שתף קטע נבחר

התיכוניסטים בשיא המתח: היכונו לבוא הבגרויות

בתקופה האחרונה הם ויתרו על הבילויים והסתגרו בבית לטובת לימודים אינטנסיביים, בציפייה מורטת עצבים לקראת השבוע הקרוב, שבו ייגשו תלמידי ישראל לבחינות הבגרות. רבים נאלצו ללמוד חלק מהחומר לבד, ומה היה עוזר להם? "עוד קצת חופש"

ההתרגשות גוברת, הלחץ כבר מורגש באוויר - וה"חריש" על החומר נמצא בעיצומו. תלמידי התיכון בישראל ייגשו החל מהשבוע הקרוב לבחינות הבגרות במועד הקיץ, שההישגים בהן יהוו לא פחות מ-50 אחוזים ממשקל הציון הסופי בתעודת הבגרות עצמה, לאחר שקלולן עם בחינות המתכונת ("מגן"). במשרד החינוך הזמינו בסך-הכל כמעט שני מיליון שאלונים ב-95 מקצועות שונים, עבור 364 אלף תלמידי י'-י"ב.

 

תלמידי ישראל "נהנים" מארבעה מועדי בחינות שונים בשנה - אחד בקיץ ואחד בחורף, כשבקיץ מתקיימים גם מועדי ב', עבור מי שלא היו מרוצים מציוני הבגרות באנגלית ובמתמטיקה ויבקשו לשפר את הישגיהם. כדי לזכות בתעודת הבגרות המיוחלת, זקוקים תלמידי התיכון להגיע לרף של 20 יחידות לימוד, מתוכן לפחות 15 במקצועות החובה: אזרחות, היסטוריה, ספרות, אנגלית, מתמטיקה, הבעה בעברית ותנ"ך.

 

בשנים האחרונות מקדם משרד החינוך מגמה של צמצום מקצועות הבחירה לבחינות, ובין היתר ביטל את האפשרות לגשת לבגרות בתקליטנות, בהכנת יין (במסגרת לימודי חקלאות) ועוד. נוסף על כך, בוטלה האפשרות להיבחן בשפות זרות משניות, ובהן רומנית, פורטוגזית, הונגרית, פרסית, בולגרית, איטלקית, טורקית, פולנית וגרוזינית. עם זאת, ימשיך משרד החינוך לאפשר את הבחינות בצרפתית, גרמנית, ספרדית, רוסית ואמהרית - באמצעות מכונית חיצוניים לשפות שעמם הוא עובד.

 

המורים לא מספיקים ללמד הכל. מי אשם?

מנשה ארנבייב, תלמיד י"א בבית הספר המקיף ע"ש פרקאוף באור יהודה, העביר את הזמן עד לבחינת הבגרות בתיאטרון שתתקיים מחר בעיקר בחזרות. "לצערי, עונת הבגרויות החלה. ההכנות לבחינה נמשכות שעות רבות, לכן אני מפסיד ימי לימודים ומשלים אותם אחר כך. זה מקשה בעיקר על חיי החברה. אני אי אפשר לבלות כי אני חייב לשבת ללמוד. זה חומר לא קל בהיקף של בין 80-200 עמודים. ממש מבאס".

 

אבל את האצבע המאשימה למצבו הוא מפנה לא רק למערכת החינוך, אלא גם לחבריו לספסל הלימודים. "המורים מחייבים אותנו ללמוד חומר שהם לא הספיקו להעביר בכיתה. בהיסטוריה, למשל, עדיין לא למדנו חומר של 20 עמודים בערך, כשהבגרות תהיה בעוד פחות מחודש. רק זה פוגע לנו ב-25 נקודות מהציון. לא למדנו הכל כי או שהמורות חולות או שמפריעים בשיעור. יש גם מורות שלא חולות אבל מאחרות לבית הספר, וכשכבר סוף סוף יש שיעור - התלמידים מפריעים. אין מספיק שעות ללימודים, לא יכול להיות שהיסטוריה למדנו אולי ארבע שעות בשבוע, זה כלום לעומת ההיקף העצום של החומר".


מנשה ארנבייב. "המורות מאחרות לבית הספר" (צילום: נטלי לוי)

 

לעומת מנשה, יש מי שלמרות הלחץ מהבחינות דווקא מצליח לנהל את חייו מבלי לשקוע בביצת הלימודים. "השנה אני נבחנת באזרחות ובאנגלית. תקופת הבגרויות מלחיצה כי זה דבר שמשפיע מאוד על העתיד, לכן צריך ללמוד קשה - כדי שהעתיד יהיה טוב", הסבירה קורל וקסלר, תלמידת י"ב מתיכון "בן-צבי" בקריית אונו. "חיי החברה לא נעלמים. מוצאים זמן, למשל ביום שישי בערב. במהלך השבוע אני לא יוצאת. אני רוצה להיות עורכת דין, ולכן הציונים בבגרות הם דברים חשוב וקריטי".

 

קורל ציינה גם היא לא למדה בכיתה את כלל החומר לבחינות, והסבירה גם היא כי הסיבה לכך היא היעדר זמן - אך מסיבות שונות. "המורים עושים כמיטב יכולתם, אבל יש חגים וחופשות שגורמים לזה. ההפרעות בכיתה לא קשורות לזה, כי הן לא חמורות עד כדי כך שהן גורמות למורים לא להספיק ללמד את הכל. זה כבר כמעט שלא קיים, כי התלמידים מבינים שהלימודים תורמים לנו".

 

ומה היא הייתה עושה כדי לשפר את המצב? "צריך יותר חופש לפני הבגרויות ומתכונות. הייתי גם מעבירה את פרסום המיקוד (חומר הלימודים המושמט מהבחינות) לתחילת שנה ולא לפני המבחן. אני לא חושבת שתוספת של שעות לימודים תסייע במשהו, כי בגיל שלנו מאבדים את הריכוז מהר מאוד ואחרי שלומדים ארבע או שש שעות כבר מאבדים את זה לגמרי".

 

אבל את האופטימיות שואבת קורל אולי דווקא ממה שמצפה לה אחרי הבחינות. "עם סיום הבגרויות יש לי שנה עד הגיוס. אני מתכוונת לעבוד ולהרוויח כסף, ולנסות אולי לצאת למחנה קיץ".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
לומדים עד צאת הנשמה (אילוסטרציה)
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים