שתף קטע נבחר

נכה תובעת 150 אלף שקל ממטרודן

נהגי מטרודן סירבו מספר פעמים להעלות נכה המרותקת לכסא גלגלים לאוטובוס, וכעת היא תובעת מהחברה 150 אלף שקל - "זה מעליב ומשפיל. בכל פעם שאני רוצה לעלות לאוטובוס, זו מלחמה"

אפרת וקנין, נכה המרותקת לכיסא גלגלים, תובעת 150 אלף שקל מחברת התחבורה הציבורית מטרודן. זאת משום שלטענתה, במספר מקרים סירבו נהגיה להעלות אותה לאוטובוס. התביעה, נגד החברה ושניים מנהגיה, הוגשה באחרונה לבית משפט השלום בבאר שבע, באמצעות נציבות שיווין זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים.

 

בכתב התביעה מתוארים מספר אירועים. הראשון שבהם במרס 2008, אז סירב נהג אוטובוס להעלות את וקנין בטענה כי האוטובוס מלא. אולם היא הבחינה בנוסעים נוספים עולים ויורדים מהאוטובוס, ולכן התיישבה במחאה על מדרגתו הקדמית, כשהיא משאירה את כסא הגלגלים שלה בצד. הנהג, כך נטען, אמר לה כי אין לו מפתח למתקן ההרמה הייעודי לכסאות גלגלים ("רמפה"). רק לאחר הפצרותיה, הוציא הנהג את המפתח וניסה להפעיל את המנגנון, אך ללא הצלחה. בסופו של דבר לא עלתה אפרת לאוטובוס.

 

כחודש לאחר מכן, לפי כתב התביעה, אירע מקרה דומה. אחד הנהגים אמר לאפרת להמתין לאוטובוס הבא, מאחר שהאוטובוס שהוא נוהג בו "הוא לא וולוו". ולכן, כך הסביר הנהג, הוא לא יכול להוריד את מתקן ההרמה. כחודשיים לאחר מכן, סירב נהג אוטובוס אחר להוריד את המתקן ולקרב את האוטובוס לתחנה, משום שמשאית חנתה לפני תחנת האוטובוס. מתוך ייאוש, שוב התיישבה וקנין על מדרגות האוטובוס, במהלך הוויכוח שהתפתח בינה ובין הנהג, גידף אותה האחרון - כך לטענתה - בנוכחות נוסעים אחרים. רק לאחר שהתעקשה, קירב הנהג את האוטובוס למדרכה והוריד את המתקן.

 

אין להפלות אדם עם מוגבלות

"יש אינטרס ציבורי חשוב במיגור התופעה המתוארת, הנוגעת הן להתנהגות הנהגים הפועלים בשם חברות התחבורה הציבורית, וכן להטמעת חשיבות הנושא בחברות עצמן", כתבה עו"ד לילך אברוך בתביעה. "החוק אוסר על אפליית אדם עם מוגבלות וסירוב להעניק לו שירות". לטענת הנציבות, מטרודן ונהגיה סירבו להעלות את אפרת לאוטובוס בשל מוגבלותה, התרשלו בפתיחת הרמפה ואף לא פיקחו ודאגו לתקינותה. בנוסף לכך, החברה לא הדריכה את נהגיה כראוי.

 

"זה היה מעליב ומשפיל", סיפרה אפרת ל-ynet. "בכל פעם שאני רוצה לעלות לאוטובוס, זו מלחמה. וזה לא צריך להיות ככה". בגין האירועים המתוארים תובעת אפרת 150 אלף שקלים פיצוי. בנוסף, מבקשת הנציבות כי חברת מטרודן תבצע הדרכות לנהגים הפועלים מטעמה על יישום וחשיבות ההתנהלות, על-פי התקנות ביחס למתן שירות לאדם עם מוגבלות. וכן לתת הוראות לנהגים להתאמת לוח זמני הנסיעה בקווים השונים, לצורך הסעת אנשים עם מוגבלות.

 

מנכ"ל מטרודן, אילן קרני, מסר בתגובה כי: "מטרודן תציג את עמדתה בבית המשפט. צר לנו על כי המתלוננת והנציבות בחרו לברר את הסוגיה הפרטנית בין כותלי בית המשפט, לרבות הגשת תביעה כנגד נהג שאתרע גורלו, וכל עולמו נסוב סביב ילדו, בעל מוגבלות פיזית קשה".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אפרת וקנין - תובעת
צילום: ישראל יוסף
הרמפה של מטרודן - לא תמיד עובדת
צילום: הרצל יוסף
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים