שתף קטע נבחר

בסולו הראשון: צוערת בקורס טיס נטשה ונפצעה

הצוערת ממגמת הקרב - הדתייה הראשונה בקורס - נטשה את מטוס האימונים על מסלול הנחיתה, אחרי שחשה שאיבדה שליטה. היא נפלטה לאוויר, צנחה, וסובלת משבר בעמוד השדרה. גורם צבאי: פעלה כשורה. מפקד החיל הורה לחקור

צוערת בקורס טיס נטשה הבוקר (יום ה') מטוס אימונים מסוג "עפרוני" בשעה שניסתה לנחות בתום הטיסה, שהייתה טיסת ה"סולו" הראשונה שלה. במהלך הנטישה נפגעה הצוערת, ופונתה לקבלת טיפול רפואי בבית החולים שיבא בתל-השומר.

 

מתחקור ראשוני שערך מפקד בית הספר לטיסה עולה כי זמן קצר לפני הנחיתה חשה הצוערת כי היא אינה מצליחה לשלוט במטוס, שנטה שמאלה, ולכן החליטה לנטוש אותו. כסא המפלט העיף את הצוערת לאוויר, והיא צנחה לקרקע. המטוס המשיך לנוע עוד כמה מאות מטרים על המסלול. נגרם לו נזק, אך לא נזק כבד.

 

גורם צבאי אמר שמהבדיקה הראשונית עולה כי היא פעלה נכון בנסיבות המקרה, וביצעה את הנטישה על-פי הנהלים. הצוערת, שהיא הדתייה הראשונה בקורס היוקרתי, עברה שנה וחצי בקורס, במגמת קרב.

 

"היא סובלת משבר בעמוד השדרה שאופייני למצב של נטישת מטוס", אמר ד"ר ארי שמיס, מנהל בית החולים הכללי ב"שיבא". "מבדיקת CT שעברה עולה כי השבר לא לוחץ על עצבים ואין פגיעה נוירולוגית. היא תעבור בזמן הקרוב בדיקת הדמייה נוספת".

 

ד"ר שמיס ציין כי הטיפול הנהוג הוא קיבוע האזור ומנוחה, ואין צורך לנתח אותה.

 להערכתו, היא לא תוכל לחזור לטוס בשבועות ואף בחודשים הקרובים.

 

מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, הורה בעקבות האירוע להקים צוות חקירה בראשותו של קצין בדרגת אלוף משנה. בנוסף, הורה נחושתן לקרקע בשלב זה את מערך מטוסי העפרוני - שהחליף רק לפני כמה חודשים את ה"צוקית" הוותיקה" - עד לסיום הבדיקה. המטרה במהלך כזה היא לוודא שאין מדובר בכשל טכני במטוס.

 

העסקה לרכישת T-6A ("טקסס טריינר"), שנועדה להוציא משירות את מטוסי הצוקית המזדקנים, כבר יצאה לדרך בזמן התאונה הקטלנית בקורס הטיס באוקטובר 2008, אז נהרגו צוער ומדריך בהתרסקות "צוקית". אגב, במטוס האימונים הישן לא היה כסא מפלט לנטישה.

 

Read this article in English

 

בהכנת הידיעה השתתפה מיטל יסעור בית-אור
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ה"עפרוני" נכנס לשירות רק לפני כמה חדושים
באדיבות אתר חיל האוויר
מומלצים