שתף קטע נבחר

תוך 5 דקות השתלט חיל הים על ה"רייצ'ל קורי"

חמישה ימים אחרי, מפקד חיל הים ומפקד השייטת שוב ניהלו מבצע בלב ים. אבל הוא נראה אחרת לגמרי. כשהיה ברור שה"רייצ'ל קורי" מסרבת לאיסור הכניסה לעזה, ניתן האות. על גבול הסגר הימי עלו הלוחמים והלוחמות על הסיפון בסולם חבלים

חמש דקות. זה הזמן המשוער שלקח לחיל הים להשתלט היום (שבת) על הספינה "רייצ'ל קורי", שעשתה דרכה לרצועת עזה. האות להשתלטות ניתן כשהאונייה האירית הייתה במרחק של כ-23 מייל ממערב לחוף, ממש על גבול אזור הסגר הימי. 

 

ההחלטה להשתלט על הספינה התקבלה קצת אחרי 12:00, כשהיה ברור שהאונייה אינה מתכוונת להיענות לקריאות שהפנה אליה חיל הים בתדר הרדיו הבינלאומי, לפנות לנמל אשדוד ולפרוק שם את מטענה לבידוק.

 

לקברניט הועברה הודעה לפיה אנשי חיל הים יעלו על הסיפון על פי הדין הבינלאומי וללא שימוש בכוח, וכי הם מצפים שאנשי הספינה ינהגו באותו אופן. הקפטן הודיע שאין בכוונתם להתנגד באלימות. הוא כינס את 11 הנוסעים ואת אנשי הצוות על הסיפון, שם הם המתינו לסירות הסער של חיל הים. 

מול ה"רייצ'ל קורי" וסביבה, במרחקים של כמה קילומטרים, היו שלוש ספינות טילים של חיל הים וכמה ספינות סיור מדגם "דבורה", שליוו אותה מאתמול. בנוסף להם, הבוקר הגיעו גם כמה סירות סער של השייטת מדגם "מורנה" שנועדו להשתלט על האונייה במקרה הצורך.

 

על הפעולה כולה פיקד מפקד שייטת הסט"ילים, ועל ההשתלטות עצמה - מפקד שייטת 13, אל"מ א'. מפקד חיל הים, האלוף אליעזר (צ'ייני) מרום, קיבל את אישור הרמטכ"ל. גם שר הבטחון, אהוד ברק, היה בקשר עם השניים.

 

ייתכן שהמלט ייכנס לעזה

מעט לפני 12:30 הגיעו שתי "מורנות" לדופן ה"רייצ'ל קורי". עליהן היו כ-20 לוחמים ביניהם ארבע לוחמות מיחידה של חיל הים העוסקת באבטחת נמלים וכלי שיט. הלוחמות היו בצוות ההשתלטות כדי לטפל בנשים שעל הספינה, ביניהן כלת פרס נובל לשלום מייריד מגווייר.


ה"מורנות" ליד הספינה הגדולה. הציוד ייבדק ויועבר לעזה (צילום: AP)

 

מפקד חיל הים היה אותה שעה על "דבורה", כמה עשרות מטרים מה"רייצ'ל קורי", וכמוהו מפקד השייטת שפיקד על ההשתלטות. הלוחמים מהסירות עלו בסולם חבלים אל הסיפון ללא התנגדות, הסבירו לקפטן את הסיבות לדרישתם, ווידאו שהדרישות מתבצעות.

 

ככל הידוע, נמשך כל התהליך כחמש דקות. הפעילים שעל הספינה קראו סיסמאות לעבר אנשי חיל הים אולם לא נקטו בשום מהלך אלים. בישראל בחרו הפעם לצאת לפעולה על גבול הסגר הימי ולא במים בינלאומיים - כדי למנוע מראש טענות בעניין, למרות שגם ההשתלטות על ה"מרמרה" זכתה לכל האישורים המשפטיים.

 

בנמל אשדוד ייפרק מטענה של הספינה, ויועבר בהשגחת הפעילים - אם ירצו בכך - לרצועת עזה. אחר כך הם יגורשו. ממתאם פעולות הממשלה בשטחים נמסר כי המלט שעל הספינה ייכנס לעזה אם יושג תיאום עם הגורמים הבינלאומיים לפרויקטים ייעודיים.

 

הסתפקו בפרובוקציה

השתלשות עניינים זו ממחישה את ההבדל בין נוסעי ה"מאווי מרמרה",

 שתכננו מראש התנגשות אלימה וקטלנית - במטרה להשיג תהודה בינלאומית ולהעמיד את ישראל במסלול התנגשות עם טורקיה ועם הקהילה הבינלאומית. במקרה חריג זה, אפשר להעריך שלממשלת טורקיה הייתה יד מכוונת ומסייעת בניהולו.

 

אנשי ה"רייצ'ל קורי", לעומת זאת, היו אמנם חלק ממה שהיום מכנה חיל הים, בצדק, "משט הפרובוקציה" - אבל הם הסתפקו בהשגת יעדם הפוליטי ובהעברת המסר, ולכן נמנע עימות אלים.

 

Read this article in English

 

בהכנת הידיעה השתתף אמנון מרנדה
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המפגש בלב ים
צילום: דובר צה"ל
קוראים בקשר
צילום: דובר צה"ל
מפגינים ממתינים על החוף
צילום: AP
הנוסעים כונסו על סיפון ה"רייצ'ל קורי" (ארכיון)
צילום: AFP
מומלצים