שתף קטע נבחר

להוריד את גובה הלהבות

"אם אין במנהג הדלקת מדורות ענק הכרח דתי ויש בו אפילו ניחוח של עבודה זרה. מדוע אנו זקוקים לו"? אסף וול דוחה את ל"ג בעומר על הסף ומה דעתכם? כיתבו לנו "בעד" ו"נגד"

יש ילדים המשוכנעים כי עגלת סופר עולה רק חמישה שקלים. לכן ניתן להכניס את המטבע השמנמן, "לרכוש" בו עגלה כדין ולהחל במצוות איסוף חמרי הדלק המוצק למדורה. דפוס זה הוא רק אחד משורת מנהגים שהפכה בשנים האחרונות את ל"ג בעומר לגדול המזיקים שעל הלוח העברי. לכן כששמעתי את בקשתם של גדולי הרבנים לדחותו ממוצאי שבת, עלה בי הרהור. אם עיקר מנהגי החג מתבטא בהבערת מדורות, מדוע לא יידחה חג האש הזה בכלל?

 

לפני שהקוראים היראים לדבר ה' עומדים עלי לכלותני, עלי להזכיר כמה דברים חשובים.

 

ראשית, מנהג הדלקת המדורות אינו מדרבנן וודאי שאינו מדאורייתא. אין לו גם דבר עם "המדורות שהדליקו לוחמי בר כוכבא". אנו חסרים כל מקור היסטורי למנהג שכזה מימי המרד מסיבה פשוטה. אין אף היסטוריון שתיעד את מעשי בר-כוכבא. לאירוע הרכיבה על האריה למשל, היה עד רק יהודי בשם ר' מינכהאוזן. לכן אין לנו מושג אם בר-כוכבא היה "איש צעיר גבה קומה" בעל "עיני זהר" ונטיות פירומניות. בהחלט ייתכן כי מדובר בבחור בגובה 1.60 המרכיב עדשות מולטיפוקל ומעדיף אייס-קפה על פני "סובב לו סובב הפינג'אן".

 

שנית, כל החרד להסתננותם של מנהגי גויים אל תורתנו, ראוי לו שימחה על טקסי החג. אם צפירת יום אבל היא בחזקת "מנהג גויים", מה נאמר על ריקודים סביב ללהבות? האש היא מוקד פולחנם של רבים מעובדי האלילים, מכהני זרתוסטרא ועד לחוגגים את "ליל גאי פוקס" בבריטניה. זו לדעתי גם אחת הסיבות שמנהג המדורות קנה לו שביתה כה עמוקה בקרב בני ישראל. האש מרתקת, מהפנטת, יש בה כח. אבל אין לה וליהדות דבר. אפילו אליהו הנביא שהוריד אש מהשמיים בפרק י"ח, ננזף ופוטר מתפקידו כבר בפרק י"ט.

 

שלישית, חג זה מהווה הרס מוחלט לסביבה בה אנו חיים. ביום שלאחר החג נדמית ישראל למאפירה ענקית. הילדים השבים בבוקר מדיפים ארומת אגזוזים והכביסה מסריחה כאילו עברה את הלילה במתקן לעישון דגים. הר מירון למשל, מוסיף במהלך החג עוד כמה מטרים לגבהו ומאיים על בכורתו של החרמון. לא בשל פעילות טקטונית, אלא מחמת נהרות זבל געשי הגולש במורדות ההר. החסידים המגיעים לבקר את הרשב"י מותירים לו טונות של אשפת קודש. מה יש? אם הוא הצליח לכתוב את ספר הזהר, למחזר קומפוסט קטן עליו.

 

אך העניין העיקרי אינו סביבתי גרידא. מדובר בפיקוח נפש של ממש. בכל שנה מגיעים לחדרי המיון, עשרות בני אדם שריאותיהם לא עמדו בעומס החג. חלק לא מבוטל מהם אינו שורד עד לעוגות הגבינה של שבועות. מכנה משותף מעניין יש לאותם צדיקים, שבחרו דווקא ביום קדוש זה לעבור מן העולם: כמעט לכולם קשיים בריאותיים במערכת הנשימה.

 

לסיכום העניינים, נראה כי מנהג הדלקת מדורות ענק במדינה מזרח תיכונית, הוא טירוף של ממש. אם אין במנהג הכרח דתי ואפילו יש בו ניחוח עבודה זרה, מדוע אנו זקוקים לו? הרי אנשים מאבדים את חייהם. אנו מלהיטים במו ידינו לחינם את האטמוספירה בה נשלק הכדור שלנו. בעבור מה? איני קורא לביטול המדורות, משום שזו גזירה שההמונים אינם מסוגלים לעמוד בה. רק להנמיך מעט את גובה הלהבות למדורות צנועות.

 

מה לגבי בובת הצורר אשר מן ההכרח להעלות על המוקד? בין אם מדובר באחמדינג'אד או באובמה (כל מגזר ומנהג אבותיו) אין עוד צורך באש ובתמרות עשן. הרי בכל רשת שמכבדת את עצמה, כבר ניתן למצא בובות המתאימות גם למיקרוגל. חג שמח.

 

ומה דעתכם בנושא?

 

אם אתם מתנגדים למנהג המדורות בל"ג בעומר - בחרו באפשרות "נגד".

אם אתם סבורים שצריך להמשיך לחגוג כרגיל מסביב למדורה - בחרו "בעד" ונמקו באופן ענייני.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לא בריאה לסביבה? המדורה
צילום: index open
הריקודים סביב ללהבות
צילום: איי פי
מומלצים