תחרות המורה של המדינה: על קו הסיום
הכרות עם חמישייה ראשונה של מורים שהגיעו לקו הגמר מתוך ‭.15‬ לילי לויה ידעה שהיא רוצה להיות מורה כבר כשהייתה ילדה. יורם שמאי הגיע להוראה בטעות. יהודית לבקוביץ מלמדת את התלמידים להיות אופטימיים. רפאל סולם לא מתכוון לצאת לפנסיה ושרית זכריה רואה בהוראה שליחות

תחרות "המורה של המדינה" היא יוזמה של "ידיעות אחרונות‭,"‬ מפעל הפיס והסתדרות המורים שיצאה לדרך לפני כארבעה חודשים. זו השנה השנייה שהתחרות מתקיימת. מספר ההמלצות הפתיע גם אותנו: ‭4,500‬ המלצות על ‭2,200‬ מורים. תהליך סינון המועמדים נעשה בפיקוח דרור שפר, מנכ"ל פילת, ובניהולה של אסטלה מלמד, מנהלת מיון, מחקר ופיתוח בפילת. התהליך כלל בדיקה מעמיקה של ההמלצות, ראיונות טלפוניים עם הממליצים, עם המורים עצמם ועם מנהלי בית הספר שלהם.

 

אל השלב הסופי הגיעו 15 מועמדים. לפני כשבוע הם רואיינו על ידי ועדה ציבורית שבחרה מתוכם שישה מורים. שמותיהם של השישה יוכרזו בטקס חגיגי שייערך ב‭6-‬ במאי במעמד נשיא המדינה ושר החינוך. ואלה הם חברי הוועדה: כלת פרס נובל בכימיה פרופ' עדה יונת, נשיאת אוניברסיטת בן גוריון בנגב פרופ' רבקה כרמי, הסופר והעיתונאי מאיר שלו, התעשיין דב לאוטמן, חתן פרס ישראל ומייסד חברת ישקר סטף ורטהיימר, העיתונאי ומנהל לשכת רה"מ לשעבר איתן הבר, הפעילה החברתית ומקדמת נושאים ירוקים קרנית גולדווסר, קצין חינוך ראשי לשעבר אלוף (במיל‭('‬ אלעזר שטרן, מרצה בכירה בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל אביב פרופ' פאדיה נאסר אבו אל-היג'א, הפילוסוף ד"ר מאיר בוזגלו, מנהל האגף לתרבות תורנית במשרד החינוך לשעבר הרב יוחנן פריד, נציגת הסוכנות היהודית גרדה פוירשטיין, נציגת הסתדרות המורים רות קופינסקי ונציגת מפעל הפיס אורנה מיארא.

 

"אין כמו לראות את החיוך של הילדים בבוקר"

יהודית לבקוביץ, מורה למדעים באשכול פיס חטיבת בר לב בכפר סבא, נמצאת כבר 36 שנים במערכת החינוך. היא לא מכירה כלל את המושג "שחיקה‭."‬ לבקוביץ, ‭,60‬ מעורבת בכמה פרויקטים של התנדבות. "חשוב לי החיבור האמיתי של התלמיד עם הקהילה‭,"‬ היא מסבירה. "לפני שבע שנים יזמתי פרויקט שהפך בסופו של דבר לכלל ארצי: אנשים מבוגרים מדיור מוגן באים לבית ספר והתלמידים מלמדים אותם לעבוד על מחשב‭."‬ אחד המיזמים שלה קרוב במיוחד ללבה - קשר עם המשפחות השכולות והנצחת חללי צה"ל. "מאחר ואני אלמנת צה"ל, חשוב לי עניין ההנצחה‭,"‬ היא אומרת. "לכן יזמתי את מה שאני מכנה 'אשנב לחלום שנגדע' - תלמידים נפגשים עם משפחות שכולות, שומעים את הסיפור של בנם ומה היה החלום שלו או מה היו תחומי ההתעניינות שלו, ואחר כך הם כותבים עבודה על הנושאים שהעסיקו את החייל. יומיים לפני יום הזיכרון כל המשפחות והתלמידים מציגים את העבודות הללו‭."‬

 

מה משך אותך למקצוע ההוראה?

"המגע עם הילדים. אין כמו לראות את החיוך שלהם בבוקר‭."‬

בזכות מה את מורה טובה?

"פתיחות, רגישות וצניעות. אני נותנת כבוד לתלמיד. התלמיד אצלי יושב זקוף קומה כי הוא יודע שיש לו מורה שלא מחפשת אותו בפינה, אלא יודעת שהוא יודע ומאפשרת לו להפגין את הידע הזה בקצב שלו‭."‬

מה החזון שלך?

"שהתלמידים שלי יהיו אזרחים טובים, ושיהיו פתוחים ורגישים לאנשים מסביבם‭."‬

תחלקי איתנו סיפור אישי מרגש מהעבודה שלך.

"אחד התלמידים שלי נהג לאחר כל בוקר. שאלתי אותו למה הוא מאחר, והאם זה קשור לחגיגות הבר מצווה שלו. אז הוא גימגם ואמר: 'לא עשו לי בר מצווה‭.'‬ ביקרתי את אמא שלו והיא גילתה לי שלא היה להם כסף לעשות עלייה לתורה. הלכתי מיד לרבנות בעיר ולמנהל אגף החינוך, והם דאגו לתלמיד שלי לרב ולכיבוד. בבית הכנסת, הנער עמד והסתכל לעברי בעזרת הנשים. מאז הוא לא איחר יותר לבית הספר והצליח בלימודים‭."‬

מה תרם לך המקצוע?

"שמחה ואושר. אין יותר מזה‭."‬

מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?

"קודם כל מורים טובים. כמו כן חשוב לפתח את התלמיד, לתת לו את כל האפשרויות ולא להגביל אותו".

 

‬"אני מאמין בתלמיד ובפוטנציאל שטמון בו"

רפאל סולם, מורה למקצועות טכנולוגיים

אחרי 40 שנות עבודה, לרפאל סולם בן ה‭,65-‬ מורה באורט ע"ש אדיבי באשקלון, אין שום כוונות לצאת לפנסיה. הוא אנרגטי, אידאליסט ושופע מוטיבציה כאילו היה עדיין בראשית הקריירה. כשהוא מונה את רשימת התפקידים שלו, קשה שלא להתרשם: הוא מורה (מיכון תעשייתי, מסגרות מכנית, מסגרות מבנים, שרטוט, תורת המקצוע והחומרים, לוגיסטיקה‭,(‬ מחנך, רכז מגמה ורכז ביטחון. כבר 34 שנה שסולם מלמד באורט ע"ש אדיבי, בית ספר תעשייתי שהתלמידים שלו משלבים לימודים עם עבודה בתעשייה. "מדובר בילדים שכבר נשרו מהמערכת ולא הצליחו להגיע לבגרויות, ובית הספר שלנו מחזיר להם את הביטחון ומקנה להם מקצוע לעתיד‭,"‬ אומר סולם המלווה את תלמידיו גם אחרי שסיימו את הלימודים ומסייע להם להשתלב בחברה ובתעשייה.

 

מה משך אותך למקצוע ההוראה?

"העבודה עם התלמידים והרצון לעזור להם. אני ממש רואה איך אני משנה את הדימוי העצמי וקו החשיבה שלהם‭."‬

בזכות מה אתה מורה טוב?

"אני מאמין בתלמיד ובפוטנציאל שטמון בו, והוא רואה ומרגיש שאני מאמין בו. אני גם מדבר עם התלמידים שלי בגובה העיניים‭."‬

מה החזון שלך?

"לראות כל תלמיד שלי הופך אזרח למופת ובעל מקצוע מתקדם‭."‬

תחלוק איתנו סיפור אישי מרגש מהעבודה שלך.

"אחד התלמידים שלי היה נער שקט ומופנם עם דימוי עצמי מאוד נמוך. שמחתי לראות איך בזכות העבודה המשותפת שלי איתו הוא התגבר על כל אלה, התגייס לצה"ל, ואחרי הצבא פתח עסק עצמאי מצליח‭."‬

מה תרם לך המקצוע?

"סיפוק על כך שאני יכול לעזור לאנשים ולעשות להם טוב‭."‬

מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?

"מורים חדורי אידאלים שיעבדו לא עם סטופר ולא עם שעון, אלא הרבה מעבר לזה, ויקנו לתלמידים ערכים. מורים שיעסקו במספר תחומים ולא יהיו רק טכנאי הוראה‭."‬

 

"אני גאה להיות מורה"

שרית זכריה, מחנכת ורכזת מתמטיקה

"היא מאמינה בתלמידיה ומכבדת אותם, יוצרת אווירת גאווה בכיתה‭,"‬ נכתב באחת ההמלצות על שרית זכריה, מחנכת כיתה ה‭,'‬ מורה למקרא ורכזת מתמטיקה בבית הספר היסודי היובל ביהוד. "היא נותנת מהנשמה ופועלת בנמרצות למען החלשים בכיתה‭."‬ זכריה, ‭,42‬ אף נוסעת ביום החופשי שלה לנתניה, שם היא עוברת בין שישה בתי ספר דתיים ומדריכה אותם איך ללמד מתמטיקה.

 

מה משך אותך למקצוע ההוראה?

"זה משהו שרציתי לעשות מאז שהייתי ילדה. אני אוהבת ילדים. אני מלמדת מתוך אהבה. אני ממש מרגישה שמדובר בשליחות. אני גאה להיות מורה‭."‬

בזכות מה את מורה טובה?

"אני מאוד רגישה לילדים ורואה בכל ילד את הפרט. חשוב לי מאוד החלק הרגשי של כל ילד‭."‬

מה החזון שלך?

"אני חושבת שהחינוך של הנוער הוא הדבר החשוב ביותר לחברה טובה בהמשך. וכדי להגיע לחברה טובה צריך לעבוד על כל פרט ופרט בנפרד‭."‬

תחלקי איתנו סיפור אישי מרגש מהעבודה שלך.

"לפני כעשר שנים הגיע לכיתה שלי תלמיד שעבר אלינו מבית ספר אחר והיה במצב לימודי והתנהגותי קשה. הוא אפילו לא ידע קרוא וכתוב. בהתחלה נבהלתי, אבל החלטתי לתת לו את כל האהבה שאפשר, גם כשהוא בעט והתפרע. עודדתי אותו, ועל כל תרגיל מוצלח הוא היה מקבל חיזוק. לאט לאט הוא התחיל להאמין במערכת והיום הוא לומד בכיתה י"ב ועושה בגרויות. אמא שלו זוקפת את ההישג הזה לזכותי‭."‬

מה תרם לך המקצוע?

"העצמה וביטחון עצמי. בזכות ההוראה ראיתי שאני יכולה יותר ממה שחשבתי‭."‬

מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?

"אחריות מלאה של המורים והמערכת על הילדים. אני חושבת שאם כל אחד יידע לקחת אחריות מלאה, המערכת שלנו תיראה הרבה יותר טוב".‭

 

‬"זה הייעוד שלי בחיים"

יורם שמאי, מורה לפיזיקה ולמדעים

להוראה הגיע יורם שמאי, ‭,50‬ די בטעות. לא היו לו שום כוונות להיות מורה. שמאי שירת בהנדסה קרבית במשך 12 שנה ועשה דוקטורט במדעי כדור הארץ ובוטניקה חקלאית. במהלך לימודיו חיפש דרך להתפרנס. תוך כדי החיפושים נתקל באדם שהציע לו: "אולי תהיה מורה‭"?‬ שמאי נענה לאתגר. לפני 16 שנה הוא החל לעבוד כמורה לפיזיקה ולמדעים בפנימיית ניצנים במושב זיתן. "זהו בית ספר פוסט אשפוזי‭,"‬ מספר שמאי. "כל התלמידים עברו אשפוז נפשי. חלקם מתאשפזים שוב תוך כדי הלימודים, ואחרי תקופת החלמה הם חוזרים אלינו‭."‬ מלבד הוראת פיזיקה, מדעי הסביבה וסדנה סביבתית, שמאי גם מרכז את עיתון ביה"ס ומאמן את נבחרת הכדורגל.

 

מה משך אותך למקצוע ההוראה?

"בהתחלה כאמור הגעתי בטעות, אבל מה שמשך אותי זה הקשר עם הנוער המיוחד הזה. זה אתגר לקחת את הנערים שלא מאמינים בעצמם ולהביא אותם עד השתלבות בקהילה. אבל התפקיד שלנו לא מסתיים בגיל ‭.18‬ אני בקשר עם החבר'ה עד היום‭."‬

בזכות מה אתה מורה טוב?

"אני אוהב את העבודה, זה הייעוד שלי בחיים וזה מה שמניע אותי‭."‬

מה החזון שלך?

"שיקימו גוף שילווה את התלמידים שלנו גם אחרי הלימודים - בינתיים הקמתי עמותה שעושה זאת‭."‬ תחלוק איתנו סיפור אישי מרגש מהעבודה שלך. "תלמיד שלי שהיה בעייתי מבחינה נפשית הוא היום גבר נשוי ואקדמאי. לא מזמן הוזמנתי לטקס שבו הוא קיבל מצטיין דיקן. אז הרגשתי שאכן עשיתי משהו והצלחתי בעבודתי‭."‬

מה תרם לך המקצוע?

"ההוראה נתנה לי יכולת להסתכל אחרת על החיים ולהודות על כל יום‭."‬

מה ייקח את מערכת החינוך קדימה?

"שיפור המקצועיות של המורה, למשל השתלמויות ייעודיות ושיפור תנאי הלמידה".‭

 

"בזכות ההוראה הפכתי להיות אמא טובה יותר"

לילי לויה, מחנכת וסגנית מנהלת

כבר כשלילי לויה הייתה ילדה היא ידעה שהיא רוצה להיות מורה. כשמימשה את חלומה, בחרה לויה להתמקד בגיל הרך מאחר שהמורה שלה בכיתה א' הותירה בה חותם עמוק. כיום לויה, ‭,46‬ היא מורה רבת פעלים בבית ספר גבעולים ברמת גן: היא מחנכת כיתות א‭,'‬ רכזת כיתות א‭-'‬ג' ומלמדת אוריינות וחשבון. לויה מכהנת גם כסגנית שנייה של המנהל.

 

מה משך אותך למקצוע ההוראה?

"הילדים, התמימות שלהם, האהבה שהם מעניקים, העובדה שאתה יכול ללמד אותם דברים חדשים. כשאתה רואה שהם מצליחים זה עושה לך טוב בלב. כשילד מגיע אליי בלי שום ידע ואני מלמדת אותו לקרוא, זה פשוט נפלא‭."‬

בזכות מה את מורה טובה?

"אני אוהבת ללמד. אני מאמינה בכל ילד, ומאפשרת לו לממש את הפוטנציאל שלו‭."‬

מה החזון שלך?

"שהילדים יבואו באהבה לביה"ס, שילמדו בכיף ויספגו המון ערכים טובים כמו הבנה, כבוד והערכה‭."‬

תחלקי איתנו סיפור אישי מרגש מהעבודה שלך.

"לפני לא מעט שנים הייתי מורה בכיתה משולבת, ותשעה ילדים מתוכה היו עם קשיי למידה.

 הם הצליחו להשתלב בחינוך הרגיל. זו הייתה הצלחה אדירה‭."‬

מה תרם לך המקצוע?

"המקצוע תרם לעיצוב האישיות שלי, לתקשורת הבין אישית, להרגשה שאני יכולה לעשות משהו, לתרום לסביבה, לחברים, לילדי הפרטיים. בזכות ההוראה הפכתי להיות אמא טובה יותר‭."‬

מה לדעתך ייקח את מערכת החינוך קדימה?

"צריך למגר את האלימות ואת ההתערבות של ההורים - הם מתערבים במקום להיות מעורבים. כדאי שהם יידעו את הגבולות. חשוב גם לתת את הכבוד הראוי למורה. אני מקווה שהילדים יידעו איך להתנהג ויהיו אדם לאדם אדם, ולא אדם לאדם זאב". ‬

 

מחר: חמישה מועמדים נוספים

 

לפנייה לכתב/ת
    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה תחרות המורה של המדינה: על קו הסיום
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    מורים לחיים
    יהודית לבקוביץ
    צילום: צביקה טישלר
    רפאל סולם
    צילום: צביקה טישלר
    שרית זכריה
    צילום: צביקה טישלר
    יורם שמאי
    צילום: צביקה טישלר
    לילי לויה
    צילום: צביקה טישלר
    הערוץ פועל בשיתוף עמותת "רוח טובה". לחצו למידע נוסף
    יד שרה
    כיתבו לנו