שתף קטע נבחר

מועדים


עדי ויצמן אהרוני, ללא כותרת, 2007

 

נס לגויים*/ איתן קילינסקי

בִּרְחוֹב נֵס לַגּוֹיִים בְּיָפוֹ

לא כָּל גּוֹי זוֹכֶה לְנֵס.

בִּרְחוֹב נֵס לַגּוֹיִים בְּיָפוֹ

שׁוּק עֲבָדִים הִצִּיעַ שָנִים רַבּוֹת

לַעֲבוֹדָה לְלא מָחָר

גֶּרֶם כְּתֵפַיִם מִשְּׁכֶם

נֶתַח שְרִירִים מֵעַזָּה

בְּשַׁר זְרוֹעוֹת מִגָּאבַּלְיָה.

 

הַיּוֹם שַׁבְתִּי לְשוּק הָעֲבָדִים בִּרְחוֹב נֵס לַגּוֹיִים

מָצָאתִי דּוּכָנִים גְּדוּשִים

בְּבָשָׁר טָרִי תַּחְלִיף לַבָּשָׁר הפָּלֶשְתִּינָאִי.

שָׁם מַמְשִיכִים לִמְכּוֹר בְּזִיל הַזּוֹל

לַעֲבוֹדָה לְלא מָחָר

גֶּרֶם כְּתֵפַיִם מִבֻּלְגָּרְיָה

נֶתַח שְׁרִירִים מִגָּאנָה

וּבְשַׁר זְרוֹעוֹת טָרִי מְאוֹד

שֶּׁזֶה עַתָּה בָּא לַשּׁוּק מִסּוּדָן

שֶׁכְּבַר לָמַד לָנוּס עַל נַפְשׁוֹ

כְּשֶׁהוּא מֵרִיחַ סוֹחֲרֵי אָדָם

וְשׁוֹטְרֵי מִשְׁטֶרֶת הַהֲגִירָה

מְשׁוֹטְטִים בָּרְחוֹב שֶׁאֵין בּוֹ נֵס לַגּוֹיִים ,

אֲבָל יֵשׁ בּוֹ צַחֲנַת מָמוֹן , צַחֲנָה מוֹכֶרֶת

חוֹטְבֵי עֵצִים וְשׁוֹאֲבֵי מַיִם

וְעַל הַתִּזְמוֹרֶת הַצּוֹרְמָנִית

בָּרְחוֹב שֶׁאֵין בּוֹ נֵס וְיֵשׁ בּוֹ גוֹיִים לָרוֹב

מְנַצֵּחַ הַמַּגְלֵב שֶל מִשְׁטֶרֶת הַהֲגִירָה.

 

2010

 

הערת המשורר

בקיץ 1985 גרתי ביפו, מחלון ביתי נשקף רחוב "נֵס לַגּוֹיִים". קשה היה לי לגשר על פני התהום שנפערה

בין השם - שנחצב בדם לבו של הנביא - ובין מראות הרחוב. הרחוב מתחת לחלון והרחבה שעל יד מגרש הכדורגל של "מכבי יפו" הפכו לשוק של ממכר בשר אדם בזיל הזול לכל מי שהיה זקוק לעובד.

 

ניכר שקנו שם גרמי עצמות של אנשים ולא שכרו פועלים ליום עבודה. מי שאסף שם פועל לרכבו ליום עבודה לא לקח על עצמו את שלל המחויבויות של החוק המחייבות לשלם קרן פנסיה, ביטוח לאומי , שעות נוספות, ימי מחלה וכל מה שמגיע לאדם עובד בחברת בני אדם.

 

אירועי האינתיפאדה הורידו את מעמדו של השוק, כי הָעֲבָדִים מעזה לא הגיעו , אלא רק קילוחים דקיקים מארצות שונות , שהיו מוכנים להסתכן במכירת כוח עבודתם. קיימת עוצמת פער תהומית ומבהילה בין יומרות המופת הגנוזות בשם "נס לגויים" ובין האימה שחשים גויים המהלכים היום ברחוב הנושא את השם המחייב.

 

בשולי רחוב נס לגויים, בסמטאות הסמוכות ובמרחבים הנושקים למכללת תל אביב ניתן לראות בחודשים האחרונים מחזות אימה. קבוצות של אנשים משוטטים ממוקדים מבוהלים לנוכח החשש של מפגש עם שוטרי ממשטרת ההגירה . הם בוחנים בחשדנות, האם הרכב המתקרב הוא של קבלן המחפש כוח עבודה זול או שזה רכב של צַיָּדֵי אָדָם בדמות משטרת ההגירה.

 

הצופה בהתרחשויות אינו יכול שלא להתפעל מהחושים המחודדים של אותם מהגרי עבודה שמריחים כי משטרה בסביבה ומיד הם נעלמים מהשטח.

 

רחוב נס לגויים נותר מבוייש, כי מה שמתרחש בו אינו מתישב עם הנס לגויים לו ייחל הנביא ישעיהו . הנס לגויים – שאמור לצאת כחוטר מגזע ישי כשצדק הוא אזור למתניו ואמונה היא אזור חלציו – הפך לאימה ממשטרה של צידי אדם . משטרה שלא קראה ולא הפנימה את הצו – "וְגֵר לא תּוֹנֶה וְלא תּלְחָצֶנּוּ, כִּי גֵרִים הֱיִיתֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם."**

 

ברחוב "נס לגויים" מהלכים גויים, שנס לא קרה להם ופך שמן לא מצאו. הם לא ידעו שהשם "נס לגויים" הומר בשם "חרפה לגויים". ברחוב "חרפה לגויים" מהלכת החרפה במלוא עוצמתה. מצד אחד מהלכים ברחוב קבלני עבדים המבקשים לצוד כוח עבודה זול, ולעתים גם מלינים את שכרו. מצד שני מהלכת ברחוב משטרת הגירה המבקשת לצוד את גופם של הצמאים ליום עבודה ולגרשם.

 

*ישעיהו י"א 12.

** שמות כ"ב 22.

 

  • גלריית "בית העם" מציגה מדי יום שישי עבודת אמנות חברתית/פוליטית - לצד שיר המגיב למציאות כאן ועכשיו.
  • הגלריה מתפרסמת ביוזמת עמותת "מען " ומגזין "אתגר ". לכל הגלריות לחצו כאן .
  • הצעות לשירים ועבודות אמנות שילחו לאימייל beithaam@gmail.com   
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים