שתף קטע נבחר

פורמולה 1: עונה חדשה מזנקת לדרך

ביום א' הקרוב, ה-14 במרץ ב-14:00 שעון ישראל, יזנקו 24 מכוניות פורמולה 1 לעונת מירוצים חדשה. עונה המסתמנת כמעניינת והבלתי צפויה זה עשרות שנים. לקראת זינוק מביא לכם ynet את השמות החדשים מאחורי ההגה, התקנות החדשות, ובעיקר ההערכות שלבטח יסתברו עד סוף העונה כמוטעות לחלוטין

מירוץ הפורמולה 1 הראשון לעונה 2010 יוזנק דווקא בבחריין, ביום א' הקרוב. ומעט קשה להסביר עד כמה העונה הזו עומדת להיות מיוחדת. אפשר לנסות. ומה צפוי לנו? אפשר לציין אין ספור נקודות חשובות לתשומת לב. קאמבק המירוצים הגדול בהיסטוריה, מבית היוצר של שומאכר? כמובן. שינויי תקנון מרחיקי לכת – כמו איסור תדלוק במהלך המירוץ - שעשוי שוב לטרוף את קלפי הדומיננטיות של קבוצות מסוימות? ללא ספק.

 

  • פורמולה 1 2009: סיום העונה שייך לווטל

 


 

ומה עם הגדלת מספר הקבוצות ל-12, והגדלת מספר הנהגים ללא פחות מ-24? יופי שלח דבר. אבל תהיה לנו גם כמות ללא תקדים כמעט של אלופי עולם בעבר על מסלול אחד - מיכאל שומאכר, פרננדו אלונסו, לואיס המילטון וג'נסן באטן, כל אחד מהם עם סיכוי לזכייה. יש קבוצות חדשות לחלוטין, מנועים חדשים, מנהלים וספונסרים שזו להם העונה הראשונה בפסגת הספורט המוטורי. כתוצאה מכך, גם הכיסוי התקשורתי צפוי להיות יוצא דופן, וזה עוד לפני שהגלגלים הסתובבו אפילו פעם אחת באופן תחרותי.

 

מה השתנה?

אין ספק כי השינוי הגדול ביותר העונה יהיה איסור תדלוק בזמן מירוץ. הסיבות לכך רבות ומגוונות, אך החשובה שבהן היא הרצון לחסוך בעלויות. בהתאם לכך גדלו מכלי הדלק של המכוניות, מ-120 ליטר בממוצע, למינימום של 235 ליטרים. ממשקל מורשה של עד 80 ק"ג דלק ב-2009, עד 160 ק"ג השנה. וזו כמובן רק ההתחלה. בשל גידול נפח המכלים, המכוניות ב-2010 יהיו מסיביות יותר בחלקן האחורי, דבר שמייצר בעיה למעצבים, המעוניינים להגדיל כמה שפחות את בסיס הגלגלים אך יאלצו לעשות כך במספר ס"מ. זאת על אף קיצור אורכה של תיבת ההילוכים, הזזת אגן השמן, והעברת מושב הנהג כמה סנטימטרים לפנים.

 

צריך לזכור כי המכוניות יזנקו לדרכן עם מיכל עמוס במיוחד, וסביר להניח כי פערי המשקל ביניהן יהיו זניחים יחסית להבדלים בשנים קודמות. משקל הנהג יהפוך לפחות משמעותי, אך יכולתו לשלוט במכונית כאשר היא כבדה, והיכולת של מתלי ושלדת המכונית להתמודד עם משקל גבוה, יהיו שונים משמעותית.

 

שינוי גדול נוסף קשור לשיטת הניקוד. מספר רעיונות שונים הופרחו לאוויר, בהם הענקת מדליות לשלושת המקומות הראשונים. אך לבסוף בחרו שם בשיטה בה כל עשרת המסיימים ראשונים יקבלו ניקוד בסדר יורד. ראשון יקבל 25 נקודות, שני 18, שלישי 15, רביעי 12, חמישי 10, שישי 8, שביעי יקבל 6 נקודות, שמיני 4, תשיעי 2 נקודות ומקום עשירי יזכה בנקודת אליפות בודדת. הרעיון שעומד בבסיסו של שינוי זה, הוא הגברת התחרותיות בין הנהגים והקבוצות, שבשנים עברו בחרו לעיתים קרובות מדי בנהיגה זהירה, למורת רוחם של הצופים.

 

משקל המכונית המינימאלי יעלה מ-605 ל-620 ק"ג, הצמיגים הקדמיים יוגבלו למידה צרה מבעבר, שינוי מנגנון הגלגל לטובת החלפת צמיגים מהירה יותר, שתעמוד להערכת הגוף המארגן על כארבע שניות בממוצע להחלפת ארבעה צמיגים. שיטת הדירוג תהיה דומה, עם שלושה מקצים בהם ינשרו בכל פעם האחרונים, עד המקצה השלישי. אלה יחויבו לזנק עם אותם צמיגים עליהם קבעו מיקומם לקראת הזינוק. ויש עוד, אבל אנחנו חסים עליכם.

 


עצירת תדלוק של קבוצת מקלארן - בעונת 2009. השנה לא תהיה

 

מקלארן

עונה קודמת: 3

נהגים: ג'נסון באטן (אנגליה), לואיס המילטון (אנגליה)

 

אחת הקבוצות הבולטות בפורמולה 1 מאז ומעולם. עם זאת, לא הצליחה במיוחד בעונה החולפת, למרות שבשורותיה נהג לואיס המילטון, אלוף העולם מ-2008. השנה מצטרף אליו גם ג'נסן באטן, אלוף 2009, וביחד משלימה מקלארן צוות נהגים איכותי במיוחד - אולי אפילו הטוב ביותר על המסלול. מצד שני, המילטון ובאטן ינסו להוכיח שהם מסוגלים לזכות שוב, והקרב הפנימי ביניהם לא יהיה פשוט כנראה. גם אם תשרור הרמוניה בפתיחת העונה, ספק אם תחזיק מעמד עד סופה. בעיקר לא אם השניים ימצאו עצמם במאבק שווה-סיכויים על התואר.

 


קימי רייקונן - אלוף העולם בפרארי, נוהג עכשיו בסיטרואן

 

פרארי

עונה קודמת: 4

נהגים: פרננדו אלונסו (ספרד), פליפה מאסה (ברזיל)

 

הקבוצה הפופולרית ביותר בסבב, עם קהל האוהדים הגדול ביותר וכנראה גם התקציב הנדיב מכולן. קימי רייקונן שזכה עמה לאחרונה (2007) בתואר, עבר למירוצי ראלי. פרננדו אלונסו, אלוף העולם ב-2005-2006 הגיע במקומו - צעד שהיה ברור חודשים ארוכים לפני סיום העונה הקודמת. לצד אלונסו ינהג פיליפה מאסה, בעונתו החמישית בקבוצה. הברזילאי שניגן כינור שני לשומאכר בעבר, ואחר כך הוכיח כי הוא מסוגל להתחרות עם הטובים ביותר, עבר בעונה החולפת תאונה קשה מאד, בעקבותיה מצא עצמו בסכנת חיים של ממש. את סוף העונה הפסיד, וכעת הוא חוזר חדור מוטיבציה. מאסה כמעט וזכה בתואר ב-2008, ואיבד אותו למעשה בהקפה האחרונה של המירוץ האחרון בברזיל. עם זאת, לצדו לא ינהג הפעם מתחרה אדיש יחסית כרייקונן, אלא כנראה הלוחם הנמרץ והבולט ביותר בשנים האחרונות. אפשר להניח שגם כאן תשרור בתחילה אידיליה, אשר תלך ותתפורר עם חלוף המירוצים.

 


שומאכר ורוזברג עם מרצדס, אלוף בן 41, לצד כמעט-רוקי בן 25

 

מרצדס GP

עונה קודמת: -

נהגים: מיכאל שומאכר (גרמניה), ניקו רוזברג (גרמניה)

 

סביר להניח שלמרות השמות הגדולים והאליפויות האחרונות, הקבוצה שתרכז את מרבית העניין, לפחות בתחילת העונה, תהיה מרצדס. ולא מכיוון שאלופת העולם (בראון, לשעבר הונדה) נרכשה על-ידי היצרנית במהלך מבריק. גם לא מכיוון שלמעשה חוזרת הקבוצה לפורמולה 1 לאחר שנים רבות בהן סיפקה רק מנועים לקבוצות אחרות. העניין שתרכז הקבוצה יהיה בולט כל-כך תודות למיכאל שומאכר שחוזר משלוש עונות פרישה, בקאמבק אדיר ומסקרן במיוחד. מי שהוכתר לא אחת כנהג הפורמולה 1 הטוב בכל הזמנים, עם שבע אליפויות ודומיננטיות מפחידה כמעט, יוביל את הקבוצה החדשה-ישנה, למרות שלצדו יתחרה נהג מוכשר בפני עצמו, ניקו רוזברג, בנו של קקה רוזברג, אלוף עולם בפני עצמו בשנות ה-80. אלא שלמרות הפער העצום בגילאים, רוזברג בן ה-25 אינו נראה כמועמד פוטנציאלי להאפיל על שומאכר (41). מה שהופך את הגרמני למועמד מן המניין לזכייה אפשרית בתואר.

 

רד בול

עונה קודמת: 2

נהגים: סבסטיאן וטל (גרמניה), מארק וובר (אוסטרליה)

 

הקבוצה עם הלב האוסטרי והארנק הגדול עשויה להתגלות כהפתעת העונה. אם כי, במקרה כזה היא תהיה אלופה. לאחר שזכתה במקום השני ב-2009, והפתיעה את כולם כשנראתה בחלקים שונים של העונה כמהירה ביותר, שמרה רד בול על צוות הנהגים. שניהם עם המון כשרון, ובעיקר רצון להוכיח כי קורצו מחומר של אלופי עולם, ולא רק סגנים. סבסטיאן וטל, שהציג במספר מירוצים בעונה הקודמת יכולת מרשימה מאד, זכה זה מכבר לכינוי "בייבי שומאכר". סביר להניח שירצה גם להוכיח כי הוא טוב יותר מבן ארצו ה"קשיש". אגב, וטל עצמו סיים בעונה הקודמת במקום השני, כך שגם עבורו, המשמעות של התקדמות תהיה אליפות. גם מארק וובר האוסטרלי סיים את 2009 כעונה הטובה בקריירה, עם מקום רביעי בטבלת הנהגים. סביר להניח כי גם הוא ינסה להתקדם מספר שלבים.

 

וויליאמס

עונה קודמת: 7

נהגים: רובנס באריקלו (ברזיל), ניקו הולקנברג (גרמניה)

 

למרות מספר תוצאות מרשימות יחסית, את עונת 2009 ירצו בוויליאמס לשכוח כמה שיותר מהר. בעצם, לא בשונה מחמש השנים האחרונות. הקבוצה שבעבר שלטה בפורמולה 1, השתרכה במספר מביך של מירוצים מאחור. ואולי לכם החליט פרנק וויליאמס, מאגדות הפורמולה 1 לאורך כל שנות ההיסטוריה, להביא שני נהגים חדשים - רובנס באריקלו מבראון, וניקו הולקנברג מקטגוריית ה-GP2. גם ספק המנועים הוחלף מטויוטה שפרשה מהסבב, לקוזוורט'. למרות שאינה מעוררת ציפיות, כדאי לזכור כי באריקלו למשל, זכה במקום השלישי בעונה הקודמת, ובשלבים מסוימים נראה אף כמסוגל להתמודד על התואר. הוא גם הנהג הוותיק ביותר בסבב, עם 288 מירוצים, יתרון עצום לקבוצה הנדרשת להתמודד עם תקנות חדשות ושינויים באמצע עונה. איש אינו יודע בדיוק כיצד ישתלב הולקנברג בקטגוריה הבכירה, אך עם זכייה באליפות ה-GP2 ב-2009, הוא לבטח מביא עמו לא רק גיל צעיר (23) והמון רצון להוכיח, אלא גם קבלות של ממש.

 


רנו החדשה - במקום אלוף עולם ספרדי חם מזג, נהגי מזרח אירופה קרירים

 

רנו

עונה קודמת: 8

נהגים: רוברט קוביצה (פולין), ויטאלי פטרוב (רוסיה)

 

איזו עונה עברה על רנו ב-2009. פלאביו בריאטורה, מי שתפקד כמנהל הקבוצה והמהנדס הראשי פאט סימונדס, הושעו בשל הוראה מפוקפקת שניתנה לנלסון פיקה ג'וניור - להתנגש בקיר הבטיחות, ולעזור בכך לבן קבוצתו דאז, פרננדו אלונסו, לנצח את המירוץ. בריאטורה, מהמשתתפים היותר צבעוניים של השנים האחרונות, אחד האסטרטגים המוצלחים ומגלה כשרונות בחסד עליון, האשים את כל העולם. פיקה עצמו עשה המון רעש, ואלונסו הצליח בכל זאת להעניק מספר הופעות סופר-מרשימות עם מכונית נחותה באופן כללי. סיבה מספיק טובה לרענן את השורות בשני נהגים חדשים - רוברט קוביצה הפולני, שמגיע מב.מ.וו, עם המון הבטחה וכישרון אך לא מספיק יציבות וקבלות בעונה האחרונה. לצדו ינהג ויטאלי פטרוב, הרוסי הראשון אי פעם בסבב הפורמולה 1. בכך הופכת רנו לקבוצה מעניינת במיוחד במזרח אירופה, ולא במקרה. לקונצרן רנו יש שם הרבה מאד עניין מסחרי.

 

פורס אינדיה

עונה קודמת: 9

נהגים: אדריאן סוטיל (גרמניה), ויטאנטוניו ליאוצי (איטליה)

 

על חורבות קבוצת ספייקר, ייסד ב-2008 המילארדר ההודי ויג'י מאלייה, קבוצת פורמולה 1, הנושאת את דגל הודו. וכבר בעונתה השניה בסבב, הפכה פורס אינדיה לאחת ההפתעות הטובות בסבב. הקבוצה שמרכזה בבריטניה, השאירה את שני נהגיה מסוף העונה שעברה. לאחר עזיבת ג'יאנקרלו פיסיקלה לפרארי כנהג מחליף-זמני למאסה, קודם ליאוצי מעמדת נהג מבחן לקדמת הבמה. האיטלקי ינהג לצד אדריאן סוטיל הגרמני, נהג עמוס בכישרון אך כזה שידרש להפגין יותר בגרות בעתיד. קשה להניח שהקבוצה תהווה פקטור של ממש בקרב על אליפות הקבוצות או הנהגים.

 

טורו רוסו

עונה קודמת: 10

נהגים: סבסטיאן בואמי (שוויץ), חיימה אלגוסווארי (ספרדי)

 

קבוצת הבת של רד-בול, העושה שימוש במנועי פרארי, הריצה בעונה הקודמת בעיקר את אחד הנהגים המבטיחים ביותר בסבב - סבסטיאן וטל. גם העונה תמשיך כנראה הקבוצה להוות מעין כור היתוך עבור רד-בול, אם ברמת הנהגים ואם מבחינת פיתוחים טכנולוגיים. שני הצעירים שיאחזו בהגה טורו רוסו השנה, מביאים עמם ניסיון מירוצים מוגבל יחסית בקטגוריה הבכירה, ומעט מאד קבלות. למרות שהציגו תוצאות נאות במבחני הדירוג של המכונית החדשה, היא צפויה לדשדש לכל היותר במרכז החבורה.

 

לוטוס

עונה קודמת: -

נהגים: יארנו טרולי (איטליה), הייקי קובליינן (פינלנד)

 

הקבוצה החדשה של לוטוס מביאה עמה לפחות אספקט מירוצים מנצח אחד - שמה. לקבוצה הבריטית יש יותר היסטוריית מירוצים ממרבית הקבוצות האחרות גם יחד. עם זאת, כדאי לזכור כי היא חוזרת לפורמולה 1 תחת ניהול קבוצת משקיעים ממלזיה, בראשה פרוטון, מותג הרכב המלזי. בסיס החברה נמצא כמובן באנגליה, אלא שבכוונת הקבוצה להקים את בסיסה בקואלה לומפור, בירת מלזיה. הייקי קובליינן, שמגיע אחרי עונה מאד מאכזבת במקלארן לצדו של המילטון, ינסה להוכיח כי יש לו בכל זאת מה למכור בסדרה. אי הצלחה גם העונה, עשויה לסמן עבורו את סיום הקריירה. יארנו טרולי המנוסה מגיעה ללוטוס לאחר פרישת טויוטה מהסבב, ועשוי להעניק לקבוצה יכולת וכמובן כישרון. מנהל הקבוצה, טוני פרננדס, מאמין כי לוטוס מסוגלת לזנב בקבוצות הוותיקות בסבב. אנחנו לא משוכנעים בכך.

 

HRT

עונה קודמת: -

נהגים: קארן צ'אנדהוק (הודו), ברונו סנה (ברזיל)

 

קבוצה חדשה מספרד, נהג הודי ובכל זאת, שם משפחה אחד שעושה את כל ההבדל, ויגרום למרבית העניין. אחיינו של אגדת המירוצים איירטון סנה, מגיע לפורמולה 1 וללא ספק ימקד - לפחות בתחילה - אור זרקורים וכיסוי תקשורתי, ללא קשר להשגיו. הקבוצה הספרדית (HRT - Hispania Racing Team), שתעשה שימוש במנועי קוזוורט', מגיעה למירוץ הראשון של העונה ללא מבחני טרום עונה כלשהם. זה לא מבשר טובות, אך נראה כי בכל מקרה, עונת 2010 תהיה מבחינתה בעיקר סוג של הכנה.

 

סאובר

עונה קודמת: 6

נהגים: פדרו דה לה רוסה (ספרד), קמואי קוביאשי (יפן)

 

עונה קשה עברה על ב.מ.וו-סאובר ב-2009. עונה שבסופה הודיעה הקבוצה הבווארית כי היא נוטשת את הסבב, ולקראת סוף השנה מכרה את השליטה בחזרה למייסד - פטר סאובר. מאחורי הגה הקבוצה יתייצב ראשית פדרו דלה רוסה המנוסה, נהג המבחן המוערך והמצוין של קבוצת מקלארן בשש השנים האחרונות. לצדו יתייצב קמואי קוביאשי, הנהג יפני צעיר שהחליף את טימו גלוק הפצוע בשני מירוצים בעונה הקודמת. יש לציין כי קוביאשי הרשים מאוד, והשיג תוצאה מעולה כבר במירוץ הפורמולה השני בקריירה, עם מכונית נחותה וחסרת סיכויים - שישי ובנקודות. סאובר תשתמש במנועי פרארי, ועשויה למצוא עצמה בתחתית.

 

וירג'ין

עונה קודמת: - 

נהגים: טימו גלוק (גרמניה), לוקאס די גראסי (ברזיל)

 

ריצ'ארד ברנסון, איש העסיקם הראוותני שאינו יודע גבולות, הצמיד ב-2009 את לוגו חברת התעופה וירג'ין אטלנטיק על מכוניות בראון, ועשה סנסציה עם זכיה באליפות. העונה הוא החליט להעמיק את מעורבותו בספורט, ובצוותא עם חברת מאנור, אשר עושה חיל במירוצי פורמולה נמוכים בהיררכיה, יעמיד שתי מכוניות מהודרות בצבעי ולוגו חברת וירג'ין. הנהג הבכיר יהיה ללא ספק טימו גלוק, שהגיע מטויוטה המפורקת, והוכיח ב-2009 כי הוא מסוגל להתחרות על ניצחונות. גלוק נפצע במקצה הדירוג של הגרנד-פרי היפני, ולכן הפסיד את שני מירוצי סיום העונה. צדו ינהג לוקאס די גראסי, ברזילאי צעיר שמביא עמו בעיקר ניסיון בקטגוריית ה-GP2, עם מקום שלישי באליפות.

 

בניגוד לתכנון המוקדם, העונה יתחרו 12 קבוצות בלבד, לאחר פרישתה ברגע האחרון של קבוצת US האמריקנית.

 

תאריכי המירוצים:

14 במרץ, בחריין

28 במרץ, אוסטרליה

4 באפריל, מלזיה

18 באפריל, סין

9 במאי, ספרד (קטלוניה)

16 במאי, מונאקו

30 במאי, טורקיה

13 ביוני, קנדה

27 יוני, גרנד פרי אירופה - ספרד, ולנסיה

11 ביולי, בריטניה

25 ביולי, גרמניה

1 באוגוסט, הונגריה

29 באוגוסט, בלגיה

12 בספטמבר, איטליה

26 בספטמבר, סינגפור

10 באוקטובר, יפן

24 באוקטובר, קוריאה

7 בנובמבר, ברזיל

14 בנובמבר, אבו-דאבי


פורסם לראשונה 12/03/2010 09:54

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מיכאל שומאכר במרצדס - אלוף עולם של פעם
צילום: AP
לואיס המילטון (מקלארן) - אלוף עולם ב-2008
צילום: AFP
ג'נסן באטן (מקלארן) - אלוף ב-2009
צילום: AFP
מאסה (משמאל) ואלונסו בפרארי - הספרדי אלוף מ-2005-6
צילום: AFP
ברונו סנה - בשם השם
צילום: AFP
קארון צ'נדהוק - הודו
צילום: AFP
ויטאלי פטרוב - רוסיה
צילום: AFP
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים