שתף קטע נבחר
הכי מטוקבקות
    זירת הקניות
    מה מסתתר מאחורי אומגה 3 הצמחי החדש?
    חברת מרוולוס הישראלית פיתחה תוסף אומגה ‭,3‬ המוצג כפתרון לעשרות בעיות רפואיות, מסוכרת ועד סרטן. מומחים טוענים כי אין הוכחות מדעיות להבטחות הללו, והיצרנים מצידם טוענים שהם חקרו את הנושא, אבל סירבו להעביר ל"זמנים בריאים" של "ידיעות אחרונות" את החומר מפאת סודיות

    סיפור ההצלחה הכלכלי והבריאותי של האומגה ‭- 3‬ אחד מתוספי המזון הנחקרים ביותר - אינו חדש. די לסקור את ההיצע בכל סניף פארם או חנות טבע כדי להבין שמדובר בלהיט. הקלדת המילים "אומגה ‭"3‬ בגוגל מניבה לא פחות מ-‭42,200,000-‬ אזכורים באנגלית ו"רק" ‭186,000‬ בעברית. האתר הראשון שתגיעו אליו בגוגל בעברית מונה את מעלותיו של ה"כוכב החדש" בתחום: אומגה 3 של חברת מרוולוס הישראלית, המבוססת על הצמח מרווה מרושתת.

     

    אם להאמין להבטחות המופיעות באתר של אחד מסוכניה של מרוולוס, שמוכרת את האומגה 3 שלה אך ורק דרך שיווק רשתי באמצעות סוכנים (עוד על החברה ועל אופן שיווק המוצר, ראו בוקסה)

     

    - צריכה המונית של המוצר תביא לסגירת מחלקות בבתי החולים, כולל הפסיכיאטריים. כי מה לא עושות הקפסולות של שמן המרווה? מטפלות בהצלחה בדיכאון, בנשירת שיער, בפסוריאזיס, בדלקת פרקים, בבעיות בדרכי השתן, בסוכרת, בכולסטרול גבוה, ואפילו בסרטן ובמחלות כמו קרוהן ותסמונת טורט.

     

    הכנסים הרבים שמקיימת מרוולס לסוכנים עתידיים וכנסים שיוזמים הסוכנים עצמם, מלווים לא פעם בעדויות של מי שצרכו את המוצר והכולסטרול שלהם צנח, בעיות הקשב שלהם נפתרו והסוכרת שלהם התאזנה. גם האתר הרשמי של החברה, המאופק יחסית, מפזר הבטחות למכביר שהקורא התמים עשוי לייחס לאומגה 3 מצמח המרווה, למרות שבחברה טוענים כי הדברים מתייחסים לתועלות חומצת השומן החיונית ALA (אלפא לינולנית) ולא לצמח עצמו. למשל, "מסייעת בשמירה על בריאות הלב ובריאות המוח‭...‬ שמירה על בריאות העור והשיער‭...‬ נלחמת במחלות דלקתיות‭...‬ משפרת את כושר הקשב והריכוז‭."‬ עוד מאפיין החוזר על עצמו בהרצאות ובאתרים המלווים את המוצר: השמצת המתחרה הגדול - האומגה 3 הוותיקה על בסיס דגי.

     

    האם אכן מתבשל כאן סיפור הצלחה בקנה מידה בינלאומי, או שיזמים חרוצים רתמו את הסוסים לפני העגלה וחוטאים בהבטחות יתר?

     

    התומכים והמתנגדים 

    אין ספק שלאומגה 3 המופקת מצמח המרווה יש חסידים לא מבוטלים. עם המדענים התומכים במוצר של מרוולוס נמנה פרופ' מייקל קרופורד, חוקר בריטי

    בכיר שיש הרואים בו את הגורו של עולם תוספי המזון. קרופורד נחשב כ"ילד הרע" של מדעי התזונה, ולמרות זאת משתמשים בו שירותי בריאות רבים בעולם. החוקר הבריטי, שביקר בישראל כאורח של מרוולוס, מאמין גדול בכוחה של האומגה 3 בכלל ושל האומגה 3 הצמחית, כולל זו מצמח המרווה, בפרט. הוא סבור שלאומגה 3 ממקור צמחי ‭(ALA)‬ ולא רק לאומגה 3 ממקור דגי ‭(DHA, EPA)‬ יש השפעה חיובית על הבריאות. יותר מכך: לשיטתו, בלי האומגה 3 ממקור צמחי, שמאזנת בין האומגה 6 לאומגה ‭,3‬ לא תוכל האומגה 3 ממקור דגי לתפקד כהלכה.

     

    את הימצאה של האומגה 3 בצמח המרווה המרושתת גילה ד"ר נתיב דודאי, חוקר ממכון וולקני, ומרוולס רכשה את הזכויות על המחקרים שערך בנושא. כמדען הראשי של מרוולס משמש פרופ' שמואל אדלשטיין, ביוכימאי ובעל דוקטורט בתזונה, לשעבר פרופסור לביוכימיה במכון ויצמן ומנהל המחקר והפיתוח של חברת טבע בשנים ‭.1989 -1986‬ אדלשטיין הוא גם הפרזנטור העיקרי שלה, ומרצה בפני סוכנים קיימים ופוטנציאליים. כשביקשתי להיכנס לאחת מהרצאותיו, אמרה לי סוכנת של החברה שאצטרך להמתין חודשיים בגלל הביקוש, אבל צפיתי בסרטים שצולמו בהרצאותיו.

     

    פרופ' רם רייפמן, מומחה למחלות בדרכי העיכול ולתזונה בילדים מבית הספר למדעי התזונה בפקולטה לחקלאות ברחובות, מוצג לא פעם בפרסומים כמי שחקר את המוצר של מרוולוס. "אני לא מכיר את מרוולוס ולא יודע מה היא עושה ומבטיחה, אבל אני מכיר את צמח המרווה שמזרעיו מפיקים את השמן‭,"‬ אמר לנו רייפמן. "יותר מ‭50%-‬ מהשמן שבזרעי המרווה הוא אומגה ‭.3‬ להערכתי, מדובר בחומר מעניין, שפועל בצורה שונה מהאומגה 3 המופקת מדגים, אם כי אין עליו עדיין מספיק מחקרים, למעט עבודות ראשונות. אנחנו בחנו את השפעתו על חולדות שהיו חולות בדלקות במעי, וראינו שיש לו פעילות אנטי דלקתית. בבני אדם צריך עוד לראות מה היא עושה. אני לא חושב שיש כרגע מספיק מידע. למיטב ידיעתי, נעשים כיום מחקרים על השפעת השימוש באומגה 3 משמן המרווה על הפרעות קשב‭."‬

     

    אחד המתנגדים הלוהטים למוצר של מרוולוס הוא עמירם רז, פרופסור לביוכימיה לשעבר באוניברסיטת תל אביב, ובעשר השנים האחרונות חוקר את האומגה 3 ותהליכים מטבוליים בגוף. "מרוולוס מוכרת לאנשים לוקשים‭,"‬ הוא טוען. "אני לא אומר שהאומגה 3 הצמחית לא טובה, אבל היא לא תורמת דבר למאזן חומצות השומן בגוף. שום עבודה מדעית שנעשתה עד היום לא מאפשרת להעיד על ההשפעה הבריאותית על בני אדם של ה‭ALA-‬ המופקת מהאומגה 3 הצמחית.

     

    "כל הממצאים, שלפיהם ALA מפחיתה את חומרת או תדירות התקפי לב, באים מנתוני תזונה שנאספים על אוכלוסיות שנמצאות במעקב מחקרי במשך שנים, כמו מחקר האחיות ומחקר הרופאים בארה"ב, ואז מוצאים שבקרב אלה שצורכים דיאטה ים תיכונית (דגנים מלאים, שמן זית, דגים ופירות ים ואגוזים שונים שמכילים ‭- ALA‬ ש.ח‭(.‬ ופחות שומן רווי יש רמה גבוהה יותר של ALA בדם וגם סובלים פחות התקפי לב. אבל מאחר שהאנשים האלה בדרך כלל גם עוסקים יותר בפעילות גופנית ושומרים על משקל רצוי, אין שום הצדקה מדעית ואתית לנכס את השיפור הבריאותי דווקא ל‭.ALA-‬ לעומת זאת, קיימות שפע של עבודות מדעיות, כולל של מינהל המזון והתרופות האמריקאי, שמאוששות הצהרות בריאותיות לגבי חומצות השומן DHA ו‭,EPA-‬ המופקות מהאומגה 3 הדגית‭."‬

     

    אבי פרחי, הרוקח הראשי של סופרפארם, אינו מוכר את האומגה 3 מצמח המרווה: "יכול להיות שיצרני האומגה 3 על בסיס שמן מרווה גילו את תגלית המאה - אבל שיוכיחו אותה. אם יעשו זאת, נצדיע להם‭,"‬ הוא אומר. "זו לא חוכמה לשווק בריאות להדיוטות ולספר להם סיפורים דרך האינטרנט ובאמצעות מצגות. בינתיים, אני כרוקח לא הייתי נותן את המוצר. מה שרשום על התווית לא מספיק לי‭."‬

     

    נקודה אחרת מעלה התזונאית אולגה רז: "המרווה המרושתת היא צמח מרפא ידוע, אבל בין זה לבין לקבוע שהוא עוזר לכל התחלואים הייתי שומרת מרחק‭,"‬ היא אומרת. "צריך לזכור שגם אם האומגה 3 היא מהמקור הכי טוב שיש, היא יכולה לסייע במניעת מחלות אבל לא למנוע אותן. מרכיבי מזון יכולים לעזור בטיפול לצד תוכנית כוללת. לכן, עקרונית הבטחות מרחיקות לכת הן בעייתיות ומופרזות‭."‬

     

    הצמחים מול הדגים  

    חומצות השומן אומגה 3 מתחלקות לשני סוגים: חומצות קצרות וחומצות ארוכות. הקצרות, שנקראות ‭,ALA‬ נמצאות בעיקר בשמנים צמחיים, כמו שמן פשתן, שמן קנולה ושמן אגוזי מלך, וגם בצמח מרווה מרושתת. החומצות הארוכות, שנקראות EPA ו‭,DHA-‬ נמצאות בעיקר בדגים מהים הצפוני, כמו סלמון, סול, בקלה, הליבוט, סרדין, טונה ומקרל. המחלוקת הגדולה היא בשאלה: האם ה‭ALA- ‬שנמצאת במרווה יכולה להפוך בגוף לחומצות ארוכות. אנשי מרוולוס טוענים שכן. "תומכי הדגים‭,"‬ שפרופ' רז מייצג, טוענים שלא, או לחלופין שאין מספיק הוכחות.

     

    "הספרות הרפואית, נכון להיום, אומרת שבכל המקורות הצמחיים אין מספיק מעבר מחומצות השומן הקצרות לחומצות ארוכות השרשרת‭,"‬ מציין פרופ' נחום וייסמן, מנהל היחידה לתזונה קלינית במרכז הרפואי איכילוב. "עד שלא תוכיח מדעית וקלינית שהמרווה עושה זאת, אל תטען להצהרות בריאותיות‭."‬

     

    שאלנו את אנשי מרוולס כמה מחקרים קליניים על בני אדם נעשו והסתיימו להוכחת התועלות הרפואיות של המוצר שלהם ועדיפותו על פני האומגה 3 הדגית.

     

    "הספרות המדעית עמוסה לעייפה במחקרים על תועלות האומגה 3 ממקור צמחי‭,"‬ אמר לנו ליאור יחזקאלי, מבעלי החברה. "ביצענו בשנים האחרונות מספר מחקרים פרה-קליניים, ואנחנו נמצאים בעיצומם של מחקרים קליניים על המרווה המרושתת‭."‬ ניסיונותינו לקבל מידע על המחקרים הללו עלו בתוהו. "לא שלחתי לך חומר על המחקרים שלנו מפאת סודיות וזכויות קניין רוחני‭,"‬ טען יחזקאלי.

     

    גם בתגובה שהעבירה אלינו המשיכה מרוולס בקו ההשמצות נגד האומגה 3 הדגית: "התחמצנות השמן, טעם וריח רע, עלייה בערכי הכולסטרול הרע, רעלנים כגון מתכות כבדות ודיוקסינים, וכמובן נושא ה‭PCV-‬ (מזהם אורגני – ש.ח‭,(.‬ שבגללו הוגשה תביעה בחודש מרס השנה נגד יצרני שמן דגים מהגדולים בעולם, שבמוצריהם התגלה חומר רעיל זה בכמויות אסורות‭,"‬ נאמר בה.

     

    על כך מגיב פרופ' רז: "יש דגים מסוימים באזורים שבהם הייתה זרימה תעשייתית וזוהמו בכספית וב‭,PCV-‬ שמינהל המזון והתרופות האמריקאי הוציא הוראות לנשים בהריון לא לאכול, כמו דג חרב גדול. אבל היצרנים של קפסולות אומגה 3 ממקור דגי דואגים שמוצריהם יהיו נקיים ממתכות. כל השמנים בארץ נבדקים והם חסרי כספית. בכל שמן צמחי יכולים להימצא חומרים רעילים ברמות יותר גבוהות ממה שנמצא בשמן הדגי, שהוא נטול רעלים‭."‬

     

    ליאור יחזקאלי בתגובה: "לאומגה 3 הצמחית יתרונות בזכות עצמה, ללא קשר להפיכתה לחומצות ארוכות שרשרת, שאינם באים לידי ביטוי בשמן הדגים. לדוגמה, ALA היא מרכיב הכרחי של כל ממברנה של כל תא בגוף האדם, ולכן מומלץ גם למי שצורך שמן דגים להוסיף ‭.ALA‬ לגבי נושא ההמרה לחומצות ארוכות שרשרת - חומצת השומן ALA עוברת בגוף היונקים חילוף חומרים לחומצת אומגה ‭,EPA 3‬ וזו האחרונה עוברת הלאה לחומצת אומגה ‭.DHA 3‬ מחקרים מצביעים על שיעור הפיכה של ‭15%-10%‬ ל‭EPA-‬ ושל ‭5%-1%‬ ל‭.DHA-‬ שיעור ההיווצרות הנמוך יחסית של DHA לכאורה, ממקד ביקורת על ידי אחדים שהעשרה תזונתית ב‭ALA-‬ עשויה לא לספק את צורכי איבר המטרה העיקרי והחשוב - המוח. אולם השאלה החשובה בנושא מורכב זה היא מה הוא זמן מחצית החיים של ה‭DHA-‬ במוח האנושי. מסקנות מצרפיות משני מחקרים - אחד שנערך על ולדות עכברים והשני מחקר חלוצי שפורסם ביולי 2009 ונערך על 14 גברים בריאים - העלו כי הודות למשך החיים הארוך של ה‭DHA-‬ במוח האנושי, ההפיכה הנמוכה שלו בטלה בשישים. העשרה תזונתית ב‭ALA-‬ מבטיחה תפקוד מיטבי של המוח בכל הנוגע לתפקודים תלויי ‭.DHA‬ במקרה של ילדים מומלץ לצרוך את המקור הצמחי, יצרניות תחליפי החלב עד גיל שנה מחויבות להכניס ‭,ALA‬ אין זה המצב לגבי EPA ו‭."DHA-‬

     

    יחזקאלי הציף אותנו במחקרים רפואיים על המרת ה‭ALA-‬ לחומצות ארוכות שרשרת, אבל לא בתוצאות ניסויים מדעיים מבוקרים על המוצר שלו. העברתי את המחקרים לעיונו של פרופ' רז, שלא התרשם. "מתוך החומר שהם שלחו אין ולו פרסום מדעי אחד, דהיינו תוצאות של מחקר מבוקר בבני אדם, שמצביע על הסגולות הייחודיות של שמן המרווה. יש מחקרים על האומגה 3 הצמחית או על שימוש בשמן פשתן שמכיל כ‭.ALA 50%-‬ וגם בהם החוקרים מסייגים את היכולת להגיע למסקנות חד משמעיות.

     

    "אחד המחקרים, לדוגמה, קובע שגם אם נוטלים 15 גרם ביום של ‭,ALA‬ דהיינו 30 גרם ביום של שמן פשתן או שמן מרווה, אין שינוי ב‭,DHA-‬ שהיא החומצה הנחוצה למוח וללב ולשאר הרקמות. יש אמנם המלצות של מספר ארגוני בריאות לצרוך כ‭1-‬ עד ‭1.5‬ גרם ליום של ‭,ALA‬ אך כמות כזאת יוצרת בגוף רק ‭1.5‬ מ"ג של DHA ביום, בהשוואה לדרישה התזונתית של לפחות 200 מ"ג DHA ליום‭."‬

     

    מזון אינו תרופה

    עד שיכריעו המדענים, מה אומרים במשרד הבריאות על מלחמת המרווה בדגים ועל ההבטחות המלוות את המוצר של מרוולוס? כרגיל, כשמדובר בתוספי מזון, יושבים שם על הגדר. "יצרן המוצר ידוע למשרד הבריאות והוא בעל רישיון ואישור לייצור‭,"‬ נאמר לנו. "הפיקוח מתבסס, בין השאר, על תלונות הציבור, ולפי ידיעתנו נכון להיום לא התקבלה תלונה אודות המוצר המדובר, ולכן לא ננקטו צעדים או פעולות כלשהם‭."‬

     

    עם זאת מזהירים שם: "לאחרונה מתמקדים מחקרים רבים בתועלות האפשריות המיוחסות לחומצות שומן אומגה ‭.3‬ חלק ניכר מהתועלות לא הוכחו עדיין, וחשוב לזכור כי מניעת מחלות או שיפור מדדים שונים באמצעות צריכת חומצות שומן אומגה 3 בלבד, ללא התייחסות לתזונה ולאורח החיים כמכלול, אינה אפשרית‭."‬ למשרד אין עמדה נחרצת במאבק בין חומצות אומגה 3 ממקור דגי לבין אלה ממקור צמחי: "שני המקורות, הן מהצומח והן מדגים, הם בעלי תועלת לגוף. אנחנו רוצים לראות מחקרים, ועל סמך זה ניתן יהיה לבחון טוב יותר‭."‬

     

    "מזון הוא לא תרופה ואסור לטעון לגבי מזון שיש לו יכולת טיפול במחלות‭,"‬ מדגיש אבידור גינצבורג, מהמחלקה לתזונה במשרד הבריאות. לצרכן ממליץ המשרד על צריכת דגים רלוונטיים לפחות פעמיים בשבוע, וניתן גם לשלב מקורות צמחיים לאומגה ‭.3‬ אולם "רק בחולים הסובלים מרמה גבוהה של טריגליצרידים בדם ישקלו מתן תוספי אומגה 3 כחלק מהטיפול. בכל מקרה, על נשים בהריון, נשים מניקות, ילדים ומי שנוטלים תרופות מרשם להיוועץ ברופא בטרם נטילת תוסף תזונה כלשהו‭."‬

     


     

    לפנייה לכתב/ת
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה "מה מסתתר מאחורי אומגה 3 הצמחי החדש?"
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    שלום דוקטור
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים
    מומלצים