שתף קטע נבחר

שיא ישראלי חדש: ב-2009 צברנו 49 מיליארד ק"מ

בשנה החולפת נצברו על-ידי צי הרכב בכבישי ישראל מספר שיא של קילומטרים - 49 מיליארד. מאז 1990 גדל שטח הכביש ב-74% בלבד, בעוד שהנסועה זינקה ב-161%, ומספר כלי הרכב גדל ב-139%. אז פלא שאתם עומדים בפקק?

בשנת 2009 נסענו יותר מאי פעם - לא פחות מ-49 מיליארד ק"מ. סקר הנסועה (קילומטראז') של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מחזק את תחושת הנהגים - קצב הנחת האספלט בישראל אינו מסוגל להדביק או אפילו להשתוות, לזה של העליה במספר כלי הרכב והקילומטראז' הכללי שנצבר על כבישי ישראל. הסיבה: בזמן שמספר הקילומטרים הממוצע שרכב פרטי צבר במהלך השנה זהה לזה של 2008, כל כלי הרכב המנועיים - לרבות משאיות, מוניות ואטובוסים - נסעו 2 מיליארד קילומטרים יותר.

 


עליית הנסועה ומספר כלי הרכב, לעומת הגידול בכבישים (מקור: הלמ"ס)

 

במהלך 2009, רכב פרטי במדינת ישראל נסע בממוצע 16,700 ק"מ, מספר דומה לזה שנרשם אשתקד ומעט יותר מ-2007. שיאניות צבירת הקילומטרים הן המוניות, עם 81.6 אלף קילומטרים בממוצע בשנה - ירידה של כמעט 5,000 ק"מ לעומת 2008. אוטובוסים אגב צברו כ-62,300 ק"מ - 6,700 ק"מ פחות מ-2008. כתמיד, רוכבי דו-גלגלי - קטנועים ואופנועים - מחזיקים בממוצע הנמוך ביותר, כ-8,700 ק"מ - כ-300 ק"מ בממוצע יותר מסך הקילומטרים שצבר כל כלי דו-גלגלי ב-2008.

 

למרות הירידה בנסועת כלי הרכב המרבים לצבור קילומטרים, הצמיחה במספר המכוניות על כבישי ישראל במהלך 2009 הביאה עמה נתון שיא של סך הקילומטרים שנצברו על כבישי ישראל - 49 מיליארד. נתון זה מייצג עליה של כ-3.4% לעומת 2008, בה נצברו לפי הלמ"ס כ-47 מיליארד קילומטרים.

 

הנתון המדאיג ביותר שעולה מנתוני הלמ"ס, הוא הפער הגדל והולך בין אורך הכבישים ושטחם, לבין מספר המכוניות עליהם וסך הקילומטרים הנצברים. מאז 1990 עלתה הנסועה השנתית בכבישי ישראל ב-161%, ואילו מספר כלי הרכב על הכבישים גדל ב-139%. אלא שבאותו זמן גדל שטח הכבישים (תוספת כבישים, הרחבות מסלול והוספת נתיב) ב-74% בלבד. אורך סך הכבישים במדינה גדל ב-42% בלבד.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נוסעים יותר, על פחות שטח כביש
צילום: עידו ארז
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים