שתף קטע נבחר

יוזמת חקיקה: בחירה חופשית בשמאי

ח"כ זאב ביילסקי מנסה היכן שקודמיו נכשלו - חקיקה שתאפשר לציבור לבחור שמאי רכב מרשימת כלל השמאים במדינה. כיום ניתן לבחור שמאי רק מרשימה שקובעת חברת הביטוח, אך לדעת השופט בדימוס הרן פינשטיין: "אם חברות הביטוח מתנגדות לחוק, סימן שהוא נחוץ"

אם יצליח ח"כ זאב ביילסקי היכן שנכשלו כמה מקודמיו, יוכל כל מבוטח או אדם שרכבו ניזוק בתאונה, לבחור לעצמו שמאי מבין כל שמאי הרכב בישראל. זאת בניגוד למצב כיום, בו ניתן לבחור רק מרשימה מצומצמת של "שמאי חוץ", אותה מכינה חברת הביטוח. ההערכה - בלחץ חברות הביטוח גם ביילסקי עתיד להיכשל, למרות תמיכת איגוד המוסכים, המועצה לצרכנות ואיגוד השמאים.

 

הצעת "חוק השמאים", אותה מקדם ביילסקי, נועדה לקבוע בחקיקה את מעמדו של שמאי רכב, בדומה לשמאי מקרקעין, עורך דין, רואה חשבון וכו', ואת מערכת היחסים בין המבוטחים, שמאי הרכב, חברות הביטוח והמוסכים. הצעת חוק זו מתגלגלת בכנסת מאז יוזמת ח"כ רובי ריבלין, בכנסת ה-14. בעבר אושרה ההצעה כבר בקריאה טרומית, אך אז הועברה לדיון בוועדות הכנסת, ולא עלתה אפילו לקריאה ראשונה. גם בכנסת ה-15 עלתה לקריאה טרומית, אך לא הגיעה לקריאה ראשונה. אחרי ריבלין ניסה את מזלו ח"כ דוד אזולאי, אלא שגם הוא נכשל.

 

את הכפפה הרים עכשיו ח"כ זאב ביילסקי (קדימה), שצריך כמובן להתחיל את כל הדרך לקראת חקיקה אפשרית, מחדש. ביום עיון של חוק השמאות שערך איגוד השמאים בסוף השבוע שעבר, שמע ביילסקי מוותיקי הענף על הקשיים הצפויים לו מהלובי החזק של חברות הביטוח בכנסת, כמו גם מצד כמה מהשרים המשתתפים בוועדת השרים לענייני חקיקה.

 

משתתפי יום העיון תמכו בחוק פה אחד, ולדברי השופט בדימוס הרן פיינשטיין שלקח בכנס חלק, "אם חברות הביטוח מתנגדות לחוק, סימן שאתם צודקים ואנו צריכים את החוק הזה מהר". פיינשטיין ניתח את הצעת החוק, שנועדה להסדיר את מערכת היחסים הסבוכה הקיימת בין שמאים לחברות הביטוח והלקוחות, והציע להכניס בה מספר תיקונים. במסגרתם יוחמרו העונשים על מי שיעבור על החוק, הן מצד השמאים והן מצד חברות הביטוח - לעונשי מאסר של שישה חודשים עד שנה.

 

כך למשל, אם חברת ביטוח תחייב מבוטח לבחור שמאי מטעמה, ותסרב לקבל חוות דעת של שמאי (בעל רישיון) שבחר המבוטח, עלולים מנהליה - כמו-גם השמאי ששיתף פעולה עם חברת הביטוח - להיכלא לשישה חודשים ויותר, ללא יכולת להמיר את העונש בעבודות שרות.

 

אהוד פלג, מנכ"ל המועצה לצרכנות, אמר כי כיום "יש הפרעות רבות לשמאים בביצוע עבודתם בצורה אובייקטיבית ומקצועית. החוק החדש נועד לגרום לכך שלשמאי תהיה חובת נאמנות ללקוח בלבד, ללא זיקה למישהו אחר.

 

ח"כ זאב ביילסקי אמר כי בכוונתו לפעול בכל המרץ לכך שהחוק יעבור. "איני רוצה להיות בין אלה ששמם מוזכר בדברי ההסבר לחוק, כמי שיזמו את הטיפול בו אבל נכשלו", אמר. לדבריו, גם לאחר שהחוק יעבור, הוא יחייב פעילות הסברה, כולל הדבקת סטיקרים במוסכים שיסבירו למבוטחים את זכותם, ויפנו אותם להתלונן בפני ועדה מיוחדת שתוקם במסגרת החוק, ובה יהיה ייצוג למשרדי הממשלה הנוגעים בדבר - משפטים ותחבורה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מי יאמוד את הנזק?
צילום: רועי צוקרמן
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים