שתף קטע נבחר

פסטיבל טורונטו: משנה מקום, משנה מזל

דני בויל וגיום קנה עשו כותרות לאו דווקא בגלל סרטים, אלא בגלל האולמות. עוד מקנדה: רוברט רדפורד בוחן את רצח לינקולן, וברוס ספרינגסטין בוחן את עברו שלו

רגע לפני בואו של החורף הקנדי המקפיא, מתקיים בטורונטו פסטיבל הקולנוע הגדול, אליו מגיעים קולנועני כל העולם - במקביל לסיום פסטיבל ונציה. בעוד שבאיטליה ננעל הפסטיבל בשערוריה, כשראש צוות השופטים, קוונטין טרנטינו, מחלק פרסים למקורבים ובהם סופיה קופולה, הרי שבטורונטו נפתח האירוע בשערוריה מסוג אחר - כזו שגם מקורה בחברות אמיצה.

 

צפו בטריילר של הסרט "127 שעות"

 

הקרנת "127 שעות", סרטו החדש של הבמאי הבריטי דני בויל, התאחרה בשעה לאחר שבויל הג'נטלמן הסכים להחליף אולמות עם הבמאי הצרפתי גיום קנה. סרטו של האחרון, "Les Petits Mouchoirs" ("שקרים קטנים לבנים"), נתקל בבעיה טכנית לאחר שהתגלה שהאולם שיועד להקרנתו אינו מציג כתוביות באנגלית. ברגע האחרון נחלץ בויל לעזרת חברו והציע לו את האולם הגדול שלו.


קנה. אסיר תודה בטורונטו (רויטרס)

 

"הייתי מדוכא ורגע לפני שהתאבדתי,המארגנים הציעו שאלך לאולם אחר", סיפר קנה, "בזכות דני בויל שהיה כל כך נחמד יכולנו להקרין את הסרט". הבעיה היא שהקהל הרב שהיה אמור להגיע להקרנה של "127 שעות" - אולי הסרט החם ביותר בפסטיבל - נאלץ להמתין כשעה עד הכשרת האולם הקטן יותר, ואז רבים גילו כי אין מספיק מקומות ישיבה לכולם, מה שגרם למחאות וטרוניות. בויל התנצל וסיפר: "זה היה סיוט נוראי. אם היתה עוברת עוד שעה זה היה יכול להיות באמת גועלי". 

 

ולמרות זאת, בויל לוקח את הכל בקלות. "אתה לא יכול להיות מתוח מדי בגלל דברים כאלה. זה פסטיבל מדהים. אתה רק מקווה שזה לא יהרוס לאנשים את ההנאה מהסרט, או את סדר היום שלהם". קנה מצידו התרשם מאוד ממחויבותם של צופיו. "הקהל היה נפלא כי הם הלכו אחרינו ברחוב בדרך לאולם השני. ממש היה מצעד בטורונטו".

 

רדפורד עושה היסטוריה

קסמה של הקונספירציה. אוליבר סטון עשה מזה קריירה שהגיעה לשיאה בסרט "JFK". עכשיו, גם רוברט רדפורד רוצה לדהור על הגל כבמאי ולצורך העניין אימץ נשיא אמריקני משלו - אברהם לינקולן. כידוע, האב המייסד של ארצות הברית במתכונתה הנוכחית נרצח בירי מתנקש ב-1865 על רקע מלחמת האזרחים ומאבקו בעבדות.


רדפורד ורייט. השוואה לאמריקה של היום (צילום: AP)

 

רדפורד מציג דווקא בקנדה את סרטו החדש "The Conspirator" הסובב סביב דמותה של מרי סוראט, שלפי העלילה עמדה בראש ההתארגנות המחתרתית שהביאה להתנקשות בלינקולן, ושאפה להפיכה גדולה יותר. סוראט, המגולמת על ידי רובין רייט, היתה בעלת הבית בו התכנסו בנה וחבריו, כולל ג'ון ווילקס בות' (רוצחו של לינקולן), כדי לתכנן את המבצע. ההתנקשות בנשיא הצליחה, ההפיכה נכשלה. הקושרים הובאו למשפט, וכך גם סוראט, ששימשה בפתיון ללכידת בנה שנמלט.

 

הסרט הוקרן בבכורה ב-11 בספטמבר ואין מדובר במקרה; רדפורד, ממש כמו סטון, קושר את אירועי העבר בהיסטוריה הנכתבת בימים אלה באמריקה. "מלחמת האזרחים הביאה את האומה לאי ודאות וימים אלה לא שונים בהרבה", אמר. "האומה מפורדת בכל הנוגע לדעותיה בנוגע לנשיא (אובמה), וזה שהיה לפניו (ג'ורג' וו. בוש). היסטוריה היא סדרה של לופים. אנחנו חוזרים על עצמנו. אנחנו חיים עכשיו בתנאי בלבול וחרדה שהיו מנת חלקם של האמריקנים גם לפני 150 שנה". 

 

מי הבוס?

כל בוס צריך להתחיל איפשהו את הנסיקה שלו אל ראש הפירמידה וזה לא שונה גם במקרה של ברוס ספרינגסטין - "הבוס" של הרוק'נ'רול האמריקני. הבמאי תום זימני מאפשר לקהל המעריצים של ספרינגסטין וסתם כאלה שרוצים להיות כמוהו הצצה לתחילת הדרך עם הסרט הדוקומנטרי "ההבטחה" ('The Promise: The Making of 'Darkness on the Edge of Town'") שנחשף לפנות בוקר (ג') בהקרנת בכורה בטורונטו.

 

צפו בקטע מתוך הסרט "The Promise"

 

הסרט אמור להיות אחד מאותם מסמכים היסטוריים מרתקים, שמוצגים שנים לאחר מכן בערוצים הדוקומנטרים בטלוויזיה, באירועים שונים ובתערוכות. הוא מתאר את תהליך העבודה של הזמר האמריקני הנערץ על האלבום פורץ הדרך שלו מ-1978 "Darkness on the Edge of Town".

 

ספרינגסטין, שיחגוג בשבוע הבא את יום הולדתו ה-61, הגיע לטורונטו לרגל האירוע והוא גם משתתף בסרט כמרואיין. מכיסא המלך הנוכחי שלו הוא נזכר איך התקשה להתמודד עם הצלחת אלבומו השלישי "Born to Run" מ-1975, וחיפש אחר נוסחה שתאפשר לו לשלב בין תכני שיריו על פועלי הצווארון הכחול מניו ג'רזי לבין הניצוצות שהוא נדרש לייצר ככוכב רוק.


ספרינגסטין. נוסטלגי בטורונטו (צילום: AP)

 

גם המאבק המשפטי שלו במנהלו האישי וחברו מייק אפל התנקז לעבודה על "Darkness on the Edge of Town", שיצא שלוש שנים אחרי "Born to Run". תקופה זאת - צומת דרכים בקריירה של הבוס - עומדת במרכז הסרט התיעודי, שגם חושפות את אופיו האובססיבי-קומפולסיבי. "הייתי אדם מסוכן", הוא מספר וזה ניכר בהתהליך העבודה הסבוך והרפטטיבי על השירים: "היו צריכים למצוא המון דרכים כדי להוציא אותם (השירים) מידי המדכאת".

 

מפלצות התהילה

מי שנמצא אולי בצומת דרכים משלו בדרך לפריצה בהוליווד הוא הבמאי הבריטי הצעיר, גארת' אדוארדס, שבסרט הקולנוע הראשון שלו "Monsters" מתחיל לייצר עדת מעריצים מסוקרנת וגם מגלי כשרונות רבי השפעה. אדוארדס מציג בטורונטו את סרט המדע בדיוני שלו העוסק בחללית של נאס"א שהתרסקה במכסיקו כשעל סיפונה דגימות מכוכב אחר. שש שנים לאחר מכן כל מרכז אמריקה נגועה בחייזרים מפלצתיים שמאיימים להתקדם צפונה אל ארצות הברית.

 

צפו בטריילר של "Monsters". מעורר תאבון

 

חומות הפרדה והיערכות מיוחדת של הצבא האמריקני מביאים לבידודה של מכסיקו, אבל בת עשירים סקרנית ועיתונאי ציני, מתעלמים מהסכנות וחודרים לשטח ההפקר כדי להיחשף לזוועה. בעוד שהביקורת הפוליטית על מדיניות ההגירה של ארצות הברית זועקת מהסרט, אדוארדס בוחר להציגה דווקא בקנדה, מעבר לגבול הצפוני של המדינה - השקט יותר והבעייתי פחות.

 

הסרט ייצא להורדה דרך הרשת בחודש הקרוב וייצא להקרנות מסחריות בבתי הקולנוע ב-29 באוקטובר, אבל המפיקים טימור בקמאמבטוב וג'ים למלי כבר מייעדים לבמאי הצעיר את סרט המדע בדיוני הבא שלהם - "מותחן אפי על אדם בעולם נטול אנושיות", כהגדרתם.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בויל. האדיבות משתלמת?
צילום: AP
לאתר ההטבות
מומלצים