שתף קטע נבחר

שלטי הענק מסוכנים? שר התחבורה אינו מתערב

למרות מסקנות מחקר שנערך על-ידי הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ואשר קבע כי שלטי הענק לאורך נתיבי איילון מהווים סכנה בטיחותית, מבהיר שר התחבורה כי אין בדעתו להתערב - "ועדת הכלכלה הזמינה את המחקר? שהיא תתדאג להכריע"

מדוע מסרב שר התחבורה לקבוע עמדה ביחס לסכנה הבטיחותית שמייצרים שלטי הענק לאורך איילון? ב-29 ביולי הוגש לשר התחבורה והבטיחות בדרכים, ישראל כץ, מחקר חדש של הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שקבע כי הסרת שלטי החוצות בנתיבי איילון בסוף 2007, תרמה לירידה במספר התאונות. לאור תוצאות המחקר, המליץ המדען הראשי של הרשות, פרופסור דוד שנער, להסיר את שלטי החוצות המוצבים לאורך הכביש. זאת לאחר שהוצבו מחדש ב-2009, בעקבות אישור הצעת חוק שהגיש ח"כ לשעבר, יורם מרציאנו. 

 

מיד עם קבלת המחקר, אמרו במשרד התחבורה כי השר כי יבחן את המלצות הרשות. אך למרות זאת, בדיקת ynet מעלה כי חודשיים לאחר מכן, מבהירים כעת אנשי משרדו כי אין בכוונתו להתערב. הסיבה הרשמית: "המחקר של הרשות בנושא שלטי חוצות בוצע על-פי הנחיית ועדת הכלכלה של הכנסת. הוועדה היא אשר אמורה להכריע בעניין השילוט, לאחר שתקיים דיון בנושא ותשמע את כל הצדדים הנוגעים בדבר". עוד אומרים במשרד התחבורה כי "המחקר הועבר לועדת הכלכלה, ואמור לעלות לדיון באחת מישיבותיה הקרובות".


הרשות קבעה: הסרת שלטי החוצות תרמה לירידה במספר התאונות 

 

מסקנות הוועדה: השלטים מסוכנים

המחקר בעניין שלטי החוצות נערך על-פי הנחיית ועדת הכלכלה, ומסקנותיו קבעו כי לשלטי חוצות יש השפעה שלילית על בטיחות הנהגים. בחברות השילוט דחו כצפוי את מסקנות הדו"ח, אשר עלולות לפגוע בפעילותן וברווחיהן, אך פרופסור שנער הבהיר ל-ynet לפני כחודשיים כי "הייתה ירידה מובהקת במספר התאונות עם נפגעים בתקופה שבה שלטי החוצות הוסרו. עיקר ההשפעה נצפתה דווקא בתאונות החמורות יותר, שבהן היו נפגעים".

 

ראוי להזכיר כי במרץ 2008, עם אישורה של הצעת החוק בנושא בקריאה ראשונה, הצהיר ח"כ מרציאנו כי פנה אל חברות השילוט, וביקש כי יפקידו בידיו התחייבות להסיר את השלטים, אם יוכח כי הם גורמים לתאונות. "כולן הפקידו מכתבים שאומרים שאם אכן מחקרים יקבעו את זה, הן עצמן יורידו את שלטי החוצות", דברי מרציאנו.

 

אך בינתיים, דבר לא קרה. השלטים לאורך נתיבי איילון לא הוסרו, למרות מסקנותין החד-משמעיות של המחקר. שר התחבורה, אשר יכול להורות על הסרתם, מפנה כעת את האחריות לוועדת הכלכלה. אלא שגם שם לא ממהרים לפעול. למעשה, נראה כי הממסד אינו מוטרד כלל ועיקר מהמצב - עובדה מפתיעה, לנוכח העליה הבולטת במספר ההרוגים בכבישי ישראל השנה.

 

היסטוריה של זיג-זג

אין זו פעם ראשונה שבה משנה משרד התחבורה את עמדתו בכל הנוגע לשילוט. עם הגשת הצעת החוק של ח"כ מרציאנו, בסוף 2007, הביע שר התחבורה דאז, שאול מופז, התנגדות להחזרת שלטי החוצות - וזאת לאחר שהוסרו ב-31 בדצמבר של אותה שנה, מתוקף החלטת בית משפט מחוזי. התנגדותו של מופז קיבלה משנה-תוקף עם דחיית הצעת החוק בוועדת השרים לענייני חקיקה.

 

גם ברשות לבטיחות התנגדו להצבת השלטים לפני פרסום תוצאות המחקר. את התנגדותה הסביר מנכ"ל הרשות לשעבר, יאיר דורי, בדיון בוועדת הכלכלה ב-2008: "הרשות מוטרדת מכך שיש קשר - כפי שאנחנו רואים את הקשר בין נושא שילוט חוצות ותאונות דרכים - דרך (הקשר) של היסח הדעת, ולכן עמדתנו המתואמת עם עמדת השר, (היא) למנוע את הצבת השילוט עד לקבלת תוצאות מחקר מפורט וענייני".

 

אלא שמאוחר יותר שינו במשרד התחבורה את עמדתם, ובמכתב ששלח לח"כ מרציאנו מנכ"ל המשרד דאז, גדעון סיטרמן, נקבע כי "למשרד אין התנגדות להחזרת המצב בנתיבי איילון" למתכונת שהייתה לפני הסרת השילוט. למעשה, סיטרמן אף טען כי החזרת השילוט הכרחית לצורך עריכת המחקר בנוגע להשפעת השלטים על הנהגים. טענה זו נשללה על-ידי בכירים ברשות לבטיחות.

 

ראוי להזכיר כי במהלך הדיונים בוועדת הכלכלה בעניין הצעת החוק שהגיש מרציאנו, הופעל לחץ כבד מצד כמה מחברות השילוט על חברי הוועדה. זאת, במטרה להביא לאישור ההצעה - ובכך לאפשר את החזרת השלטים לנתיבי איילון.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ירון ברנר
מסוכן או לא?
צילום: ירון ברנר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים