שתף קטע נבחר

במקרה של הפסקת טיסות: כמה זה יעלה לנו?

מתחשיב שנערך באיגוד לשכות המסחר עולה כי אם טורקיה לא תאפשר למטוסים ישראלים לטוס מעל לתחומה, המשק יפסיד מדי יום כ-100 שעות טיסה, שעלותן הממוצעת היא 12 אלף דולר, כלומר, 1.2 מיליון דולר ליום, או 1.7 מיליארד שקלים בשנה. מזל שהצהרתו של ארדואן התגלתה כהתלהמות ריקה מתוכן

הידרדרות היחסים עם טורקיה הגיעה היום (ב') לשפל חדש: נשיא טורקיה, רג'יפ טאיפ ארדואן, הודיע כי ממשלתו חוסמת את השמים לתנועת מטוסים ישראלים. טורקיה נמצאת בדרך בין ישראל לרוסיה ולמזרח, מרכז וצפון אירופה ומשמעות ההודעה היא, לכאורה, שמטוסים ישראלים בדרך לכ-20 מדינות יצטרכו להאריך את דרכם ולהסיט את מסלולם מערבה.

 

כמו רוב ההודעות המתלהמות של ארדואן, התברר תוך מספר שעות כי מדובר, לפי שעה, בהצהרה חסרת בסיס, וכי היחסים בין המדינות נמשכים בשטח כרגיל: הטיסות מישראל מעל טורקיה נמשכות כרגיל וגורם טורקי מיהר להבהיר כי הכוונה היא "לטיסות צבאיות בלבד, שגם הן יימשכו במקרים חריגים וייבחנו בכל מקרה לגופו". נציין, כי בכל מקרה חיל האוויר מתאם את טיסותיו עם הרשויות בטורקיה.

 

ואולם, במקרה שהודעתו של ארדואן תיושם ככתבה וכלשונה, מה יהיה הנזק למשק? מתחשיב שנערך באיגוד לשכות המסחר, עולה כי אירוע כזה אמור לגרום לנזק כלכלי של מיליארדי שקלים בשנה.

 

100 טיסות ביום יטוסו שעה יותר

מנתונים שאסף מוני בר, המשמש כנציג של חברות טיסה בישראל וכנציג חברות השכרת הרכב באיגוד לשכות המסחר, עולה כי חברות טיסה ישראליות מטיסות מעל טורקיה כ-100 טיסות אזרחיות ביום. כיוון שמטוסים ישראליים (אזרחיים) אינם יכולים לטוס מעל סוריה ולבנון, אין אפשרות להסיט את הטיסות מזרחה מטורקיה, והן אמורות לזוז מערבה, מעל יוון ובולגריה.

 

שינוי כזה במסלול מאריך את הטיסה בחצי שעה עד שעתיים - תלוי ביעד (ככל שהיעד מזרחי יותר, הסטת הטיסה יקרה יותר) במזג האוויר (מזג אוויר גרוע מעל יוון ובולגריה יחייב להסיט את הטיסה עוד יותר) ובמהירות הטיסה, התלויה בסוג המטוס ובמזג האוויר (ככל שהמהירות נמוכה יותר, הסטת המסלול מאריכה אותו עוד יותר). בממוצע, מדובר בהארכת מסלול של כשעה.

 

עלות שעת טיסה נעה בין 7,000 ל-20 אלף דולר, ועומדת בממוצע על כ-12 אלף דולר. ייקור הטיסה נעשה על חשבון חברות התעופה, הנוסעים והחברות המזמינות את מטעני הייצוא והייבוא, שייאלצו לרכוש כרטיסים יקרים יותר - ובאופן כללי, על המשק הישראלי.

 

בחישוב גס, מדובר בכ-100 שעות טיסה, שעלותן הממוצעת למשק עומדת על כ-100 כפול 12,000 = כ-1.2 מיליון דולר ליום. שער הדולר נע סביב כ-3.9 שקלים. 1.2 כפול 3.9 מיליון שקלים הם משהו כמו 4.7 מיליון שקלים. הפסקת הטיסות אמורה לעלות, איפוא, בסביבות ה-4.7 מיליון שקלים ליום.

 

אם החרם הדמיוני הזה יימשך כשנה, הוא יעלה למשק משהו כמו 1.7 מיליארד שקלים. ולידיעת המתלהם הישראלי: משמעותו של הפסד כזה היא הפסדים לחברות ופיטורי עובדים.

 

כל זה נעשה בלא להחשיב את העלות העקיפה, הנובעת מתגובה של גורמים מסחריים במדינות שליליות להתפתחות כזאת. יבואנים ויצואנים אירופיים, הפועלים בשוק תחרותי ואינם מונעים משיקולי "ציונות" ייקחו בחשבון שהטסת סחורות לישראל וממנה - יהיו קצת יותר יקרות בגלל חרם פוליטי, וחלק מהן עשויות לוותר על התענוג ולא לרכוש סחורה ישראלית.

 

טורקיש איירליינס ממשיכה לטוס - וטוב שכך

יצויין כי בכל מקרה, החרם הדמיוני היה אמור לחול על מטוסים ישראליים בלבד - ולא על הטיסות הסדירות, שחברת התעופה הטורקית טורקיש איירליינס מפעילה לישראל מדי יום. הבוקר נפוצו שמועות, בישראל ובטורקיה, כאילו הצהרתו של ארדואן "חייבה" גם את הפסקת הטיסות של טורקיש איירליינס. משמעותו של רעיון עיוועים כזה הוא משהו בין  הפסקת מסחר בין ישראל לטורקיה לבין העברת כל המסחר הזה לנמלי הים. 

 

משמעותה של הפסקת מסחר היא הפסד של מיליארדי דולרים בשנה למשק הישראלי והטורקי כאחד. מבדיקה שערכו מכון הייצוא והתאחדות התעשיינים עבור ynet עולה כי בטורקיה פועלות כ-900 חברות ישראליות גדולות (50 עובדים ומעלה), בתחום הכימיה, התרופות, התוכנה, הציוד הרפואי, התקשורת וכמובן - הנשק והציוד הביטחוני, ביניהן החברות הגדולות במשק - טבע, נטפים, כימיקלים לישראל, בז"ן, התעשייה האווירית ואלביט מערכות.

 

1,050 יצואנים גדולים וקטנים מכרו בשנת 2009 סחורה בטורקיה, ו-557 מהם מכרו סחורה בהיקף משמעותי - 20 אלף דולר ומעלה. נראה שאין מכולת בישראל שלא נמכר בה מוצר כלשהו שלפחות חלק ממנו יוצר בטורקיה. יצויין כי בהתאחדות, במכון הייצוא ובמשרד התמ"ת סירבו לפרסם את רשימת החברות הסוחרות עם טורקיה - בנימוק שמדובר בהפרה של סודיותן העסקית - וכנראה, מחשש שלא לפגוע בעסקיהן ולחשוף אותן לחרם - או אף גרוע מזה.

 

היקף הסחר עם טורקיה הסתכם ב-2009 בכ-2.5 מיליארד דולר. הייבוא מטורקיה לישראל הסתכם אשתקד בכ-1.4 מיליארד דולר, והייצוא לטורקיה הסתכם בכ-1.1 מיליארד דולר. טורקיה היא שותפת הסחר ה-10 בגודלה של ישראל, והייצוא לטורקיה מהווה 1.6% מכלל הייצוא הישראלי, שהסתכם בכ-67.5 מיליארד דולר. הייצוא הטורקי לעולם כולו הסתכם ב-2009 הסתכם בכ-109.7 מיליארד דולר, והייצוא לישראל היווה 2.2% ממנו.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אל על: תמשיך לטוס מעל טורקיה
צילום: צביקה טישלר
מומלצים