שתף קטע נבחר

"סימנס שלחה רכיבים לכור איראני דרך רוסיה"

קונצרן הענק הגרמני הודיע כי יפסיק את קשריו עם איראן, אך ה"דר-שפיגל" חושף כי רק לאחרונה נתפס משלוח מתגים של "סימנס" שהיה מיועד להגיע למוסקבה ומשם לכור בבושהר. מסוף 2009 היו כבר שישה משלוחים שכאלה

בקונצרן הענק הגרמני העסקים כרגיל - עם איראן. המכס בשדה התעופה של פרנקפורט תפס בחודש יוני מתגים מתוצרת "סימנס" ולצדם חלקים למתגים ומנועי חישוב. המשלוח היה מיועד להגיע למוסקבה ומשם לכור האיראני ההולך ונבנה בבושהר - כך מגלה השבועון הגרמני "דר שפיגל" במהדורה שתתפרסם מחר (יום ב').

 

כזכור, החברה הודיעה בתחילת השנה כי היא אינה מעוניינת בקשרים עתידיים עם איראן, והפכה לאחד מהתאגידים הגרמניים הראשונים שנכנעו ללחץ הממשלה ולקריאה האמריקנית להפעיל לחץ כלכלי על טהרן. עם זאת, התחקיר החדש שופך אור חדש על פועלה בתחום.

 

תחקיר של השבועון מגלה כי החלקים שנתפסו בפרנקפורט היו אמורים להגיע לידי חברה-בת של קונצרן הגרעין הרוסי "אטומסטרויאקספורט". החברה הרוסית היתה אמורה לסיים את הרכבת החלקים ואז לשלוח אותם לכור בבושהר.

 

על פי התחקיר, סיום ההרכבה אמור היה להתבצע ברוסיה על מנת לנסות ולתעתע בפיקוח של האיחוד האירופי בנושא הייצוא הטכנולוגי לאיראן, ובעיקר על ייצוא של מיכשור שמסייע בבניית תעשיית הגרעין האיראנית.

 

סימנס: אולי זה נמכר בידי צד שלישי

דובר של חברת סימנס בגרמניה טען שהנושא אינו ידוע להם ושככל הנראה מדובר בחלקים שנמכרו על ידי צד שלישי. דובר של החברה הרוסית אישר את כל הפרטים, אולם סירב להגיב מעבר לכך.

 

חוקרי המכס הגרמניים העלו כי מאז סוף 2009 היו כבר 6 משלוחים כאלה, שבהם הועברו בדרך זו מתגים וחלקים אחרים מענק התעשייה הגרמני לתעשיית הגרעין האיראנית. כל ששת המשלוחים הקודמים יצאו מנמל התעופה של פרנקפורט והגיעו ליעדם בבושהר.

 

עד כה הגישה התביעה הכללית בגרמניה כתבי אישום כנגד 3 חברות גדולות בעוון ייצוא חומרים אסורים לאיראן שאינם עומדים בתנאי החרם שהוטל בידי האיחוד האירופי. סימנס אינה אחת מהשלוש.

 

יצוין כי סימנס היא אחת החברות הגדולות בגרמניה. בתקופה הנאצית הקימה החברה מפעלים במחנות עבודה, ובהם מפעל באושוויץ שבו העבידה בפרך 100 אלף אסירים. בשנת 2005 נפתחה חקירה בינלאומית עניפה על פרשיית שוחד חובקת עולם שהחברה עמדה במרכזה, בין השאר גם בישראל - ובה חשוד השופט בדימוס דן כהן. החברה נקנסה בסכום אדיר של כ-2 מיליארד יורו.

 

סימנס השקיעה בשנים האחרונות במספר פרויקטים בישראל, בין השאר היא שותפה בחברת MTS, הזכיינית להקמת הרכבת הקלה בגוש דן. היא פעילה גם בתחום אספקת רכיבים למתקני תשתית ואנרגיה, פעילות בתחום התקשורת ועוד. 

 

בושהר: הכור שאינו נגמר

בנייתו של הכור בבושהר, שאמור להפיק 1,000 מגה וואט חשמל, החלה עוד בשנת 1979 על-ידי "סימנס", אולם הפרויקט הופסק כעבור שנה עקב פרוץ מלחמת איראן-עיראק. ב-1994 נכנסה רוסיה לפרויקט לאחר שחתמה על עסקת ענק בסך מיליארד דולר עם טהרן. הקמת הכור היתה אמורה להסתיים ב-1999, אולם בבנייה חלו עיכובים רבים עקב ניסיונותיה של מוסקבה להשתמש בתאריך היעד לסיום העבודות כאמצעי לחץ דיפלומטי על איראן.

  

חרף המתיחות המדינית בתקופה האחרונה, גרמניה היתה ונותרה השותפה הגדולה ביותר

לעסקים של איראן באירופה. חברות כמו סימנס התחייבו אמנם להפסיק את קשריהן עם טהרן, אולם היקף הסחר בין המדינות ברבעון הראשון של 2010 נאמד ב-1.8 מיליארד דולר - עלייה של 20% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד.

 

מנכ"ל "סימנס" פיטר לושר, שחשף בינואר החולף את ההחלטה להפסיק את הקשרים העתידיים עם איראן, אמר אז כי ישנם הסכמים שעל החברה לעמוד בהם, אך החל מאמצע השנה הנוכחית לא ייחתמו הסכמים נוספים. לטענתו, הקשרים עם איראן הם אזרחיים לחלוטין.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מטה סימנס בגרמניה. עסקים כרגיל?
צילום: איי פי
מומלצים