שתף קטע נבחר

ביי ביי בטי

מתחת למעטה הבידורי, הקליל ואפילו המטופש של "בטי המכוערת", במשך ארבע עונותיה הוכיחה הסדרה האמריקאית שהגיעה לסיומה עד כמה אנחנו עבדים של סטיגמות. אבי שושן נפרד מבטי סוארז במחיאות כפיים

להודות שצפית ב"בטי המכוערת" זה כמו להסתובב עם בגדים מבזאר שבמדרחוב בפתח תקוה בתוך שקיות של H&M. אף אחד לא מודה בזה, אבל לא מעט מאיתנו עושים זאת.

 

קל לגחך על הגרסה האמריקאית לטלנובלה הקולומביאנית המצליחה, שירדה מהמסך אמש (ד') בארצות הברית ולבטל אותה בכך שהיא היתה סדרה שטחית, רדודה, עם עלילה טיפשית וסוג של גילטי פלז'ר לעניים. אבל אם נקלף את השטחיות שעוטפת דווקא אותנו, נוכל להודות שבטי היתה הכל חוץ מסדרה חלולה, שכן בארבע עונותיה היא העבירה כמות מסרים שכל ארגון חברתי ישמח להזדהות איתה ולאמץ אותה אליו.


פררה. מהממת למרות הכל (צילום: AFP)

 

"בטי המכוערת" למי שבמקרה לא ראה ערוץ 3 או צפה בחדשות ערוץ !E בשנים האחרונות, עסקה באחורי הקלעים של ירחון אופנה מצליח, וריכזה שרשרת דמויות שכל אחת מהן ראויה לספין אוף משלה. החל מבני משפחת מיד, בעלי השליטה בהוצאה ובראשם ההורים בראדפורד הבוגדני הבר מינן (אלן דייל המוכר בעיקר מתפקידו כצ'ארלס ווידמור ב"אבודים") וקלייר האלכוהוליסטית (ג'ודית לייט), הבן דניאל (אריק מביוס) שקיבל את ניהול החברה לידיו אחרי שאחיו אלכס יורש העצר נהרג, דבר שלא מנע ממנו בהמשך לחזור מהמתים הפעם בתור אלכסיס הטרנסקסואלית (בגילומה של השחקנית רבקה רומיין).

 

בנוסף לאלה היכרנו גם את עורכת האופנה המרושעת וילהמינה סלייטר (ונסה וילאמס) שדמותה מבוססת על זאת של אנה וינטור, עורכת "ווג" הידועה לשמצה, עוזרה הגיי הצעקני מארק, אמנדה פקידת הקבלה קלת הדעת וכאמור בטי סוארז, מזכירתו הנאמנה והכעורה של הבוס דניאל.

 

שאלה של גנטיקה ומודעות עצמית

סוד הצלחתה של הסדרה נעוץ בין היתר בעובדה כי דמותה של בטי היתה האנטיתזה לכל מה ששודר על המסך האמריקאי עד אותו זמן: גיבורה ממוצא לטיני, עבת בשר, עם גשר בשיניים, שיער מקורזל, משקפיים על פי צו האופנה של חורף 1984 וחוש סטייל שאפילו נשות טולכרם יתנשאו מעליו בגיחוך.


אמריקה פררה בתפקיד בטי המכוערת, לפני השינוי הגדול. הפרצוף של כולנו

 

אבל אותו מראה חיצוני שעל פיו קטלגנו אותה ובגללו לא היינו טורחים להעיף עליה מבט נוסף, הוא זה שלימד אותנו, במשך ארבע עונות, עד כמה אנו שופטים את האחר בשל פרט אחד בלבד שאין לו שום קשר לכשרון או יכולת, אלא רק לגנטיקה ומודעות עצמית.

 

אבל מעבר לכך ש"בטי" לימדה אותנו להניח לשטחיות ולקדם את המהות, הרי שבמשך כל זמן שידורה היא קידמה מסרים של מגזרים וקהילות נוספות שראו בה את נושאת הדגל שלהם, בעיקר הקהילות הלטיניות והגאות.

 

די היה לצפות בפרק לפני האחרון ולראות באיזו דרך מרגשת, עד דמעות, הם התייחסו ליציאה מהארון של ג'סטין ואיך חיבקה אותו בחום משפחתו הלטינית, כדי להבין את חשיבותה. אבל מעל הכל, "בטי" היתה גם אחת הסדרות המשעשעות על המרקע בעיקר בזכות שתי הדמויות המצחיקות ביותר שהיו על המסך, מארק ואמנדה, והצליחה אף להחזיר לתודעה ולעשות קאמבק אדיר לשתי כוכבות שנות ה-80 ונסה ווילאמס (מלכת היופי השחורה הראשונה בתולדות ארצות הברית וזמרת לעת מצוא) וג'ודית לייט ("מי הבוס?").


לייט (אנג'לה מ"מי הבוס?"). הקאמבק של חייה

 

אחת הסיבות ש"בטי המכוערת" הצליחה כל כך היא גם מכיוון שסיפורה של הגיבורה הראשית הוא גם הסיפור של כל נערה לטינית באמריקה שחולמת לצאת מהגטו בו היא גרה, ולפרוץ קדימה. הסיפור של בטי שהגיעה מקווינס הוא הסיפור של ג'ניפר לופז שנסעה מהברונקס ברכבת תחתית מספר 6 כדי ללמוד ריקוד, הוא הסיפור של סלמה הייק, מפיקת הסדרה, שהיגרה ממכסיקו לארצות הברית והודתה שמעולם לא הרגישה יפה בתור ילדה ובעיקר זהו גם סיפורה של אמריקה פררה, הכוכבת הראשית של הסדרה שהביאה חלק גדול מקורות חייה לתפקיד, דבר שלא נעלם מעיני תעשיית החלומות שפרגנה לה בפרסים רבים, בהם "גלובס הזהב" היוקרתי.

 

זהירות, ספוילר: אנחנו נתגעגע

סיום הסדרה הגיע (ואם אתם לא מעוניינים בספוילרים, מומלץ לדלג על הקטע הבא) בדפוס עלילתי שכבר חזר על עצמו בלא מעט סדרות אמריקאיות כמו "חברים" ו"סקס והעיר הגדולה", שכן גם כאן בטי החליטה לקבל הצעת עבודה באירופה (הפעם בלונדון ולא בפריז, בניגוד לשתי האחרות) כשבדיוק אז הבין דניאל כי האהבה אותה חיפש היתה כל הזמן מול עיניו באחד מהשידוכים הכי לא טבעיים ומאולצים שישנם.

 

בניגוד לגרסה הקולומביאנית, אז בטי אכן הפכה לברבור יפה תואר, הרי שכאן בטי בפרק הסיום אולי כבר אוחזת בגרדרובה יקרה, שיער גולש וחיוך צחור ועדיין, יפהפייה היא בוודאי שלא, וזה פקטור שדמותו של דניאל התעקשה עליו, וקשה להבין איך פתאום הוא מתפשר לגביו.

 

במקביל, וילהמינה נפצע קשה מכדור תועה בזמן שדווקא ניסתה להגן על קלייר יריבתה המרה ובכך הצדיקה את המסר הנוצרי של הגאולה והחזרה בתשובה, שכל כך אהוב על האמריקאים. אמנדה איתרה את אביה האבוד, כוכב אופרת סבון גאה (בגילומו של בראיין באט המצוין, הזכור מתפקידו כסלבטורה רומנו ב"מד מן") ואחותה של בטי התחתנה עם אהוב נעוריה.

 

"בטי המכוערת" אולי לא היתה יצירת מופת כמו "מד מן" או "הסופרנוס", ובוודאי שלא הצליחה להפוך לקאלט כמו "חברים" או "סיינפלד", אבל בארבע עונותיה היא הצליחה לחשוף את הצופה מדי פרק לקשת כה רחבה של רגשות - החל שמחה, צחוק ועד לבכי, עצב, מתח וציפיה מותחת לפרק הבא, שראוי לומר לה יפה שלום, ותודה על הכל.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
וויליאמס. סיפור חייה
צילום: איי פי
לאתר ההטבות
מומלצים