שתף קטע נבחר

האוקראינים באים: איך ישפיע ביטול הוויזות?

חברות התעופה מחממות מנועים; בשיחות עם ynet נשמעו הערכות שלפיהן הההקלה במעבר תיירים תשלש את מספר המבקרים שיגיעו לישראל. מאות אלפי העולים מאוקראינה צפויים לנסוע בתדירות גבוהה יותר לביקור קרובים שנותרו בגולה

החלטת הממשלה בתחילת השבוע לתת אור ירוק לקידום הביטול ההדדי בהוצאת ויזות בין ישראל לאוקראינה עוררה את שוק התעופה בין שתי המדינות. בישיבת הממשלה הוחלט להקים ועדת שרים, שתבחן את המשא-ומתן מול אוקראינה. ההסגות שיועלו במשא ומתן יובאו בסופו של דבר מחדש לממשלה.

 

כיום, על מנת לטוס לקייב הבירה, יש להוציא ויזה בעלות של 120-100 דולר, בתהליך שנמשך כמה שבועות. אוקראיני שרוצה לבקר בישראל צריך לעבור את אותו תהליך מייגע בארצו, אם כי בעלות נמוכה יותר - 20 דולר לבקשה.

 

בענף התעופה נערכים לקרב עם ההקלה המשמעותית במעבר הנוסעים בין שתי המדינות, וזאת לפי ניסיון העבר: ביטול הוויזות לרוסיה במארס 2008 הקפיץ את נתוני הנוסעים לישראל מרוסיה, מ-80 אלף בממוצע לשנה ל-420 אלף ב-2009.

 

במשרד התיירות מדווחים כבר על עניין שמגלות חברות התעופה האוקראיניות, אירוסוויט הלאומית והמתחרה הקטנה שלה, דונבס אירו. אירו סוויט מפעילה כיום 6 טיסות שבועיות מקייב לנתב"ג בחורף, ו-17 בקיץ, נתון שצפוי לגדול עם ביטול אשרות הכניסה לישראל.

 

"אני מעריך שעם ביטול הוויזות, מספר הטיסות לישראל מאוקראינה יגדל פי שלושה לפחות, וכמות הנוסעים תגדל מ-69 אלף בשנה שעברה, ל-150 עד 200 אלף בשנה", אמר ל-ynet שר התיירות, סטס מיסז'ניקוב. "אנחנו מרגישים ערנות בקרב חברות התעופה הישראליות והאוקראיניות יחדיו. צריך להבין שבישראל יש כחצי מיליון יוצאי אוקראינה, שלהם יש עדיין קרובים שם, שיוכלו בקלות יותר לבקרם בארץ".

 

"מחכים לזה כבר שנים רבות"

נציג חברת התעופה הלאומית של אוקראינה אירוסוויט בישראל, שמעון מוסטובוי, העריך אף הוא בשיחה עם ynet כי ביטול הוויזות יביא לנהירה של תיירים אוקראינים ארצה. "שנים רבות אנו מחכים לזה בענף התעופה. באוקראינה יש נוצרים רבים, בהם קתולים, שחיזקו את אמונתם ורוצים מאוד לבקר במקומות הקדושים לנצרות, בירושלים ובבית לחם, אבל הוצאת הוויזה מרתיעה אותה. בנוסף, יש ישראלים רבים שנמנעים לעלות לקבר באומן בגלל אותה הסיבה".

 

מוסטובוי, בעל ניסיון של 34 שנה בענף התעופה, היה הנציג הראשון של חברת אל על בקייב, ולמעשה הקים את הקו תל אביב-קייב בתחילת שנות ה-90. "מדובר בשינוי דרסטי. כמות הטיסות והתיירים יקפצו להערכתי בתחילה ב-20% ולאחר מכן ב-50%.


חסידי ברסלב בקבר רבי נחמן מאומן (צילום ארכיון: ישראל ברדוגו)

 

"זו תהיה התפתחות אדירה, ולדעתי זה גם יגדיל את יעדי הטיסה לאוקראינה מעבר לקייב, כך שיהיה ניתן לטוס גם לדנייפרו, לאודסה, לחראקוב וללבוב. יש בארץ מאות אלפי עולים מאוקריאנה, ולכל אחד מהם יש חברים וקרובי משפחה שם, כך שזו תהיה הקלה משמעותית גם בעבורם".

 

"מהלך שממש יפרוץ גבולות"

גם בחברות התעופה הישראליות חוכחים ידיים בסיפוק ובציפייה לאור ההחלטה שבדרך. "אין ספק שקייב, כיעד מסורתי, תיהפך עוגן לתיירים ישראלים, אנשי עסקי ובני משפחה שמבקרים את קרוביהם", העריך סמנכ"ל השיווק בארקיע, דודו מחלב, "זה קרה גם עם ביטול הויזות ברומניה וברוסיה, ויצר תנועה גדולה מאוד לישראל. לדעתי מדובר בהכפלות של מספרי טיסות ותיירים הנה".


"עד 200 אלף תיירים בשנה". תיירות בים המלח (צילום ארכיון: רון פלד)

 

בארקיע כבר החלו להיערך להרחבת הטיסות לאקראינה, ובוחנים כרגע אפשרות להשתמש במטוסים הגדולים של החברה לצורך טיסות אלו, עם ביטול הוויזות. מחלב: "ללא קשר, בקיץ נעלה את מספר הטיסות שנו בשבוע, משתיים לחמש. עם ביטול הוויזות אוקראינה תיהפך יעד מבוקש, וזה מהלך שממש יפרוץ גבולות".

 

ומה עם המחירים?

 לא צפויים להשתנות באופן ניכר. מאז שחברות תעופה ישראליות החלו להפעיל טיסות בקו קייב-תל אביב, הורגשה הורדה גדולה במחירי הכרטיסים, מ-600-500 דולר ל-350-300 דולר כיום. מחלב: "מה שכן, יהיה היצע הרבה יותר גדול ונוח של מועדי טיסות, ובמטוסים גדולים יותר".

 

באל על, המפעילה כיום 5 טיסות שבועיות לקייב בימים א'-ה', מחממים מנועים אף הם לקראת ביטול הוויזות. "להערכתנו, זה יביא גידול משמעותי במספר התיירים האוקראינים לישראל, ובמשך הזמן לטיסות המשך שלנו ליעד החדש של אל על, אילת, הואיל והעיר ידועה כיעד מועדף על הקהל הרוסי", אמרו לנו באל על. "יש באוקראינה 60 מיליון תושבים, רבים מהם בעלי זיקה עמוקה לישראל. מדובר בפוטנציאל אדיר".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מרגישים ערנות. מיסז'ניקוב
צילום: אלכס קולומיסקי
עוגן לתיירים ולאנשי עסקים. מחלב
מומלצים