבות של העובד. העבירו יותר אחריות לידי עובדיכם, וקרוב לוודאי שתראו מחויבות גדולה יותר מצידם.

     

    הזדמנויות קידום - אנשים העובדים כדי להשיג יעד אישי כגון קידום בקריירה שלהם, מוּנָעים לעבוד קשה יותר. לכן, אם אתם מרוצים מהביצועים של עובדיכם,  ספרו להם. בנוסף, הודיעו להם על הזדמנויות קידום וסייעו להם לממש את יעדי הקריירה שלהם. בנו מסלולי קריירה ושתפו בהם את העובדים. זכרו, קידום הוא לא רק לעמדות ניהוליות אלא גם לעמדות מקצועיות.

     

    אמירת תודה - חשבו על דרכים להראות לעובדיכם שאתם מעריכים אותם. צורות פשוטות של הבעת הערכה, כגון השמעת דברים בשבחו של עובד, פתקי תודה או פרס "עובד החודש", תורמות לא מעט לשביעות רצונם של אנשים ממקום עבודתם.

      

    מועדון איכותי - דאגו שכוח האדם בחברה יהיה איכותי. כולנו מרגישים בנוח בחרת אנשים שדומים לנו, ואשר אנחנו מעריכים. רוצים לשמר את העובדים הטובים? דאגו להם לעמיתים מצוינים.

     

    מנהלים טובים - דאגו למנהלים אנושיים, הוגנים, מקצועיים וכאלה שהעובדים שלכם ירצו לעבוד אצלם.

     

    התפטרות - לרוב לא בגלל השכר

    בדקו למה עוזבים אתכם. תגמול כספי אינו המניע הראשון לעזיבה של ארגון, אלא נמצא בין הסיבות המינוריות לעזיבה. יחד עם זאת יש לארגונים את הנטייה להיתלות בו בשביל להסביר לעצמם נטישת עובדים. הקפידו על שיחות עזיבה מעמיקות ולמדו מהן.

     

    זכרו, השימור יכול להפוך למקור גיוס מספר אחת שלכם.

     

    מובטלת ורוצה לחלוק חוויות? אמא עובדת והבוס מקשה עליך? מחפש עבודה? כתוב לנו טור - אולי נפרסם אותו.

     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "שמור על עובדיך מרוצים - זה זול יותר"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מומלצים