שתף קטע נבחר

מטוסים כמעט התנגשו, הפקח לא רצה למלא דו"ח

לפני כארבעה חודשים כמעט התנגשו בנתב"ג שני מטוסי נוסעים של אל על ולופטהנזה, לאחר שהתקרבו יותר מדי אחד לשני. מדו"ח חקירת האירוע שהגיע לידי ynet עולה, כי הפקחים התייחסו בביטול לאירוע שהוגדר כ"חמור יותר בתולדות נתב"ג"

התקרית בנתב"ג כמעט הסתיימה באסון המוני - אך פקחי הטיסה נותרו אדישים. כך עולה מדו"ח שחיבר חוקר התאונות הראשי במשרד התחבורה, עו"ד יצחק רז, בעקבות התקרית שבה מטוס של אל על ומטוס של לופטהנזה התקרבו זה לזה באופן מסוכן לפני כארבעה חודשים. הדו"ח הגיע לידי ynet.

 

האירוע הבטיחותי הקשה אירע בדצמבר. בשל הנחיות שגויות של מגדל הפיקוח, מטוס של לופטהנזה שהתכונן לנחיתה התקרב למרחק של 170 מטרים ממטוס אל על שהתכונן להמראה. רק הודות לערנות טייסי אל על והפעלת מערכות האזהרה האוטומטיות במטוסים נמנעה התנגשות.

 

אולם מהדו"ח עולה, כי פקחי הטיסה התייחסו בביטול לתקרית שהוגדרה על-ידי בכיר במשרד התחבורה כ"אירוע הבטיחות החמור בתולדות נתב"ג". בדו"ח נכתב, כי "פקח המגדל טען שלא היה כל אירוע חריג, אלא 'סיפור מהחיים, שאפשר ללמוד ממנו', עד כדי כך שלא נראה לו כל צורך למלא דו"ח אירוע בטיחות בעקבות המקרה". למרות זאת, הפקחים הושעו.

 

לפי תמלול חילופי הדברים בין מגדל הפיקוח למטוס הישראלי, נראה כי כמעט מהרגע הראשון היו בעיות בקשר בין הטייסים לפקחים. כך, כאשר הטייסים סונוורו מהאורות על המסלול, הם נשארו דלוקים למרות שהפקח אישר כי שמע את בקשתם להנמיך אותם. "השתהותו הממושכת, יחסית, של צוות אל על על המסלול, לאחר שקיבל את מרשה ההמראה, מוסברת באובדן מסוים של האמון כלפי המגדל, עקב הטעויות שנעשו על-ידי הפקחים", קבע עו"ד רז.

 

ערנותם של טייסי אל על באה לידי ביטוי כבר דקות לפני האירוע. כאשר הבחין הקצין הראשון בתא הטייס בכך שמטוס לופטהנזה מתקרב, הוא מיהר להזהיר את הקברניט: "רק זה חסר... זה מטוס שנוחת עלינו עכשיו, אני יודע, עם הבלאגן שיש פה". שלוש שניות לפני שמערכת האזהרה האוטומטית פעלה, הוא הספיק להתריע: "יש פה מישהו מעלינו".

 

כאשר מגדל הפיקוח הורה למטוס הגרמני לבצע סיבוב נוסף באוויר בזווית מעל למטוס הישראלי, הכריז הקצין הראשון במטוס אל על: "הוא מעלינו המפקד! בסדר!". בשלב זו הופעלו מערכות האזהרה האוטומטיות בשל הקרבה החריגה בין המטוסים, ובכך נמנעה ההתנגשות.  

 

הדו"ח גם הגדיר את נוהלי אלחוט הדיבור של פקחי הטיסה כ"לא תקניים", ואת התנהלותם כ"איטית".

הפקח עצמו היה מתלמד, והאירוע - בו חייהם של 428 נוסעים ואנשי צוות בשני המטוסים היו בסכנה - "היה ניסיונו הראשון בהפעלת מסלול להמראות ולנחיתות בנתב"ג".

 

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "כפי שדווח עם פרסום הדו"ח, ממצאיו נלמדו על-ידי רשות שדות התעופה והופקו הלקחים הנדרשים". 

 

Read this article in English 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הטייסים איבדו את האמון בפקחים (ארכיון)
צילום: צביקה טישלר
מומלצים