שתף קטע נבחר

זירת הקניות

מכולות או פארק ציבורי בקישון? בעיקר מכולות

ועדה מיוחדת החליטה להעביר לחברת נמלי ישראל שטחים נרחבים באזור הקישון, לרבות 95 דונם על גדות הנחל - לאיחסון מכולות. רשות נחל הקישון וארגוני הסביבה, שדרשו ש-1,200 דונם באזור יהפכו לפארק, קיבלו רק 590 דונם - בלי "שטח המריבה" האמור. החברה להגנת הטבע: הנחל המשתקם ייפגע

המחלוקת בין רשות נחל הקישון לחברת נמלי ישראל (חנ"י) על השימוש הראוי לקרקעות סמוך לנחל הקישון הסתיימה בפשרה שמקפחת את הסביבה.

 

ועדה מיוחדת שהתכנסה היום (ה') להכריע בנושא קבעה כי חנ"י תקבל לידיה את רוב השטח שביקשה, למעט 600 דונם שיהפכו לפארק ציבורי. ואולם "שטח מריבה" של 95 דונם על שפת הנחל - עליו מתכננת חנ"י לאחסן מכולות - לא נכללים בהסכם הפשרה. המלצות הוועדה יועברו לאישור מועצת מנהל מקרקעי ישראל ולשר האוצר והתחבורה.

 

מכולות על שפת הנחל

חנ"י ביקשה להעביר לידיה שטח כולל של 3,750 דונם כדי שישמש כעורף לנמל. בתוך השטח הזה נכללו 1,200 דונם שארגוני הסביבה, אנשי אקדמיה ורשות נחל הקישון דרשו להפוך לפארק ציבורי. הם טענו כי מדובר בשטח טבעי על שפת הנחל, עם אוכלוסייה מגוונת של בעלי חיים וצמחים - חלקם נדירים..

 

  • שתי הדמיות - האחת של רשות נחל הקישון והאחרת של חברת נמלי ישראל מציגות תמונה שונה בתכלית. איך זה ייראה בפועל?


מכולות מכל עבר: ההדמייה של רשות נחל הקישון

 


המכולות נסתרות: ההדמייה של חברת נמלי ישראל

 

בתוך השטח הזה (1,200 הדונם) היה "שטח מריבה" של 95 דונם ממש על גדות הנחל, עליו מתכננת חנ"י לאחסן מכולות. ארגוני הסביבה והאקולוגים טענו כי מדובר באסון למערכת הטבעית המקומית, ואילצו את המדינה לכנס ועדה שתכריע בנושא.

 

הוועדה דנה היום בתוכניות וניסחה פשרה: מתוך 1,200 הדונם שרשות הקישון וארגוני הסביבה דרשו להפוך לפארק הם יקבלו כמחצית - 590 דונם. ייעוד השטח ישונה ל"שטח ציבורי פתוח" והוא יעבור לידי המדינה.

 

עוד על המאבק בנחל הקישון:

 

במשרד להגנת הסביבה רואים בכך הישג: "זוהי עוד הכרעה סביבתית חשובה המוכיחה שגם בעידן של פיתוח ניתן וחובה לשמור על איזון נכון בין צרכי הציבור והסביבה, לבין פיתוח מתקני תשתית", אמר השר גלעד ארדן. "סוף סוף מאות אלפי תושבי מטרופולין חיפה יוכלו ליהנות מפארק ציבורי ירוק גדול כשנחל הקישון המשוקם בבסיסו".

 

במשרד אמרו כי הקמת הפארק הציבורי תהיה צעד משלים להמשך פעילות רשות נחל הקישון, להחזרת החיים לנחל, הוצאת המזהמים שנותרו מהקרקעית, והנגשת האזור להנאת הציבור הרחב. הם טוענים כי המכולות לא ייראו מהפארק.

 

החברה להגנת הטבע: השטח לפארק קטן מדי

ואולם בחברה להגנת הטבע, שהובילה בחודשים האחרונים את המאבק בנושא, סבורים שהפשרה רעה. הם אמנם קיבלו מחצית מהשטח שביקשו - וזה יותר טוב מכלום, לדבריהם, אבל "שטח המריבה" העיקרי - 95 הדונם החשובים ביותר - לא נכללים בהסכם. המשמעות: חברת נמלי ישראל תוכל להציב עליהם מכולות, לעיתים 30 מטר מקו המים. ערר שהוגש בנושא יידון בעוד כשבועיים.

 

"צמצום שטח הפארק מ–1,200 דונם ל-590 דונם בלבד אינו עונה על צרכי שיקום המערכות האקולוגיות של נחל הקישון, שהוזנח וזוהם במשך שנים רבות. נמשיך לפעול בנחישות כדי להבטיח ייעוד של שטח בהיקף שיאפשר שיקום ושמירה של ערכי הטבע, האקולוגיה והנוף המיוחדים סביב הנחל".

 

מחברת נמלי ישראל נמסר בתגובה: נראה שהצעת ההחלטה המתגבשת תומכת באינטרס הציבורי שמבטאת עמדתה של חברת נמלי ישראל, לפיה אין להזניח ולהפקיר את פיתוח חיפה והצפון ויש לאזן כראוי בין צרכי הפיתוח של נמל חיפה - שמהווה מנוף כלכלי ומקור תעסוקה מרכזי לכלל יישובי צפון הארץ - לבין הצורך לפתח את הטבע והנוף במרחב הקישון.

 

עמדתה של חברת נמלי ישראל לפיה יש להקצות לפיתוח הנמל שטחים חלופיים בהיקף דומה בתמורה לשטחים של החברה במורד הקישון – עומדת בבסיס הצעת ההחלטה של הוועדה. חברת נמלי ישראל מזמינה את כלל הגורמים לשתף עימה פעולה על מנת ליישם חזון זה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גיל גוטמן
הדגים והציפורים יידחקו הצידה. נחל הקישון המשתקם
צילום: גיל גוטמן
קיבלו את רוב השטח. נמל חיפה
צילום: אלעד גרשגורן
מומלצים