שתף קטע נבחר

חשיפה: מחדלי ביטחון חמורים ברכבת

דו"ח מבקר הפנים של רכבת ישראל שהגיע לידי ynet מגלה: תחנות רכבת ישראל ומתחמי תפעול ומטען, האמורים להיות מאובטחים היטב, פרוצים לגמרי. בין היתר מעניקים המתחמים מחסה למסוממים, מאפשרים גישה לחומרים מסוכנים, ואינם מספקים הגנה מאיומי טרור

חשיפה: מחדלי ביטחון חמורים ברכבת ישראל. "בחלק מהתחנות ניתן להיכנס למתחם התחנה דרך פרצות בגדר. הגידור אינו שלם ומאפשר חדירה. שערים אינם קיימים או שאינם נעולים. בתחנה אחרת ניתן למצוא שאריות של שימוש בסמים, כלי עישון ומזרקים. אמצעים פיזיים למניעת כניסת רכב תופת, אינם קיימים". אלה רק חלק מליקויי האבטחה הנחשפים בדו"ח מבקר הפנים של רכבת ישראל, שהגיע לידי ynet.

 

  • חשיפת ynet - מחדל אבטחה חמור ברכבת

 

דו"ח הביקורת החמור חושף עשרות ליקויים ביטחוניים במתחמי רכבת בכל רחבי הארץ, הכוללים מחדלים באבטחה הפיזית של מתקני הרכבת, אי-מילוי נהלים ותקנות, מחסור בציוד והתנהלות רשלנית לכאורה של עובדים. בין היתר עולה מהדו"ח כי חלק מחברות האבטחה העובדות בשירות הרכבת, מעסיקות קרובי משפחה של עובדי רכבת. זאת בניגוד להסכמים שנחתמו עמן.


 

15 תחנות, שישה מתחמים

דו"ח מבקר הפנים של הרכבת משתרע על-פני 58 עמודים, וכולל את ממצאי הביקורת שנערכה ב-15 תחנות נוסעים ברחבי הארץ, ובשישה מתחמי תפעול ומטענים. עוד נבדקו הפיקוח והבקרה שמבצעים בעלי תפקידים שונים באגף הביטחון, על תפקודם של שומרים ומאבטחים המועסקים על-ידי חברות אבטחה פרטיות.

 

מפאת הרגישות הביטחונית של הנושא, הממצאים המובאים להלן אינם כוללים את שמות התחנות בהן נמצאו ליקויים. עם זאת, יש לציין כי ליקויים נמצאו בכל התחנות והמתחמים בהן נערכה הביקורת, וברוב המקרים מדובר בליקויים משמעותיים המצביעים על בעיות ביטחון חמורות במיוחד. בחלק קטן מהמקרים, הליקויים תוקנו לאחר פניית מבקר הפנים של הרכבת.


פרצה נוספת בגדר מתחם הרכבת (תצלום: דן בונבידה, אתר חדשות דימונה) 

 

לא ניתן למנוע כניסת רכב תופת

אחד הפרקים העיקריים של הדו"ח, עוסק באמצעים הפיזיים לאבטחת תחנות הרכבת: גדרות, מערכות טלוויזיה במעגל סגור, שערים ומערכות שיקוף. הדו"ח חושף כי בחלק גדול מהתחנות, אמצעי המיגון אינם מספקים אבטחה מינימלית, ומאפשרים כניסה ויציאה חופשית.

 

"בסמוך לגדר התחנה (שם התחנה שמור במערכת) מונחים אדני בטון בערימה המתנשאת לגובה של כמטר, אשר מאפשרת לקפוץ מעל הגדר ללא קושי... בתשובתו לביקורת, הודיע מנהל אגף ביטחון כי התריע על המפגעים הללו לגורמים האחראים ברכבת ישראל, אך ללא הועיל". בתחנה אחרת נמצא כי "גידור התחנה אינו שלם ומאפשר חדירה למתחם התחנה", ובשתי תחנות נוספות התגלה כי "השערים פתוחים במשך כל שעות היממה, גם כאשר התחנה אינה פעילה".

 

ומתברר כי גם המצב הביטחוני הרגיש במדינת ישראל, והניסיון המצטבר בהתמודדות עם איומי טרור, לא הכין את מערך האבטחה של הרכבת לחלק מהאיומים. "במספר תחנות שנבדקו, האמצעים הפיזיים שננקטו כדי למנוע כניסת רכב תופת לתחנות אינם מספיקים או אינם קיימים (מצורפים שמות שלוש תחנות)".

 

ממצאים חמורים אף יותר, נמצאו בביקורת שנערכה באחת ממסילות הרכבת, העוברת בסמוך ליישוב ערבי. "מעל המסילה קיים גשר מעבר להולכי רגל. גשר זה אינו מאובטח, ואינו מרושת ומהווה סיכון לרכבות החולפות. בתשובתו לביקורת, ציין מנהל אגף ביטחון כי 'דין גשר זה הינו ככל גשר בארץ שנמצא מעל למסילה, וכי הגשר בתחום אחריות של (השם שמור במערכת)'".

 

הביקורת גם העלתה כי בחלק מהתחנות מתערבבים נוסעים הנכנסים לתחנה עם נוסעים יוצאים, ובכך גורמים למעשה לפרצה במערך האבטחה: "בחלק מהתחנות אין הפרדה בין כניסה ליציאה של הקהל, דבר המקשה מאוד על עבודת הבידוק, השליטה והטיפול הביטחוני בקהל (מצורפים שמות חמש תחנות)".

 

הסלקטורית: לא אוהבת את מגלה מתכות

שימו לב לתיאור הבא של דו"ח הביקורת, המתייחס לתחנה אחת מתוך 15 שנבדקו: "שער החירום פתוח... דלת חדר השומרים, בו נמצא המחשב וארון התקשורת, הייתה פתוחה בעת הביקורת ללא נוכחות אף עובד... השער הראשי של התחנה פתוח גם בלילה, לאחר סיום שעות הפעילות... גם השער הדרומי לתחנה אינו נעול, ונשאר פתוח בשעות הלילה. הסבסבת הצמודה לשער הדרומי אינה תקינה ומסתובבת לשני הכיוונים, כך שניתן להיכנס לתחנה ללא בדיקה. לסלקטורית היה מגנומטר (מגלה מתכות, ש.ה) ידני, ולשאלת הביקורת מדוע אינה עושה בו שימוש, השיבה כי אינה אוהבת להשתמש בו".

 

במתחם תפעול של הרכבת, שבו מתבצע טיפול בחומרים מסוכנים, מצאה הביקורת כי "הגדר אשר מקיפה את המתחם מצוידת בגלאים אשר יותר ממחציתם אינם תקינים. מערכת המצלמות (במעגל סגור, ש.ה) אינה תקינה ברובה הגדולה, והמצלמות לא מגיבות לגלאים אשר אינם מתפקדים. מתוך 10 מצלמות הקיימות במתחם, רק 5 פועלות באופן תקין".

 

במתחם אחר של הרכבת נמצא כי מספר מיכלי דלק, אחד מהם בעל קיבולת של 50 אלף ליטר, אינם מגודרים כראוי. "גדרות המתחם פרוצות, וחסרים קטעים גדולים מהגדר... שני מיכלי דלק נוספים, מגודרים בגדר רגילה, ואין מצלמה או אמצעים נוספים להגן על מיכלי הדלק. מיכלים אלו נמצאים קרוב למסילה, וניתן להגיע אליהם ללא בקרה". בעמדת התדלוק של המיכל הגדול אמנם מותקנת מצלמה, אך היא "אינה פעילה, ואינה מקושרת למוקד בקרת הביטחון".

 

העסקת קרובי משפחה: גם באבטחה

הביקורת עסקה גם בפעילותם של המאבטחים והבודקים בתחנות - בקיאותם בנהלים, ציודם, תפקודם והופעתם. כך מסכם מבקר הפנים של הרכבת את הבדיקה: "מספר רב של מאבטחים וסלקטורים אינם בקיאים בנהלי האבטחה של התחנה אותה הם מאבטחים. הם גם אינם יודעים מה אחריותם וסמכותם. מספר רב של מאבטחים אינם יודעים את מיקום ערכות העזרה ראשונה, נקודות התורפה בתחנות ודרכי הפינוי מהתחנות בהן מוצבים".

 

מבקר הפנים גם מצא כי אחת מחברות השמירה שזכו במכרז הרכבת, מעסיקה עובדים "שלהם קרובי משפחה ברכבת". זאת, בניגוד לחוזה שנחתם עם החברה, ולפיו החברה מחויבת "שלא להעסיק במישרין או בעקיפין את עובדי הרכבת, או קרובי משפחה מדרגה ראשונה של עובדי הרכבת".

 

יש לציין כי דו"ח חמור של מבקר המדינה שפורסם לפני כשנתיים, חשף את תופעת העסקת בני משפחה ברכבת ישראל, למרות זאת, בדיקת ynet לפני כשנה העלתה כי כי אחוז העובדים בעלי קשר משפחתי גדל במהלך שלוש שנים ביותר מ-60%.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חשיפת Ynet לפני שנה - הקרונות הושחתו במתחם הרכבת
רכבת - פרצה נוספת
באדיבות אתר חדשות דימונה
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים