שתף קטע נבחר

יש לכם תקר בצמיג האופנוע? אתם בבעיה

האם ידעתם שלמוסך האופנועים שלכם, אסור כנראה לטפל לכם בצמיגים? אז מה עושים כאשר הצמיגיות מסרבות לקחת על עצמן את אחריות הפירוק וההחלפה? למשרד התחבורה אין לכך תשובה ראויה

אם אתם רוכבים על רכב דו-גלגלי וארע לכם תקר באחד הגלגלים, אתם עשויים למצוא עצמכם במפתיע בבעיה. הסיבה – לא ממש ברור למי עליכם לפנות כדי לתקן את הצמיג, או אף להחליפו. מחד, לשון התקנות ברורה: רק מי שיש בידו רישיון לעסוק בענף הצמיגים, רשאי לטפל בתיקון תקרים או החלפת צמיגים, ללא קשר לסוג הרכב. מאידך, פירוק גלגל באופנוע או קטנוע היא פעולה מורכבת למדי. אם תגיעו עם האופנוע לצמיגיה, אתם בהחלט עלולים להיתקל בדרישה להביא את הגלגל מפורק, תוך הסבר: "אנחנו לא מוכנים ולא יודעים לפרק גלגלים של אופנועים".

 

ואז אתם בבעיה. סביר להניח שבמקרה כזה תפנו למוסך האופנועים שלכם. שם תקבלו קרוב לוודאי את השרות שביקשתם. אלא שברוב המקרים, המכונאי שיבצע את העבודה לא יחזיק ברישיון לעסוק בתחום הצמיגים. ובמילים פשוטות, כל טיפול שלו בצמיג יהיה בבחינת עבירה על החוק. יותר מכך, אם יתברר שהתיקון או הטיפול שנעשה לכם בצמיגים היה לקוי, אתם עלולים למצוא עצמכם בבעיה. שכן במקרה של נזק, חברת הביטוח של מוסך האופנועים לא תכיר בכיסוי אחריות מקצועית למוסך, משום שהוא חרג מתנאי הרישיון שלו. במקרה כזה תמצאו עצמכם כנראה מתעמתים עם בעל המוסך, שמצדו ינסה לשלח אתכם לכל הרוחות.

 

וזה מה שקרה ליבגני צבילינג שנכנס עם אופנוע הסוזוקי שרכש באחרונה למוסך האופנועים "נוע תנוע" בכרמיאל, כדי לבצע טיפול תקופתי באופנוע. בעל המוסך בדק לדבריו את האופנוע, והודיע לו שעליו להחליף את הצמיגים שהתיישנו. יבגני טען שהם עדיין במצב טוב, אבל המוסכניק התעקש שצריך להחליפם. לבסוף הסכים יבגני, ותמורת 905 שקלים הורכבו לו שני צמיגים חדשים.

 

אבל לטענתו, לאחר כ-400 ק"מ החלו להתגלות בדפנות הצמיגים סדקים מפחידים. לאחר שבדק על דופן הצמיגים מתי יוצרו, גילה כי זה קרה לפני ארבע שנים, ב-2006. הוא כאשר חזר למוסך והפנה את תשומת ליבו של בעל המוסך לגילם המתקדם של הצמיגים, אמר לו זה - לדבריו - כי אין הגבלה על גיל הצמיג שמותר להרכיב לאופנוע, וכי זו אינה הסיבה לסדקים שהתגלו בצמיג. את יבגני הפנה ליבואן צמיגי "דורו".

 

כשהגיע ליבואן הממוקם בחיפה עם גלגל מפורק, נאות זה להחליף לו את הצמיג הפגום באחר. כאשר בדק את הצמיג, גילה כי שוב מנסים להרכיב לו צמיג "מודל 2006 ". כאשר סירב, אמר לו לדבריו היבואן כי יש לו שתי אפשרויות – לקחת את מה שהוצע לו, או להסתלק. יבגני בחר באפשרות השנייה, חזר למוסך "נוע תנוע" ודרש כי הצמיגים החדשים-ישנים יפורקו, יוחלפו בישנים וכספו יוחזר. לדבריו, התגובה לדרישה הייתה משפילה. המוסכניק טען כי הוא אינו מתכוון להיענות לו. "נותרתי בלי כסף ועם צמיגים פגומים. אני חושש לנסוע באופנוע, כי בכל רגע עלול הצמיג להתפוצץ", כתב לנו.

 

ליורם בנארי, בעל מוסך "נוע תנוע", גרסה שונה. לדבריו, הלקוח הגיע אליו כשעל האופנוע מורכבים צמיגים שחוקים ויבשים. "הודעתי לו שאני לא מטפל באופנוע אם הוא לא מחליף צמיגים. הצעתי לו שיבחר בין צמיגים חדשים ויקרים יותר, לבין הצמיגים שרכש לבסוף בהנחה ניכרת. הודעתי לו מפורשות שמדובר בצמיגים משנת 2006. עובד שלי נוסע עם צמיגים כאלה, ואין לו כל בעיה. כשחזר עם הפגם בצמיג, גילנו כי הוא צבע את חישוקי הגלגלים וניסה כנראה להסיר שאריות צבע מהצמיגים בעזרת חומר מדלל. יתכן שזה מה שפגע בצמיג. בכל מקרה, היבואן הסכים להחליף לו את הצמיג בצמיג אחר מאותה שנה. בנוסף התחייבנו בפניו שכאשר יגיע משלוח טרי יותר של צמיגים, נחליף לו אותם, אבל הוא סירב. לא יכולתי להחזיר לו את הצמיגים הישנים משום שגרסתי אותם, אומר בנארי.

 

אבל גם אם נקבל את גרסתו של בנארי, למוסך עדיין יש בעיה. ראשית הוא אינו מוסמך לטפל בצמיגים. שנית, מותר אמנם לפנצ'ריות לשווק צמיגים שגילם עד 6 שנים, אבל בחשבונית שמקבל הלקוח חייבים לרשום את תאריך היצור של הצמיג, את ארץ היצור ואת קוד המשקל שלו. וזה לא נעשה במקרה של יבגני.

 

פנינו לאיגוד המוסכים שפנה בתורו למוסך. אלא שאז התברר כי המוסך אינו חבר באיגוד המוסכים, ואינו חייב להגיע לבוררות באיגוד. "אנחנו לא יכולים לחייב אותו לעשות זאת. אבל נהיה מוכנים לצייד את יבגני במכתב ואפילו נסייע לו בייעוץ משפטי, אם יחליט להגיש תביעה נגד המוסך", אמרו לנו באיגוד. פנינו גם למשרד התחבורה כדי לבדוק את הסוגיה, ולשמוע מי בכל זאת אחראי למחדל, ומי צריך לפצות את יבגני. אלא שלמרבה הצער, למרות שעברו כבר שבועיים, לא הצלחנו לקבל תשובה ברורה בנושא, מלבד תשובה לקונית שהנושא נמצא בבדיקה.

 

בשלב זה הבנו כי דרכנו על יבלת די כואבת, לכולם. שכן, למרות שלמוסכי האופנועים אסור לטפל בצמיגים - אלא אם יש להם הסמכה של משרד התחבורה לעשות זאת (ולרובם המכריע אין הסמכה כזו) - הם עוסקים בכך. זה מגדיל להם את ההכנסות, ובעלי הרכב הדו-גלגלי לא נדרשים להיענות לבעלי הפנצ'ריות, תוך שאין להם מושג כי למוסך שלהם אסור לטפל בצמיגים. משרד התחבורה יודע כמובן על הבעיה, אבל אין לו די פקחים לפקח על המוסכים, ולכן הוא עוצם עיניים.

 

ראשי ענף הצמיגים באיגוד המוסכים התריעו כבר על המצב, וטענו שמדובר בסיכון בטיחותי ממדרגה ראשונה. הם יעצו למשרד התחבורה לחייב את בעלי מוסכי האופנועים לעבור קורסי השתלמות בענף הצמיגים, ולקבל הסמכה לתיקון צמיגים - לשווא, בין היתר משום שמוסכי האופנועים יודעים שהסיכוי שתיערך אצלם ביקורת, נמוך ביותר.

 

נכון להיום, המצב אכן בעייתי. בצמיגים של בעלי הדו-גלגלי מטפלים ברוב המקרים אנשים חסרי הסמכה, ואילו הפנצ'ריות מסרבות אלא אם הצמיג מגיע מפורק. וכך כנראה תמשך הסאגה, עד לתאונה הראשונה בה יקפח מישהו חלילה את חייו בגלל צמיג לקוי, או תיקון תקר שלא בוצע כהלכה. ואז יתחיל כמובן מחול שדים של האשמות הדדיות. למה? כי כך זה מתנהל בישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל יוחנן
עשה טובה, תחליף גלגל
צילום: גיל יוחנן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים