שתף קטע נבחר

ADHD: לא מוותרים על ילדי הקשב

מה צריך ילד עם לקות למידה כדי ללמוד ביעילות? ומה צריך ילד עם הפרעת קשב וריכוז כדי להצליח? האם בכל תיכון יודעים איך לעזור לו לגשת לבגרויות? מרכז מהו"ת מקים בתוך התיכונים מקום שהוא בית חם לילדי הקשב ולקויות הלמידה ונותן להם את כל הכלים שהם צריכים כדי להאמין בעצמם

"אני מעריך את עצמי יותר עכשיו. היה לי דימוי עצמי שלילי. חשבתי שאני לא יכול ושלא אצליח", אומר טל מזומן, תלמיד יב' במגמת תקשורת בתיכון רוטברג ברמת השרון. "בתחילת י' הייתי מאוד פסימי, אבל קיבלתי כלים שעוזרים לי להאמין בעצמי. אני יודע היום שאני עושה את המקסימום, לומד טוב ומשקיע. הפכתי מפסימי לאופטימי. עבדו איתי כאן מאוד חזק על זה".

 

בזה אחר זה הם נכנסים לחדר הקטן בו אני משוחחת איתם. נערים נבוכים מעט, סקרנים ובעיקר להוטים לספר על השינוי שעברו. הפתיחות שלהם כובשת אותי. כשאני שואלת על העבר, הם בוררים את מילותיהם. קשה לדבר על תקופות קשות. לגבי ההווה הם יותר משוחררים. "זה כמו בית עבורנו", הוא משפט שחוזר.


 טל מזומן, צחי בן-ארי והמורה לילך גולוד. צילום: מיקה מאיר 

 

"נותן דרייב להמשיך הלאה"

אנחנו נפגשים במרכז מהו"ת הממוקם במקלט שבתיכון. המקום צנוע ונעים. בחלל פתוח וגדול עומדים ספה צבעונית, כריות ופופים. שולחנות מפוזרים בפינות. מהחלל המרכזי נסגרו מספר פינות זעירות לצורך שיעורים פרטניים. מטבח קטן הנמצא במקום תורם לאווירת הבית ומאפשר הכנת שתייה חמה.

 

המרכז, הקיים כ-5 שנים, מיועד לתלמידי התיכון הסובלים מלקויות למידה ומבעיות קשב וריכוז. בתחילת כל שנה נבנית שם לכל תלמיד מערכת שעות על פי צרכיו. הכלל הוא שהשעות במרכז אינן על חשבון הנוכחות בכיתה ולכן התלמידים מגיעים בשעות חלון, לפני או בסוף השיעורים הרגילים.

 

"זה לא רק מרכז למידה, אלא מרכז שנותן טיפול גם בהיבט הרגשי והחברתי לצד ההיבט הלימודי", מדגישה לירון לבקוביץ', שמנהלת את המרכז בשלוש השנים האחרונות. "כל תלמיד יכול להיות כאן בין שעור אחד ל-4 בשבוע, לפי הצורך ולפי מערכת השעות שלו. מלבד אסטרטגיות למידה, הכוונה היא לתת מענה לכל תלמיד ובאופן ספציפי, כיצד ללמוד בצורה יעילה. אנחנו מטפלים בכל הצרכים של התלמידים. הם מגיעים עם הבקשות ואני יושבת עם המורים".

 

"ביסודי היה קשה כי לא קיבלתי את העזרה בבית הספר", מספר נוי ברגר בן ה-17, תלמיד במגמת תקשורת. "לא ישבו איתי שם אחד על אחד ולא הסבירו לי נושא כמו שצריך. לא השתתפתי כמעט בשיעורים, לא ידעתי איך לבטא את עצמי ובכלל, הציונים היו נמוכים. כאן חשבו איתי איך נכון ללמד אותי. נתנו לי כל מיני כלים. זה נותן הרגשה הרבה יותר טובה כשאתה לומד ויש הצלחה. יש לך אדרנלין, יש לך יותר ציפיות מעצמך ויש לך דרייב להמשיך הלאה".


 כמו בבית. לירון לבקוביץ, טל מזומן ואביחי שמעון. צילום: חגית רענן

 

מקום אינטימי וחם

מעבר לשעות הקבועות, התלמידים מגיעים למרכז גם כאשר מתבטלים שיעורים, בהפסקות וכשסתם רע להם בלב. הם מקבלים אוזן קשבת ופינה שקטה להירגע מהאנדרלמוסיה שבחוץ ובראש (קשב וריכוז, זוכרים?).

 

"מהו"ת זה לא רק הקטע של הלמידה", אומר עמית דרור, תלמיד יא' במגמת הנדסת תוכנה. "הם עזרו לי עם המגמה בקושי משמעותי שנוצר. מעבר לזה, המרכז הוא בית שני בבית הספר. ראית איך אני מרגיש בבית (הוא מתייחס לכך שמצאתי אותו שרוע על הספה). זה מקום מאוד אינטימי וחם".

 

איך מתייחסים למרכז התלמידים האחרים? אני שואלת את לבקוביץ'. בגיל ההתבגרות הסטיגמות משחקות תפקיד חשוב. "התחלנו בכוונה לפני 5 שנים עם תלמידים חזקים מבחינה לימודית ואז בהדרגה צרפנו את כלל תלמידי בית הספר וככה לא נוצרה סטיגמה", היא עונה. "כיום, התלמידים הרגילים מקנאים. הם אומרים 'אפשר בכל זאת להיכנס?' אנחנו חייבים מאוד להקפיד. חלקם אומרים כבדיחה 'טוב, נעשה אבחון כדי להגיע'. התלמידים יודעים למה המרכז מיועד ולא רואים בזה משהו חריג".

 

ואכן, נכונות תלמידי המרכז להתראיין ולהצטלם מחזקת את דבריה. ובכלל, עושה רושם שכל מה שלבקוביץ' תבקש מהם, הם יעשו בשמחה.

 

"לימדו אותי איך ללמוד"

"יש לי הפרעת קשב די חזקה, ממש קשה לי להתרכז וכל רעש קטן מוציא אותי מהריכוז", מספר מזומן. "הגעתי לכאן עם ציונים לא טובים וגם נכשלים. התחלתי לעבוד עם לירון וזו פעם ראשונה שבעצם לימדו אותי איך ללמוד. אני בא לכאן כדי ללמוד. אני פשוט לא מצליח להתרכז בכיתה וחושב שאם לא היה לי את מהו"ת, לא הייתי יוצא עם תעודת בגרות. ב-4 מגנים ובגרויות אחרונות הוצאתי מעל 90 והכל דרך שיטות שמצאנו כאן שמתאימות לי. מדהים מה שעברתי כאן".

 

יש תלמידים שאינם מוכנים להגיע למרכז? אני שואלת ולבקוביץ' עונה תשובה כואבת. "ישנם תלמידים שחוו כל כך הרבה תסכול במשך השנים שהם אומרים לעצמם שהם כבר לא יכולים להצליח בתור תלמידים. המוטיבציה שלהם כל כך נמוכה וקשה לגייס אותם ללמידה. לפעמים אחרי שכנוע אנחנו מצליחים ולפעמים לא".

 

במרכז מתקיימות גם סדנאות שיתוף המונחות על ידי יועצת שלוקחת קבוצה של 10 תלמידים מאותה כיתה ל-7 מפגשים. "הם מדברים במפגשים על הלקות שלהם וכמה קשה זה יכול להיות. הם חושפים חוויות אישיות ואומרים 'זו פעם ראשונה שאנחנו משתפים את החברים שלנו'", מספרת לבקוביץ'. "אנחנו עובדים איתם על סנגור עצמי – איך אני מציג את הלקות שלי למורים. אני לא רק בא ואומר 'מגיע לי 1-2-3'. בסוף כל סדנא, אנחנו מוציאים דף עצות למורים 'מהתלמידים באהבה'".

 

כ-90 תלמידים מתוך כ-700 תלמידי התיכון הם הגרעין העיקרי של המרכז. תלמידים נוספים מגיעים במשך השנה לתגבור לקראת מבחנים או לצורך מענה נקודתי לבעיה כלשהי.

 

מעבר להצלת התלמידים, למרכז יש תפקיד נוסף חשוב מאוד והוא לתווך בין מורי בית הספר לבין התלמידים הסובלים מהלקויות. זו שנה שנייה בה מורי בית הספר עוברים השתלמות במרכז בנושא לקויות למידה ובעיות קשב וריכוז בסבב. נכון לעכשיו, כמחצית ממורי התיכון עברו את ההשתלמות. בנוסף, במועצות הפדגוגיות של בית הספר, הכוללות את כלל המורים, מזמינים מדי פעם אנשי מקצוע מהתחום. "גילי מליק המנהלת וההנהלה מאוד תומכים ומאוד מקדמים את הנושא", אומרת לבקוביץ'. ישנם מורים המגיעים למרכז ביוזמתם ומבקשים כלים להתמודדות עם הקשיים של תלמידיהם.

 

מי מממן?

ולבסוף, אין מנוס מהשאלה - מי מתקצב את הפרויקט? "משרד החינוך עצמו לא תומך בתוכנית הזו, למרות שהיא כל כך מצליחה", אומרת ד"ר נעמי וורמברנד, שייזמה ומלווה את מרכזי מהו"ת ומנהלת את המרכז הראשון בסמינר הקיבוצים.

 

"ראש גף לקויות למידה במשרד החינוך עוזרת לי מאוד בתמיכה מקצועית ולעיתים במימון השתלמויות למורים, אבל בזה זה נגמר", אומרת וורמברנד. "הקושי הגדול נובע משני דברים: הראשון הוא לשכנע שזה באמת עובד על התלמיד, המורים ההורים והתרבות הבית ספרית. מעט אנשים יכולים להבין את החשיבות לפני שזה קורה אצלם מול העיניים ולכן עבודת השכנוע היא קשה. והשני הוא לשכנע לשים כסף על זה במקום על משהו אחר. תמיד יש תחרות על המשאבים. בלית ברירה, כיום, זו עבודה עם הרשויות המקומיות - לרוץ מאחד לשני. הדרך הכי טובה לעשות את זה היא להתחיל מראש העיר. הם מבקרים במרכזים, מבינים ומתרגשים".

 

כיום קיימים בארץ 6 מרכזי מהו"ת: בתיכונים רוטברג ואלון ברמת השרון, בתיכון מור מטרו ווסט ברעננה, בבית הספר הרצוג בחולון, בחטיבת ביניים דה שליט ברחובות ובבית ספר עמל א' בפתח תקווה. בשנת הלימודים הבאה יפתחו 4 מרכזים נוספים, מתוכם 3 בחולון ומרכז נוסף בחוף השרון בגעש.

  

"לפעמים אני מרגישה שזה ממש להציל נפש", אומרת לבקוביץ'. "יש תלמידים אבודים שפשוט לא מוצאים את עצמם במסגרת רגילה וכאן הם פשוט פורחים".

 

"החלום שלי הוא שזה יהיה בכל מקום וזה היעוד שלי כבר הרבה שנים", אומרת לסיכום וורמברנד. ולא נותר אלא להסכים עימה, קודם כל בלב, אבל גם בראש. חינוך חורץ גורלות. זה מה שקורה כאן. לא פחות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טל מזומן ולירון לבקוביץ
צילום: חגית רענן
מומלצים