שתף קטע נבחר

ביטוח בחו"ל: אפשר לסמוך על חברת האשראי?

כיצד הפך "ביטוח החינם" שמעניקות חברות האשראי ללקוחותיהן הנוסעים לחו"ל - למשאבת מזומנים של חברות הביטוח? האם הכיסוי שמעניק הביטוח הזה מספיק? היכן יהיה זול יותר לרכוש ביטוח מורחב? ואיזו חברה מציעה את הביטוח הטוב ביותר? בדיקת ynet

מאות אלפי ישראלים עושים את דרכם לחו"ל במהלך חודשי הקיץ ורבים עוד צפויים להגיע לנתב"ג לקראת חגי תשרי. אחת הבדיקות החשובות שכדאי לבצע רגע לפני העלייה למטוס היא אם אתם מבוטחים בביטוח נסיעות.

 

"לוקחים אחריות על ההטבה שאנחנו מציעים"

חברות כרטיסי האשראי מעוניינות לעודד את הנוסעים להשתמש בכרטיס שלהם בחו"ל, שכן פעולת הגיהוץ תניב להן עמלות חביבות. אחת הדרכים לעשות זאת, היא להעניק ללקוח ביטוח נסיעות חינם בכרטיס האשראי שלו. עם זאת כדי שהביטוח ייכנס לתוקף, יש צורך להפעילו. כלומר, על הלקוח ליצור קשר עם מוקד חברת הביטוח ולהודיע על נסיעתו.

 

לא תמיד חויבו לקוחות כרטיסי האשראי להתקשר למרכז של החברות כדי להפעיל את ביטוח הנסיעות. עד לפני מספר שנים ברוב כרטיסי האשראי, הביטוח היה נכנס לתוקף באופן אוטומטי, ברגע שהלקוחות יצאו מהארץ.

 

בחברות כרטיסי האשראי מסבירים כי השינוי במדיניות שלהם חל לנוכח התייקרות שירותי הבריאות ברחבי העולם, שהפך את הכיסוי הביטוחי שמעניק כרטיס האשראי לפחות יעיל. בכל מקרה יש לזכור כי הפוליסות האלה אינן מכסות מקרים של מחלה קיימת, או נוסעים הנמצאים בקבוצת סיכון.

 

המשמעות של השינוי הזה היא שבלא מעט מקרים נוצרה מציאות של "תת ביטוח", שכן הביטוח אינו אפקטיבי.

 

"ברגע שאנו מציעים הטבה ללקוח אנחנו לוקחים אחריות על המהלך", מסבירה בכירה באחת מחברות כרטיסי האשראי. עם זאת נראה כי לא רק החשש לבריאותו של הנוסע מטרידה את חברות כרטיסי האשראי, אלא גם ובעיקר הנזק התדמיתי שעלול להיווצר במקרה שבו החברה נתנה ללקוח להבין שהוא מכוסה - אך בפועל הוא לא יקבל כל פיצוי.

 

במתכונת הנוכחית, מסבירה הבכירה, בעת "הפעלת הביטוח", נציגי חברת הביטוח מסבירים ללקוח שייתכן כי הביטוח אינו מספיק עבורו, ועל פי הצורך מציעים לו לרכוש הרחבה לביטוח. לכאורה, מדובר במהלך הגיוני, אך בפועל נציגי החברה מרוכזים יותר במכירת כמה שיותר מוצרים ובסכומים גבוהים, מאשר במתן עצה משתלמת למבוטח הפוטנציאלי.

 

העיקר למכור הרחבות וכמה שיותר

מנתוני חברת כרטיסי האשראי עולה כי המהלך הזה מצליח לא רע: 70% מהלקוחות המפעילים את הביטוח, מחליטים לרכוש הרחבה. בכך מעניקות חברות כרטיסי האשראי תמורה יפה לחברות הביטוח עבור "ביטוח החינם" של לקוחותיהן.

 

נציג הביטוח יעשה הרבה כדי למכור לנו את ההרחבות, גם אם הן לא ממש נחוצות או לא ממש משתלמות. מעטים מהלקוחות מבצעים סקר שוק קטן לפני שהם רוכשים הרחבה כל שהיא - וחבל.

 

מתברר כי במקרים רבים רכישת הרחבת ביטוח האשראי תהיה יקרה יותר מאשר רכישת ביטוח בנפרד (ישירות מול חברות הביטוח, קופות החולים או סוכנים למיניהם). יש לזכור כי רכישת ביטוח דומה לרכישת כל מוצר אחר, הפערים בין הצעות הביטוח השונות יכולות להגיע לעשרות ואף מאות אחוזים.

 

כך לדוגמה: הרחבת ביטוח בכרטיס של ישראכרט, המבוטח על ידי כלל, לאדם בריא בן 30, לטיול של 20 יום, תעלה 1.37 דולר ליום ובנוסף יהיה על הלקוח לשלם 5 דולר "דמי טיפול". אך בכך לא מסתיימת ההצעה: נציג חברת הביטוח ינסה לשכנע את הלקוח לרכוש הרחבה נוספת של "המשך טיפול בארץ לשנה" בעלות של 7.5 דולר (סעיף זה קיים בפוליסה המורחבת, למשך 3 חודשים).

 

עכשיו שימו לב: ביטוח מקיף הרבה יותר ניתן לקבל בחברת ביטוח מתחרה, בעלות של דולר אחד בלבד ליום (תוספת ביטוח מטען תעלה 25 סנט ליום).

 

לא ממש בקיאים בפרטי הפוליסה

בדיקה שביצענו העלתה שההמלצה של נציגי הביטוח על הרחבות שונות, נובעת גם מאי הכרת סעיפי הפוליסה. לדוגמה, נציגת השירות בחברה המבטחת את כרטיסי ישראכרט טענה באוזנינו כי הפוליסה הבסיסית אינה מכסה מקרה של ביטול נסיעה (החזר הוצאות), אלא רק בתוך 24 שעות לפני ההמראה, ולכן היא ממליצה לרכוש הרחבה.

 

עם זאת מתברר כי בסעיפי הפוליסה לא קיימת החרגה כזו, כך שלמעשה הלקוח מבוטח מרגע הפעלת הביטוח (עד 60 יום לפני ההמראה) ושאין כל צורך בהרחבה כזו.

 

יש לציין כי מכיוון שמדובר במוצר המותאם לפרופיל האישי של כל נוסע, השוואה מדויקת יוכל רק הנוסע עצמו לעשות. באופן כללי אפשר לקבוע כי לפחות כאשר מדובר באדם בריא עד גיל 35 המעוניין בפוליסה רחבה יותר - רכישת הרחבה במסגרת כרטיס האשראי עלולה להיות יקרה יותר, לעומת רכישת פוליסה אצל מבטח בנפרד.

 

בדיקה השוואתית

אז האם אפשר להסתמך על הפוליסה של חברת כרטיסי האשראי? מכיוון שמדובר בביטוח בסיסי יחסית, על מנת שהוא יהיה שווה ערך, יש לבחון כמה נקודות:

 

להיכן אתם טסים? עלות יום אישפוז באנטליה שונה מעלות יום אישפוז בניו-יורק. ברבים מהיעדים בחו"ל היקף הכיסוי של הפוליסה לא יספיק במקרה של אשפוז. שימו לב לכך שהמבטחים מבליטים את סך ההוצאות הרפואיות בפוליסה, המגיע למאות אלפי דולרים. חשוב לזכור כי סכום זה כולל בתוכו את כל סעיפי הכיסוי השונים ביחד – אולם כל אחד מהם מוגבל לכמה מאות או אלפי דולרים בלבד.

 
מה מעניק הביטוח של כרטיס האשראי? (הסכומים נקובים בדולרים)

מה מעניק הביטוח של כרטיס האשראי? (הסכומים נקובים בדולרים)
הכיסוי לאומי קארד כאל (ויזה)

ישראכרט ואמריקן אקספרס

 

יום אשפוז 1,350 2,000 1,800
הוצאות רפואיות שלא בעת אשפוז 1,600 1,600 1,500
טיפול חירום בשיניים 1,100 1,100 500
ביטל קיצור נסיעה 1,250 1,250 1,250
כבודה

סה"כ: 1,100

פריט בודד: 220

סה"כ: 1,100

פריט בודד: 250

סה"כ: 1,100

פריט בודד: 220

השתתפות עצמית 50 90 100
המבטחת AIG הראל כלל

*לכרטיסים בינלאומיים, רגיל וזהב

 

מה מצב בריאותכם? סוג הביטוח הדרוש לבחור בן 22 בריא ורענן, שונה מזה הנחוץ לגבר בשנות ה-50 לחייו עם הסטוריה רפואית של התקפי לב. אם אתם סובלים ממחלה כלשהי או נוטלים תרופות באופן קבוע, הפוליסה הבסיסית לא תכסה אתכם. כך הם פני הדברים גם ביחס לנשים בהיריון. 

 

מה פרופיל הטיול שלכם? האם אתם בדרך ל"בטן - גב" בבית מלון על שפת הים התיכון, או בדרך לטיפוס על הקלימנג'רו? פעילות של ספורט אתגרי אינה מכוסה בפוליסה הבסיסית. כמו גם פינוי מוטס ממקומות נידחים, בעת הצורך. שאלה נוספת שתצטרכו להשיב עליה היא האם תסתפקו בביטוח המטען שהפוליסה מעניקה, או שברצונכם לרכוש הרחבה גם בתחום זה.

 

בכל מקרה הביאו בחשבון שפוליסות של כרטיס האשראי תקפות לשהיה של עד 55 יום בלבד וכי יש להתאים את הפוליסה לצרכים שלכם.

 

לא יזיק ביטוח בחינם

גם אם החלטתם לרכוש פוליסת ביטוח נפרדת, עדיין מומלץ "להפעיל" את הביטוח של כרטיס האשראי, שניתן לכם בחינם, שכן ביטוח בכרטיס יכול "להשלים" ביטוח חיצוני שנרכש. למשל, בשוק מוצע ביטוח נרחב מוזל במחיר של דולר ליום, לא כולל מטען, כך שתוכלו לנצל את ביטוח המטען שמעניק כרטיס האשראי בחינם. בכל מקרה חשוב לדעת כי לא ניתן לקבל החזר משני ביטוחים במקביל עבור אותה תביעה.

 

מבין הפוליסות הבסיסיות שמציעות חברות כרטיסי האשראי מהי הפוליסה הרחבה ביותר? בחינת הכיסויים השונים שמעניק הביטוח לכרטיס בינלאומי רגיל או זהב, מעלה כי חברת כ.א.ל (ויזה) מציעה את הביטוח הנרחב ביותר (הביטוח ניתן באמצעות הראל), עם היקף הכיסויים הגבוה ביותר. החזר עבור הוצאות אשפוז עומד בויזה כאל על 2,000 דולר בעוד ישראכרט תכסה 1,800 דולר (הביטוח ניתן באמצעות כלל) ולאומי קארד 1,350 דולר (הביטוח ניתן באמצעות AIG).

 

החזר עבור ביקור אצל רופא ורכישת תרופות ללא אשפוז מגיע בלאומי קארד וכאל עד לסכום של 1,600 דולר בעוד בישראכרט הסכום הוא עד 1,500 דולר.

 

במקרה של גניבה או אובדן כבודה, תקבלו בוויזה כאל עד 250 דולר לפריט בודד, לעומת 220 דולר בשאר החברות.

 

בכל מקרה של תביעה יידרש המבוטח לשלם השתתפות עצמית, כאשר את הסכום הנמוך ביותר ישלם לקוח לאומי קארד - 50 דולר, בעוד לקוח ישראכרט ישלם סכום כפול. בכרטיסי האשראי היוקרתיים יותר, לרוב מציעות החברות ביטוחים רחבים יותר, עם כיסוי גבוה יותר.

 

בין אם החלטתם להפעיל את הביטוח שמעניק הכרטיס ובין אם החלטתם לרכוש הרחבה או ביטוח נפרד, מומלץ לעשות זאת מבעוד מועד ולא להמתין לרגע האחרון – כך תהיו מכוסים במקרה של ביטול נסיעה (בנסיבות הנכללות בפוליסה) כששילמתם כבר על כרטיס הטיסה.


פורסם לראשונה 11/08/2010 12:12

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
הרחבה עשויה להיות יקרה מרכישת ביטוח בנפרד
צילום: ויז'ואל/פוטוס
יעד הנסיעה הוא גורם משמעותי בבחירת הפוליסה
צילום: זיו ריינשטיין
מומלצים