שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    עמידת ראש: טובה לבריאות או גורמת לנזק?
    היא אחת התנוחות המקובלות ביוגה, בן גוריון היה חסיד נלהב שלה והיא חלק מתוכנית הלימודים בבית הספר. אך מתברר שעמידת ראש עושה לעיתים הרבה יותר נזק מתועלת. מומחי הכושר ד"ר איתי זיו ועמית אברהם מסבירים מדוע

    עמידת ראש היא אחד מתרגילי האיזון הבסיסיים בהתעמלות יסודית, ומציאת שיווי המשקל מהווה אתגר למתעמל. כיום היא מהווה חלק מתוכנית הלימודים לחינוך גופני בבתי הספר וחלק מלימוד מתעמלים צעירים בהתעמלות יסודית וקרקע. גם ביוגה מהווה עמידת הראש את אחת התנוחות המקובלות.

     

    אך מתברר כי מדובר בתנוחה שנויה במחלוקת והדעות לגבי חיוניותה אינן אחידות. מדובר בתנוחה מורכבת ביותר, המצריכה יכולת גופנית הנרכשת במשך שנים. על מנת להתמיד בה לאורך זמן יש לחזק קבוצות שרירים שונות, בעיקר חגורת הכתפיים ושרירי הטרפז העליונים (Upper trapezius).

     

    ביצוע עמידת ראש באופן לא מבוקר עלולה לגרום לפציעות מסוגים רבים ושונים, כאשר העיקרית שבהן מתרחשת בשל הגדלת העומס על חוליות עמוד השדרה הצווארי, ולכן זוהי תנוחה שאינה מומלצת. הדבר משמעותי במיוחד כאשר מדובר באנשים לא מאומנים, שלעיתים שואפים לבצע תרגילים מתקדמים עוד בטרם שיפרו באופן ממשי את יכולתם הגופנית.

     

    היתרונות: חיזוק מערכת כלי הדם והעיכול

    לטענת המצדדים בחשיבותה של עמידת הראש, והמוכר שבהם היה ראש הממשלה הראשון של ישראל דוד בן גוריון, יתרונותיה רבים. היא מחזקת את מערכת כלי הדם והלב ומשפרת את תפקוד מערכת העיכול המופעלת כתוצאה מהשהיה הארוכה במצב הפוך.

     

    ההמלצה היא שלא לעמוד על הראש כאשר מדובר באדם שלא התאמן ושיפר את יכולתו הגופנית בתנוחות בסיסיות מכינות, תוך כדי חיזוק השרירים הרלבנטיים. היא גם אינה מומלצת למי שסובל מיתר לחץ דם, למי שעבר אירוע מוחי ולסובלים מלחץ בעיניים, באוזניים, בעיות בלב, פריצות דיסק או אנשים מבוגרים הלוקים באוסטיאופורוזיס או חשים חולשה.

     

    החסרונות: עלולה לגרום לפציעות

    אחד הסיכונים בעמידה על הראש הוא פציעה. לרוב הפציעה נגרמת בשל שהייה בתנוחה ללא תשומת לב לכאב או ללחץ. לרוב הפציעה מתרחשת אצל אנשים שהם חדורי מוטיבציה לבצע תרגילים מסובכים, והם עושים אותם עוד בטרם הם מוכנים לכך מבחינה גופנית.

     

    בנוסף, בעמידת ראש המשקל הוא על הקודקוד, מצב שאינו בריא לחוליות הצוואר. עמוד השדרה הצווארי אינו בנוי, הן מבחינה אנטומית והן מבחינת תפקודו בחיי היום יום, לנשיאת משקל הגוף כולו ומנח מסוג עמידת ראש עלול להעמיס יתר על המידה על מבנים אנטומיים שונים, כגון הדיסקים הבין-חולייתיים, שרירי הצוואר השונים והחוליות הצוואריות. העמסה שכזו עלולה לגרום לכאבים שונים באזור הצוואר וחגורת הכתפיים ואף להתפשט לאזורים נוספים, ביניהם הראש והידיים.

     

    ישנם גם מקרי פציעה רבים הקשורים לעמידת ראש ממושכת: חבלה עקב איבוד שיווי משקל ונפילה,

    עומס מוגבר וגירוי של הדיסקים הבין חולייתיים ועוד. הטיפול בפציעות הללו מגוון וחייב לכלול התייחסות לאופן הביצוע של עמידת הראש ושיפור הטכניקה, במקביל לטיפול פיזיותרפיסטי.

     

    אם מופיעים כאבים באחד מהאזורים הללו מומלץ להפסיק מיידית את הפעילות. אם הדבר חוזר על עצמו מומלץ לפנות לקבלת ייעוץ וטיפול מקצועי. כדאי לדעת כי מספר לא מבוטל של מתרגלי ומדריכי יוגה מגיעים לטיפול בשל כאבי צוואר לאחר תרגול עמידת ראש. לכן, ההמלצה היא לבנות גרף מאמץ הדרגתי ואיטי, במטרה למנוע פציעות.

     

    חשוב לזכור שהגוף בנוי כך שהעצמות המסיביות הן למטה והקטנות והחלשות יותר למעלה, רמז לכך שאנו לא צריכים להיות הפוכים. בנוסף לבעיות בעמוד השדרה הצווארי, עמידת הראש בעייתית גם למתאמנים הסובלים מבעיות ומגבלות, כמו בעיות בעיניים, לחץ דם גבוה, בעיות אורטופדיות שונות ועוד. 

     

    מכאן ניתן להסיק כי למרות שעמידת ראש היא אחד מהתרגילים המקובלים במסגרות שונות, יתרונותיה באים לידי ביטוי רק כאשר מדובר בביצוע מדויק. חוסר דיוק בביצוע עלול להזיק יותר מאשר להועיל.

     

    ייעוץ מקצועי: ענת צחור, מדריכת יוגה בכירה; יהודית גולד, בעלת תואר שני בחינוך גופני ובעלת הכשרה כאתלטיק טריינר (ATHLETIC TRAINER ) בארצות הברית; עמית אברהם, פיזיותרפיסט מוסמך ומומחה לפציעות שריר ושלד.

     

    ד"ר איתי זיו , סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב, הינו מנהל מקצועי של הכנס "פעילות גופנית ככלי מרכזי בתהליך השיקום ", שיתקיים ב-27.09.2010 בקמפוס שיאים, מרכז להסמכות בספורט ובתנועה באונ' ת"א. לפרטים נוספים: 057- 2268204 או במייל .

    עמית אברהם הוא פיזיותרפיסט מוסמך ובעל תואר שני ומומחיות בפיזיותרפיה אורטופדית ופציעות ספורט, מרצה לפציעות ספורט בקמפוס "שיאים" של אוניברסיטת תל אביב ומכון וינגייט.


     

     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "עמידת ראש: טובה לבריאות או גורמת לנזק? "
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    עמידת ראש. לא בריאה לחוליות הצוואר
    צילום: אביגיל עוזי
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים