שתף קטע נבחר

עתירה לבג"ץ: לחייב לימודי ליבה אצל כל החרדים

הפרופסורים רובינשטיין ורייכמן ואלוף (מיל') שטרן בין מגישי העתירה, שדורשת לחייב את כל המוסדות שמתקצבת המדינה ללמד את מקצועות הבסיס. "זה מנציח את תלותם הכלכלית"

למה החרדים לא לומדים מתמטיקה ואנגלית? עתירה לבג"ץ הוגשה הבוקר (יום א'), בדרישה מבית המשפט להורות לכנסת ולמשרד החינוך לנמק מדוע לא ייקבע כי "חוק מוסדות חינוך תרבותיים ייחודיים" מבוטל - או לחלופין מדוע לא ייקבע כי חוק זה אינו פותר מאכיפת תוכנית לימודי הליבה על מוסדות אלו. בין העותרים: הפרופסורים אמנון רובינשטיין ואוריאל רייכמן, ואלוף (מיל') אלעזר שטרן, לדעבר ראש אכ"א וקצין חינוך ראשי.

 

בעתירה נטען כי מראשית הקמתה של המדינה עד שנחקק החוק ב-2008, התאפשרה בישראל אוטונומיה חינוכית רחבה לקבוצות תרבותיות שונות המרכיבות את החברה הישראלית,

אך מצד שני דאגו לקיים את חובתה של המדינה להבטיח חינוך נאות לכל אזרחיה - על ידי קביעתה של תוכנית "לימודי ליבה" במקצועות הבסיסיים, כתוכנית חובה בכל המוסדות.

 

כיום ישנם שבעה מקצועות ליבה אותם דורש משרד החינוך ללמד: עברית (שפת אם), מתמטיקה, אנגלית, תנ"ך, היסטוריה, ספרות וגאוגרפיה.

 

לטענת העותרים, בפועל לא נאכפה חובה זו בחלק ממוסדות החינוך החרדיים - ולפיכך הוגשה בשנת 2002 עתירה לבג"ץ נגד משרד החינוך. העותרים טוענים שלמרות שהעתירה התקבלה ובית המשפט הורה להנהיג תוכנית לימודי ליבה במוסדות אלו בתוך שלוש שנים - בפועל לא יושמה חובת לימודי הליבה. לכן, ב-2008 הוגשה עתירה נוספת בעניין.

 

במקביל לדיונים בעתירה, על מנת להסיר מהישיבות הקטנות את איום הבג"ץ נחקק חוק המאפשר לראשונה את קיומם של מוסדות חינוך שאינם כפופים לחובת לימודי הליבה - ומאפשר את המשך מימונם מתקציב המדינה.

 

לטענת העותרים, תוצאת החוק היא שמעשרות אלפי תלמידים בכל שנה נמנע חינוך הכולל את הידע, הכלים ואת "מיומנויות היסוד החיוניים למימושה המלא של האוטונומיה האנושית, היכולת להתפרנס בכבוד ואת היכולת להשתלב בחברה הישראלית כאזרח פעיל, תורם ושווה זכויות".

 

בפנייה הנוכחית לבג"ץ נטען עוד שתוצאת החוק היא "פגיעה קשה בזכויות החוקתיות של תלמידי הישיבות הקטנות", ושהוא אף "מנציח את תלותם הכלכלית הנמשכת של אלפי תלמידים מידי שנה בקהילתם ובתשלומי תמיכות מהמדינה". בשום מדינה דמוקרטית, גורסים הפרופסורים שהגישו את העתירה, לא קיים הסדר המאפשר הקמתה של מערכת חינוך רחבת היקף הפטורה מפיקוח ממלכתי שמקבלת תקציב מהמדינה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרופ' אמנון רובינשטיין. "פגיעה בזכויות החוקתיות"
צילום: עידו ארז
אלעזר שטרן. "בלי ליבה - דרך ללא מוצא"
צילום: ירון ברנר
מומלצים