שתף קטע נבחר

עושים עם השפתיים: תופעת הליפ-דאב

פרסום בלי כישרון, אמצעי לגיוס עובדים או סתם בילוי כייפי עם חברים? ליפ דאב הוא תופעת רשת ותיקה שלא מתכוונת להיעלם בקרוב

תופעת הליפ דאב (lip dub) אינה חדשה בעולם, אך בשנים האחרונות תפסה בזכות רשתות שיתוף הווידאו תאוצה רבה והפכה לאחד הז'אנרים הפופולאריים לחיקוי וזוכה למספר יפה של צפיות.

 

על אף שרעיון הליפ דאב כקונספט קומי קיים כבר עשרות שנים בסאטירה טלוויזיונית וקולנועית, הליפ דאב זכה לתחיה מחודשת באינטרנט בשנת 2004 כשגולש בשם גרי ברולסמה צילם את עצמו שר ומרקד בכיסאו לצלילי שיר פופ שהיה פופולרי באירופה בתקופה, וזכה בעקבות הקליפ הוויראלי גם לפרסום בארצות הברית ושאר העולם. השיר Dragostea din Tei של להקת O-Zone המולדבית מוכר יותר בשם "נומה נומה יה" והפך את השיר ללהיט שזכה ללא מעט חידושים וחיקויים.

 

כוכב הקליפ עצמו זכה לתהילת עולם, הזמנות להופיע בתכניות טלוויזיה ובין היתר ביצע שיר והופיע בקליפ הבא של הלהקה, שכמובן היו אסירי תודה על ההצלחה לה גרם הליפ דאב שלו.

 

 

המושג ליפ דאב הוטבע בשנת 2006 כשג'ייק לודוויק, בעלי אתר vimeo המתחרה ביוטיוב, העלה וידאו בו הוא מניע את שפתיו לשיר ששמע באותה עת באוזניות הנגן הנייד. הוא העלה את הווידאו בצירוף הצעה לשם לתופעה זו, אם לא קיים אחד - והשריש את המושג ליפ דאב.

 

המושג עצמו הוא חיבור של שני מושגים: dubbing - הוספה של דיבוב לווידאו ו-lip-sync, ליפ-סינק, שהיא פעולה של הנעת שפתיים לצלילים שאינם בוקעים מפיכם, באופן דומה למוזיקאים שאינם מוכשרים מספיק לשיר מעל במה ומעדיפים רק לרקוד ולהזיז את הפה בעוד השיר שהקליטו מראש מתנגן ברקע.

 

מה הוא סוד הליפ דאב?

על פי אתר Rocketboom החוקר תופעות ממטיות ברשת, שלושת תנאי הבסיס למם מסוג ליפ דאב הם השיר, ההופעה וההקשר של השיר. אווירת השיר והתאמתה לאופי הגשתו בקליפ יוצרים חוויית צפיה כיפית עבור הגולשים וכמובן עבור המבצעים. משרדים, אוניברסיטאות וקבוצות חברים החלו משתפים פעולה ביצור קליפים נוספים בסגנון.

 

מם מוכר נוסף הוא מם הליפ דאב המשרדי לצלילי השיר "Flagpole Sitta". בקליפ מככבים עובדי חברת Connected Ventures העובדים על אתרים כמו College Humor, אתר האופנה Busted Tees ומיזמי רשת צעירים נוספים. את הקליפ ביים, אגב, מטמיע המושג ומייסד אתר vimeo, ג'ייק לודוויק.

 

 

בעקבות פרסום הקליפ והפיכתו לתופעת רשת, החלה החברה לקבל יותר ויותר פניות מצופים שהיו רוצים רוצים לעבוד במקום עבודה כייפי שעושה קליפים כאלו, והחלו שולחים קורות חיים לחברה בניסיון להתקבל. חברות נוספות שהבינו שמדובר באמצעי ויראלי לגיוס עובדים, החלו מייצרות קליפים משלהם לשירים שונים בהם מככבים עובדי המשרד.

 

כוכבים משלנו

על אף שמרב הליפ דאבים מצולמים בשוט יחיד דווקא, הליפ דאב הישראלי המוכר ביותר הוא ללא ספק הקליפ של הצמד ליטל ועדי לשיר "היי" של הפיקסיז שזכה עד היום ליותר מ-29 מיליון צפיות בעולם ואף לתגובה מיוצר הסרטים קווין סמית.

 

 

פחות פופולארי אך יותר חדש הוא הקליפ הבא לצלילי השיר Don't Stop Me Now של קווין, שצולם בכיכובם של כמאתיים גיקים מקומיים, לרבות יוסי ורדי היזם הישראלי המוכר, באירוע EureKamp 2010. על ההפקה: שידורי הניסיון של יוסי תאגורי וליאור צורף.

 

 

אם תרצו לראות ביצועים נוספים, תוכלו לעיין באתר Lip Dub Hub המרכז בו את הליפ דאבים הטובים ביותר ברשת ומתעדכן באופן קבוע עוד משנת 2006.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא צריך לדעת לשיר, רק להצחיק
צילום: index open
מומלצים