שתף קטע נבחר

זירת הקניות

פריז: החום שפולטים נוסעי המטרו יחמם דירות

במסגרת ניסוי ישאבו את החום שפולטים מיליוני הנוסעים ומאות הרכבות במערכת המטרו הפריזאית, וינצלו אותו לויסות הטמפרטורה ב-17 דירות בפרויקט דיור ציבורי במרכז העיר

חם במטרו של פריז. צפוף, דביק ולעיתים גם הריח לא משהו. עכשיו החליטו לעשות משהו בעניין.

 

במסגרת ניסוי ינצלו את החום שפולט גופם של מיליוני הנוסעים ברכבת התחתית של פריז כדי לחמם פרויקט דיור ציבורי במרכז העיר.

 

הבניין שיהנה מהחום נמצא ברחוב ליד מוזיאון פומפידו. מדובר בפרויקט של דירות ברות השגה למעוטי יכולת שעובר כעת שיפוץ שיהפוך אותו גם לידידותי יותר לסביבה. "למרבה המזל, הבניין מחובר למנהרות המטרו באמצעות מדרגות", הסביר פרנסואה ושניק מ"פריז הביטאט".

 

החום שפולט כל נוסע במטרו שקול לכ-100 וואט. יחד עם החום שפולטות הרכבות עצמן, נמצא שמערכת המטרו כולה שומרת על טמפרטורה של בין 14 ל-20 מעלות צלזיוס כל השנה.

 

היוזמה מבוססת על טכנולוגיה גיאותרמית - שמנצלת את הטמפרטורה הקבועה השוררת במעבה האדמה על מנת לחסוך באנרגיה לחימום או קירור. מערכת של צינורות ומחליפי חום, בשילוב עם מערכת ההסקה המרכזית של הרובע, יאפשרו לבניין לוסת את הטמפרטורה ב-17 דירות באופן שחוסך בחשמל ודלק. היוזמה גם תפחית בשליש את כמות גזי החממה שפולטת מערכת ההסקה המרכזית, לעומת הכמות שנפלטת בפעולה הרגילה של חימום דודים במרתפי הבניינים.

 

העבודה על היוזמה החדשה צפויה להתחיל בשנה הבאה, אך ושניק הדגיש כי הניסוי לא צפוי להתרחב ולכלול בניינים נוספים בעיר, בגלל הצורך לבנות מנהרות שיעבירו את החום מהמטרו אל פני השטח. בבניין הנוכחי יש כאמור חיבור למטרו, שבלעדיו לא ניתן היה לבצע את הניסוי. הקמת מנהרות שכאלה בבניינים אחרים יקרה מדי כדי שתהיה כדאית כלכלית. ובכל זאת, הניסוי יאפשר למהנדסים לצבור ידע ולגבש פתרונות יצירתיים, שאולי יאפשרו חיבור אזורים נוספים למקורות חום קבועים מתחת לאדמה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: איי פי
המטרו בפריז. ארכיון
צילום: איי פי
מומלצים