מדענים יצרו תאי כבד מרקמות עור

חוקרים הצליחו לייצר תאי כבד בריאים מתאי גזע שנאספו מרקמות עור. בעתיד יאפשר הגילוי השתלת תאים בריאים באיברים הנגועים במחלות כמו שחמת וסרטן

מדענים בריטים הצליחו לגדל תאי כבד מתאי גזע אנושיים שנלקחו מפיסות עור. החוקרים מקווים כי בעתיד התאים הבריאים הללו יוכלו להיות מושתלים באברים שונים ולתקן נזקים הנגרמים על ידי מחלות כמו שחמת או סרטן - כך מתפרסם בכתב העת המדעי Journal of Clinical Investigation.

החוקרים של אוניברסיטת קיימברידג' לקחו דגימות מיקרוסקופיות של רקמות משבעה חולים שסובלים ממחלות כבד תורשתיות, ומשלושה מטופלים בריאים. לאחר מכן הם "תכנתו מחדש" את דגימות העור כך שישמשו כתאי גזע לכל דבר ויוכלו להחליף באופן אפקטיבי כל רקמה בגוף.

באמצעות שכפול תאי הכבד באיברים חולים ועל ידי העתקת התאים הבריאים שבקבוצת הבקרה, יוכלו החוקרים לקבוע במדויק מה מתרחש בתא החולה אך גם לבחון את היעילות של שיטות חדשות לטיפול במחלות.

לודוביק וליאר מאוניברסיטת קיימברידג' שהוביל את קבוצת המחקר, תאר את עבודתו כ"צעד חשוב לקראת מימוש ההבטחות הקליניות שבמחקר תאי הגזע". הנדסה גנטית מסוג זה תוכל להוביל לרפואה המותאמת באופן אישי ולטיפול במסגרתו יושתלו תאי כבד בריאים בכבד הפגוע של החולה, ובעתיד גם באיברים אחרים.

הצלחת המחקר מגיעה בשעה שבארה"ב ממשיך להתנהל הויכוח הסוער אודות השימוש בתאי גזע עובריים לצורכי מחקר רפואי. ביום שני האחרון עצר שופט פדרלי במדינה את המימון הממשלתי למחקר תאי גזע, לאחר שארגונים נוצרים טענו כי חוק משנת 96' אוסר על שימוש בכסף פדרלי להשמדת עוברים אנושיים.

מנגד, מדענים רבים מאמינים כי השימוש בתאים עובריים הוא הכרחי להתפתחות המחקר הרפואי, משום שלתאים אלו יש היכולת הייחודית להתפתח לכל תא מתאי הגוף.

"בהתחשב במחסור בתרומת איברים ובמקרה הזה בכבד, יש לפעול בדחיפות לפיתוחן של דרכי טיפול אלטרנטיביות", אמר מחבר המחקר, טמיר ראשיד מאוניברסיטת קיימברידג'. לפי החוקרים, מחלות כבד הן גורם התמותה החמישי הכי נפוץ במדינות המפותחות.