חלבונים מעץ הצפצפה ימזערו את שבבי המחשב

מדענים מהאוניברסיטה העברית הפיקו מולקולות חלבון זעירות מעץ הצפצפה שמתאימות לשימוש כהתקני זיכרון למחשב. הגילוי יאפשר מזעור של שבבי המחשב והגדלת נפח הזיכרון

חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים פתחו שיטה חדשה למזעור הטרנזיסטורים המצויים במחשב ולהגדלת נפח הזיכרון באמצעות שימוש בחלבון המופק מעץ הצפצפה.

פרופ' דני פורת ותלמיד המחקר יזהר מדאלסי מהמכון לכימיה של האוניברסיטה העברית הצליחו להדגים שימוש ביחידת זיכרון של מחשב היכולה לבצע פעולה לוגית בחלקיק זעיר.

כמו כן, טכניקה פיזיקאלית מיוחדת שפיתחו השניים מאפשרת טעינה של חלקיקי סיליקה (סיליקון דו-חמצני) בשלושה מצבים: טעון חיובית, טעון שלילית ולא טעון, מה שמקנה יתרון גדול על פני יחידות זיכרון אחרות שהן בינאריות.

למערכת שפיתחו פוטנציאל להשתלב במערך זיכרון צפוף בשבבי מחשבים ובכך להגדיל את שטח הזיכרון המנוצל בהתקני זיכרון. "המשמעות היא שהזיכרון של המחשב יהיה צפוף פי אלף", אומר פרופ' פורת. "ניתן יהיה להכניס יותר זיכרון בשטח נתון".

במחקר שהתפרסם בכתב העת Nature Nanotechnology, עשו החוקרים שימוש בחלבונים בקוטר 10 ננומטר שפותחו והותאמו לתפקוד כיחידות זיכרון וחישוב במעבדה של פרופ' עודד שוסיוב במסגרת עבודת הדוקטור של ד"ר ארנון הימן מהפקולטה לחקלאות באוניברסיטה העברית.

השניים הצליחו להפיק מעצי צפצפה חלבונים עמידים במיוחד שמתפרקים רק בטמפרטורה של מעל ל-100 מעלות ולכן נחשבים ליציבים מאוד. כאשר מחברים אליהם חלקיקים זעירים כמו חלקיקי זהב או סיליקה, הם מתפקדים כיחידות זיכרון שבכל אחת מהן ניתן לבצע גם פעולות חישוב לוגיות. חלבונים אלו ניתנים לארגון בצורה מסודרת וצפופה במיוחד על גבי משטחים, ובעתיד יוכלו לתפקד כמערך זיכרון יעיל הרבה יותר.

"לשימוש בחלבונים אלו יתרונות על פני התקני הזיכרון שבהם עושים כיום שימוש במעבדי מחשבים" אומר פרופ' שוסיוב. "היתרון המרכזי של מולקולות החלבונים הוא גודלן הזעיר ויכולת ההתארגנות העצמית שלהן למערכים מסודרים".

עצי צפצפה