שתף קטע נבחר

הבוקר: אחרי עשור - כביש 443 נפתח לפלסטינים

חצי שנה אחרי פסיקת בג"ץ, ייפתח הבוקר קטע מכביש 443 לתנועת פלסטינים. מערכת הביטחון השקיעה במהלך 30 מיליון שקלים, אך תושבי הכפרים באזור טוענים כי ימשיכו להשתמש בכביש החלופי. המתנחלים: לדחות המהלך עד לדיון בבג"ץ

הפלסטינים לא מתרגשים, המתנחלים מבקשים דחייה: בצה"ל השלימו את ההכנות לקראת פתיחת קטע מכביש 443 לתנועת פלסטינים הבוקר (יום ו') לראשונה מאז שנת 2000 - למרות ניסיונות לא מעטים למנוע את ההחלטה שקיבל בג"ץ לפני חצי שנה.

 

כלי רכב פלסטינים יוכלו להיכנס לכביש ולרדת ממנו באזור הכפרים בית סירא ובית עור אל-פוקא, מערבית לרמאללה. כמו כן, תתאפשר ירידה מהכביש באזור הכפרים ח'רבת אל מצבח וא-טירה. באזור צומת מחנה עופר הוקם מעבר שימנע כניסת גורמים בלתי מורשים לישראל, לירושלים ולגבעת זאב.

 

בכפרים הפלסטינים שיושבים על הכביש השנוי במחלוקת מסרבים להתרגש מיישום ההחלטה. הפלסטינים טוענים כי ימשיכו להשתמש בכביש החלופי שסללו, מכיוון שרק חלק קטן מכביש 443 ייפתח לתנועה ובצה"ל הקימו מחסומים ביציאה ובכניסה לכפרים, שיאטו את תנועת כלי הרכב.

 

"הדבר רק יקשה עלינו ואנשים עלולים לאבד שעות בגלל המחסומים. אם היום במקום 20 דקות לוקח לנו 45-60 דקות להגיע לרמאללה, ייתכן שהחזרה לשימוש ב-443 תגזול הרבה יותר זמן בגלל המחסומים שיוצבו", אמר ל-ynet מוחמד קראג'ה, ראש מועצת הכפר ספא. 


כביש 443. "ימשיך לשמש בעיקר את הנהגים הישראלים" (צילום: AFP)

 

"הכביש, שבסוף שנות ה-80 הופקעו לצורך סלילתו אלפי דונמים פלסטיניים,

ימשיך לשמש בעיקר את הנהגים הישראלים", הוסיף קראג'ה. היועץ המשפטי של האגודה לזכויות האזרח, דני יקיר, סיכם: "עם ההגבלות והחסימות, השינוי החדש סמלי בלבד".

 

אולם, המתנחלים באזור לא מתכוונים לקחת סיכונים, והם מבקשים לדחות את פתיחת הכביש בחודש, עד לדיון בעתירה שהגישו לבג"ץ בנושא. "לפני שלושה שבועות היה ירי על עמדה צה"לית, חזינו ביידוי אבנים לפני יומיים, ואנו חוששים מחזרה לפיגועים של שנת 2000", אמר ל-ynet יוסי אברהמי, יו"ר מועצת גבעת זאב. הוא טוען כי יש סכנה ממשית לחיי הנוסעים בכביש אם ההחלטה לפתוח את הכביש תישאר בעינה, והמדינה תהיה אחראית לכך.

 

בימין חוששים מעתירה פלסטינית נוספת 

פעילי ימין שמתגוררים באזור הביעו חשש כי הפלסטינים, בגיבוי ארגוני שמאל, יפנו לבג"ץ בבקשה שישאר להם לנסוע גם בכבישים 436 ו-45, ממש לתוך גבעת זאב והסביבה. "קטע הכביש שנפתח להם הוא לא שימושי בכלל", הסבירו הפעילים, "יש להם נסיעה קצרה שמסתיימת בעוד מחסומים ובכך הם לא השיגו דבר. זאת תהיה הטענה הבאה שלהם, והמדינה ככל הנראה תפגין אוזלת יד כמו במקרה הזה ותאפשר להם לנסוע בכל מקום בלי להתחשב בסכנה".

 

בצה"ל מנסים ככל הנראה להקל על תושבי האזור וכבר היום צפוי המחסום בשכונת רמות להיסגר, ולהקל על עומסי התנועה הכבדים. "מדובר במהלך ראוי של צה"ל", אמר אברהמי. צעד נוסף, שאמור לגרום לשיפור הגישה לאגן האיילות שנבנה סמוך לגבעת זאב, הוא אישור כניסת משאיות לאזור מכביש 443 בין השעות 8 בבוקר ועד 4 אחר הצהריים. הצבא צפוי לאשר הקלות נוספות אם יתממשו התחזיות של המנהל האזרחי ופיקוד מרכז, לפיהן העובדה שפלסטינים משתמשים בכביש תוביל להפחתת יידוי האבנים לעבר המכוניות.

 

גורמים בצה"ל ציינו כי מערכת הביטחון השקיעה כ-30 מיליון שקלים על מנת לאפשר את יישום החלטת בג"ץ תוך העמדת

 כל מרכיבי הביטחון הנחוצים. כל הפלסטינים שיבקשו לנסוע בכביש יעברו בידוק על מנת לוודא שלא מדובר בפעילי טרור או בניסיון להבריח אמצעי לחימה.

 

מדובר צה"ל נמסר כי "צה"ל ימשיך לשמור על ביטחון אזרחי מדינת ישראל תוך התחשבות במרקם החיים ובמסגרת כיבוד החוק ופסיקת בית המשפט העליון". בצבא מציינים כי במידת הצורך, יש אפשרות לסגור את הציר באופן מיידי. לפי ההערכות בצה"ל, למרות פתיחת הציר, פלסטינים רבים יעדיפו שלא להשתמש בו, אלא לנסוע בצירים הקיימים שמובילים לאזור רמאללה. 

 

Read this article in English

 

בהכנת הידיעה השתתפו עלי ואקד, שמוליק גרוסמן וחנן גרינברג
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"סכננה ממשית לחיים"
צילום: AFP
בדרך לכביש. "עלולים לאבד שעות בגלל המחסומים"
צילום: רותם מלנקי
מומלצים