שתף קטע נבחר

ימין ושמאל נגד מחירי הטסטים

נוער מרצ וההנהגה הצעירה של האיחוד הלאומי יוזמים מאבק ציבורי להוזלת מחירי מבחני הנהיגה המעשיים. "ילדים שיש להם או להוריהם כסף, מוציאים רישיון נהיגה. אחרים, שאין להם, לא יכולים להוציא רישיון", אומר יו"ר נוער מרצ. על הברית המפתיעה עם יריבים אידיאולוגיים, אומרים באיחוד הלאומי "המאבק הזה הוא עניין ציבורי רחב"

ברית מפתיעה: מרצ והאיחוד הלאומי ישתפו פעולה במאבק להוזלת מחירי ה"טסטים". חברי ההנהגה הצעירה של האיחוד הלאומי ונוער מרצ יוזמים מאבק ציבורי, שמטרתו - להוזיל את מחירי מבחני הנהיגה המעשיים, "טסטים". בשתי התנועות מציינים כי מאז הוסר הפיקוח על התשלום שגובים מורי הנהיגה עבור המבחנים, בשנת 2001, עלו המחירים ב-300% עד 400%: מ-100 שקל לפני כעשור, ל-400 שקל כיום.

 

 

במסגרת המאבק, החלו בנוער מרצ ובהנהגה הצעירה של האיחוד הלאומי להחתים בני נוער על עצומה, הקוראת להוזלת מחירי הטסטים. ההחתמה מתבצעת באמצעות אתר אינטרנט, דף בפייסבוק וגם בתיכונים עצמם. עד כה, כך אומרים היום (ה') ל-ynet באיחוד הלאומי, חתמו כ-5,000 צעירים. עוד מתוכננת הגשת הצעת חוק, על-ידי חברי הכנסת אילן גילאון ממרצ ויעקב כ"ץ מהאיחוד הלאומי, שתקרא להחזרת הפיקוח על מחירי הטסטים.


דוד כהן מהאיחוד הלאומי: לבטל התשלום על טסט פנימי (צילום: סבסטיאן שיינר) 

 

525 שקל לטסט

דוד כהן, דובר ההנהגה הצעירה באיחוד הלאומי, שהשבוע עבר בהצלחה את מבחן הנהיגה המעשי בניסיון השלישי, מספר כי עבור כל מבחן נדרש לשלם 400 שקל למורה הנהיגה, ואגרה בגובה 125 שקל למשרד התחבורה. מאחר שנדרש לשלושה טסטים, הוציא כהן 1,575 שקל רק על מבחני נהיגה.

 

לעלות זו יש להוסיף אלפי שקלים עבור שיעורי הנהיגה - במחיר של 90 שקל לכל שיעור - ועוד 200 שקל לטסט פנימי. "הטסט הפנימי היה פשוט מגוחך", אומר כהן. "שילמתי את ה-200 שקל על כמה דקות בלבד - המורה שלי ירד מהמכונית, מנהל בית הספר עלה, ואחרי כמה דקות זה נגמר". כהן מציין כי אחת ממטרות המאבק היא לבטל את התשלום על הטסט הפנימי.

 

לדברי הצעירים הפעילים במאבק, העלויות הגבוהות הכרוכות בהוצאת רישיון נהיגה פוגעות בעיקר בשכבות החלשות. "ילדים שיכולים, שיש להם או להוריהם כסף, מוציאים רישיון", אומר פאר פיכמן, יו"ר נוער מרצ. "אבל אחרים, שאין להם כסף, נדרשים לעבוד קשה מאוד כדי לממן את הוצאת רישיון הנהיגה, או שאינם מוציאים רישיון בכלל".

 

יוחזר הפיקוח לאלתר

לדברי כהן ופיכמן, הפתרון פשוט: להחזיר את הפיקוח על מחירי המבחנים המעשיים, כפי שהיה נהוג במשך שנים רבות. אם יצליח מאבקם, מקווים במרצ ובאיחוד הלאומי להוזיל את מחירי המבחנים מכ-400 שקל כיום ל-100 שקל.

 

יש לציין כי בעבר הודו במשרד התחבורה כי הסרת הפיקוח - שנועדה להגביר את התחרות - הובילה בסופו של דבר לתוצאות בלתי רצויות. לאור זאת, בוחנים במשרד מספר צעדים אפשריים, ובכלל זאת החזרת הפיקוח על מחירי הטסטים.

 

ראוי גם להזכיר כי דו"ח שפרסם בשנה שעבר מרכז המחקר של הכנסת, הצביע על בעיה נוספת הטמונה בשיטת התמחור הנהוגה במבחני נהיגה: "בהיעדר פיקוח ונוכח הרווח, יש חשש שייווצרו תנאים שבהם עדיף כלכלית למורה הנהיגה, להגיש תלמידים למבחן גם אם אינם כשירים דיים... הרווח משני מבחני נהיגה, שמשכם יחד כשעה בלבד, שקול לסכום המתקבל מששה עד שמונה שיעורי נהיגה ביום".

 

"כל היופי בפוליטיקה"

אל שיתוף הפעולה המפתיע עם מי שנתפסים כיריבים פוליטיים ואידיאולוגיים, מתייחסים בשתי התנועות בבגרות. "הנושא הזה נוגע לכולנו", אומר פיכמן ממרצ. "זה לא רלוונטי אם אנחנו מהשמאל, והם מהימין. להיפך, החיבור עם האיחוד הלאומי מגביר את המודעות למאבק, ומאפשר להגיע לקהלי יעד נוספים".

 

כהן מהאיחוד הלאומי מסכים: "המאבק הזה הוא עניין ציבורי רחב. אנחנו גם מאוד מעריכים כל נוער אידיאולוגי, גם אם אנחנו לא מסכימים איתם (נוער מרצ, ש.ה) על הרבה מאוד נושאים. אבל בעניין הזה, אין לנו כל בעיה להתאחד איתם".

 

"זה כל היופי בפוליטיקה", מסכם פיכמן ממרצ, "היכולת לשים בצד את הפערים האידיאולוגיים, ולפעול ביחד למען אינטרסים משותפים".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: סבסטיאן שיינר
פאר פיכמן ממרצ: "הנושא הזה נוגע לכולנו"
צילום: סבסטיאן שיינר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים