שתף קטע נבחר

ללא נהג: רכבת ישראל דוהרת לתהום

מליארדי שקלים מושקעים ברכבת ישראל מדי שנה, והופכים אותה לגוף בעל חשיבות פוליטית וכלכלית יוצאת דופן במשק הישראלי. בתקופה האחרונה, גם ההתנהלות הלקויה והמוכרת של הרכבת, קיבלה תפנית שלילית בשורה של אירועים בעייתיים

מה קורה ברכבת ישראל, אחד הגופים המרכזיים במשק הישראלי? למי שאינו מצוי בסוד העניינים, הקשר בין שלושת המקרים הבאים אינו גלוי לעין: בכירים ברכבת מחתימים עובדים להצטרפות למפלגת הליכוד, מכרז חשוב לרכישת 15 קטרים נדחה ללא סיבה הגיונית ברגע האחרון, וחברי דירקטוריון החברה משבשים לכאורה הליך לאיתור מנכ"ל חדש לחברה. אלא שמי שמכיר את רכבת ישראל מקרוב, מבין כי לשלושת האירועים הנפרדים, יש מכנה משותף: החברה מתנהלת תקופה ארוכה ללא יציבות נדרשת, בעוד משרד התחבורה אינו מפקח כראוי על פעילותה השוטפת. 

 

בחינת האירועים האחרונים, מעלה תמונה עגומה של חברה הנתונה במשבר עמוק. "פשוט לא להאמין שגוף עם כל-כך הרבה תקציבים, מופקד בידי אנשים שחלקם לא מוכשרים מספיק לנהל מכולת", אומר ל-ynet מקור ברכבת. "יש בחברה כל-כך הרבה עובדים טובים ומסורים, שנותנים את הנשמה, ודווקא בכירים מקלקלים הכל. עצוב לומר את זה, אבל עד שלא ייסגרו את החברה, וייפתחו אותה מחדש, זה לא ייגמר ולא ייפתר".


רכבת ישראל: בדרך למשבר? (צילום: גלעד קוולרצ'יק)  

 

"סממנים עמוקים של מעורבות"

הליך בחירת מנכ"ל חדש לרכבת, שהחל בפברואר האחרון לאחר פרישת המנכ"ל הנוכחי, הפך זה מכבר למערבולת של אינטרסים, יצרים ובחישה מתמדת: כך למשל, שבוע אחד בלבד לאחר פרסום תנאי הסף, הוחלט לשנותם; ציונים שנתנו נציגי משרד התחבורה בוועדת האיתור לחלק מהמועמדים, הוגדרו על-ידי רשות החברות הממשלתיות כ"תמוהים"; ולפני ימים אחדים הוחלט על הפסקת ההליך לחלוטין.

 

השיא הגיע אמש (א'), עם פניית שר התחבורה כץ למבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס, בבקשה להתערב בהליך איתור המנכ"ל. "מתחילת ההליך ניכרים שיבושים", כותב כץ למבקר. "אם בשל שינוי תנאי הסף, לאחר שכבר נקבעו ופורסמו, ואם בשל סממנים של מעורבות עמוקה של בכירים ברשות החברות בהליך עצמו - ולא רק בפיקוח עליו".

 

בכך מטיל כץ את האשמה על השיבושים בהליך האיתור, לפתחה של רשות החברות הממשלתיות. אלא שברשות החברות לא נותרים חייבים, והבהירו כי התנהלות נציגי משרד התחבורה בוועדת האיתור, מעידה לכאורה על ניסיונות לשבש את ההליך. וזה כמובן לא הכל. מקורב להנהלת הרכבת אומר היום ל-ynet כי גם המועמדים עצמם משתתפים בפארסה. לדבריו, אחד המועמדים מדליף באופן קבוע מידע לכלי תקשורת, במטרה לשפר את סיכוייו להיבחר.

 

הליכוד מתחזק ברכבת

באירוע חברתי אותו ערך לאחרונה אחד מעובדי החברה, יזם אחד מבכירי ועד הרכבת מבצע החתמה למפלגת הליכוד. עובד שנכח במקום מספר על מעורבות ישירה וגלויה של בכירים בחברה: "אחד הסמנכ"לים ניסה לשכנע את אחד העובדים לחתום על הטופס, ללא כל ניסיון הסוואה. אפילו בכיר בליכוד, שישב בסמוך, הרגיש לא בנוח ממה שקרה שם".

 

וזה אינו מקרה ראשון. החתמת עובדי רכבת למפלגת הליכוד מתבצעת כבר תקופה ארוכה. כך למשל דיווח ynet כי כבר ביולי האחרון, לאחר ששר התחבורה ישראל כץ נכנס לתפקידו, החתים בכיר בוועד עשרות עובדים באחד ממתחמי הרכבת בצפון הארץ. בשיחה עם ynet הבהיר אז מזכיר ועד העובדים של החברה, משה סוליקרו, כי "השר ישראל כץ עדיין לא הוכיח את עצמו בתפקידו. אם יוכיח עצמו בעתיד, נתמוך בו".

 

יש לציין כי על-פי חוק, חל איסור מוחלט על שימוש בנכסי חברות ממשלתיות למטרת תעמולה פוליטית - כולל כמובן החתמת עובדים להצטרפות למפלגה. הדרך לעקוף את האיסור, שבה עושים לא פעם אנשי הרכבת שימוש, היא החתמת עובדים באירועים פרטיים, שאינה אסורה על-פי חוק. אלא שמעורבות בכירים בחברה באופן ישיר וגלוי - תוך ניצול מעשי של מעמדם - חייבת להדליק נורה אדומה, ומעוררת כעס בקרב עובדים ברכבת.

 

המכרז מבוטל ברגע האחרון

שלושה ימים בלבד לפני שאמור היה להיסגר מכרז בסכום עתק של מאות מליוני שקלים לרכישת 15 קטרים חדשים, החליטה לפתע רכבת ישראל לדחות את מועד הגשת ההצעות בחודש - עד ה-10 ביוני 2010. באתר האינטרנט של החברה פורסמה הודעה רשמית בדבר הדחייה - השלישית במספר - מבלי לפרט את הסיבה לשינוי הפתאומי. מקור המקורב להנהלת הרכבת, העריך היום כי סימנס היא שביקשה את הדחייה, לאחר שהבינה כי סיכויי הצלחת הצעתה נמוכים מדי.

 

לדברי המקור, ספק רב אם הדחייה האחרונה הייתה ראויה. בהליכי מכרז מורכבים, בהם מעורבות חברות-ענק בינלאומיות, נהוג להכין את כל מסמכי ההצעה תקופה ארוכה לפני הגשתם. קשה להאמין כי סימנס הבינה רק שלושה ימים לפני מועד ההגשה, כי אין לה סיכוי לזכות.

 

ראוי לזכור כי הרכבת צברה ניסיון בעייתי עם סימנס בשנים האחרונות: ב-2006 זכתה היצרנית במכרז בהיקף כ-700 מיליון שקל, לאספקת 87 קרונות, אך מסירתם התאחרה בלא פחות מתשעה חודשים מעבר למועד שנקבע בחוזה. חשוב מכך, שלושה חודשים בלבד לאחר שנכנסו לשימוש, החליטה הרכבת להפסיק את השימוש בקרונות החדשים בגלל ריבוי ליקויים.

 

לסגור ולפתוח מחדש

במכתבו למבקר המדינה, כותב השר כץ כי הליך איתור המנכ"ל החדש "עלול להעיב ואף להכביד" על יישום תוכנית פיתוח הרכבת, אותה הציג ראש הממשלה לאחרונה. אלא שנדמה כי דבריו נכונים להתנהלות הרכבת כולה, שמקשה על פיתוח פרויקטים חדשים, כמו-גם על מימוש פוטנציאל הצמיחה הגלום בפרויקטים קיימים.

 

בכירים בענף התחבורה, ובכלל זאת אנשי מקצוע במשרד התחבורה עצמו, סבורים כי הדרך היחידה להפוך את הרכבת לחברה יעילה ומתקדמת, היא באמצעות רפורמה מבנית מקיפה - וכנראה כואבת. "צריך לסגור את הרכבת, ולהקים אותה מחדש", אמר לאחרונה ל-ynet מקורב לשר כץ. ולדעה הזו, כך מתברר, יש שותפים רבים גם בתוך הרכבת עצמה.

 

"בגלל ענן האפר"

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "לא קיימות בעולם יצרניות רבות של קטרי דיזל ומכיוון שכך, מספר המציעים מאוד מוגבל. מכיוון ולאחת המציעות היו קשיים לוגיסטיים בשל ענן האפר הוולקני, ואילו האחרת ביקשה דחייה - הסכימה הרכבת לדחות את מועד ההגשה".

 

בעניין ההתפקדות לליכוד נמסר כי "קיימות הנחיות ברורות המופצות לכלל העובדים, בדבר האיסור שחל בנושא האמור. במידה והרכבת תמצא שעובד עסק בפעילות פוליטית בניגוד להנחיות - היא תפעל בחומרה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים