שתף קטע נבחר

2010: רק 10% מחברי ההנהלה - נשים

מחקר לקראת יום האישה הבינלאומי מגלה כי מאות יוזמות לקידום נשים לא מוכיחות את עצמן - נשים ממשיכות להוות פחות משליש מכוח העבודה בחברות בעולם

נשים מהוות פחות משליש מכוח העבודה בחברות בעולם, ושיעור הנשים בדירקטוריונים ובהנהלות הבכירות עומד על פחות מעשירית. כך עולה ממחקר שערכה חברת ביונדביזנס לקראת יום האישה הבינלאומי. במחקר נבחנו כ-100 חברות עסקיות מכל העולם שמפרסמות דוחות אחריות תאגידית.

 

 

מעל 90 מהעסקים שהשתתפו במחקר דיווחו על נוכחות נשים בהנהלות הבכירות ובדירקטוריונים, אך מהמחקר עולה כי הן מהוות כ-9% בלבד מההנהלות הבכירות וכ-10% מהדירקטוריונים.

 

עוד נמצא כי אין קשר בין גודל החברה לשיעור הנשים המועסק בה; מהמחקר עולה כי הסיבה לפערים אינה קשורה בגודל העסק או המדינה שבה הוא פועל.

 

במחקר נמצא כי המגזרים שמעסיקים הכי פחות נשים הם תעשיית כלי הרכב, הבנייה, האנרגיה והכרייה. לא נמצא כל מגזר עסקי שבולט לטובה בהישגיו בהעסקת נשים.

 

פופוליזם או אינטרס עסקי?

מבצעי המחקר מציינים כי רוב החברות שנבחנו מצהירות על ערך השוויון כחשוב באחריות החברתית שלהן, ובדו"חותיהן אף מדווחות על יוזמות לקידום נשים.

 

למרות זאת, לא נמצאה התאמה בין החברות שדיווחו על יישום יוזמות לקידום נשים לבין קידומן בפועל. מבצעי המחקר סבורים כי עובדה זו עשויה להעיד על כך שקידום נשים נתפס עדיין בקרב עסקים רבים כעניין פופוליסטי ולא כאינטרס עסקי. 

 

עוד עלה מהמחקר, כי רוב היוזמות להעסקת נשים מתמקדות בתוכניות הכשרה, שכר שווה, סיוע בתשלומים לשמירה על ילדים וחזרה מחופשת לידה.

 

לדברי מבצעי המחקר, יוזמות אלה אינן תורמות לשינוי תפיסת המנהיגות של נשים ולא מבטאות מוכנות אמיתית לתת הזדמנויות לנשים. מסיבה זו טוענים החוקרים, היוזמות הללו אינן מובילות לשיעור גבוה יותר של נשים המכהנות בעמדות בכירות בעסקים.

 

מהמחקר עולה עוד כי מנהלים בדרגות של יו"ר ומנכ"לים אינם רואים עדיין את נושא השוויון המגדרי בעסקים כנושא עסקי, אלא רק כנושא שקשור לטיפול בבעיות של נשים.

 

למה להעסיק נשים?

איליין כהן, מנכ"לית ביונדביזנס מדגישה את החשיבות של שינוי התפיסה הזו מייסודה. "צריך ולהפסיק לנסות 'לשפר' את הנשים ולהתחיל לשנות את המנהיגות", היא אומרת.

 

לדבריה, בלא מעט מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות בוטאה החשיבות של העסקת נשים לקידומו של העסק. בין השאר נמצא, כי עסק שמציג שיעור נמוך של נשים בהנהלה שלו - לא נתפס כעסק עדכני למאה ה-21, דבר שפוגע בתדמיתו וביכולת התחרותיות שלו.

 

עוד היא מציינת כי יש קשר הדוק בין הצטיינות ארגונית לבין נוכחות נשים בהנהלת החברות. לדבריה, כשנשים יושבות בהנהלות הבכירות משתנה מהות היחסים והשיח. עם זאת לדבריה, נוכחותה של אישה אחת אינה מספיק - וצריך כמה נשים כדי ליצור את השינוי.


פורסם לראשונה 24/02/2010 14:52

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים