שתף קטע נבחר

משרד התחבורה: קווי מהדרין בדרך להסדר-קבע

הפרדה בין נשים וגברים בקווי אוטובוס בריכוזי אוכלוסיה חרדית, עומדת להפוך להסדר קבע. זאת לאחר שמשרד התחבורה הבהיר כי אין כל מניעה להחיל הפרדה שכזו על מפעילי קווי אוטובוס שונים. המרכז לפלורליזם יהודי: "אפשר לומר בוודאות שמשרד התחבורה ממשיך להתעלם מחובתו לקחת אחריות על הנעשה בקווי ההפרדה"

משרד התחבורה קובע: יש להפוך את ההפרדה בין גברים ונשים בקווי אוטובוס להסדר-קבע. בתגובה שהעבירה אתמול (ד') פרקליטות המדינה לבג"צ, נקבע כי ניתן ליישם באופן קבוע את ההפרדה בין גברים ונשים, הנהוגה כיום בקווי אוטובוס הפועלים בעיקר בריכוזי אוכלוסיה חרדית ("קווי מהדרין"). קביעה זו תואמת את עמדת שר התחבורה, ישראל כץ, שקבע בעבר כי "אין פסול ברעיון האוטובוסים בהם יש הפרדה, הבאה להיענות לצרכי הציבור החרדי".

 

בנייר עמדה של המשנה למנכ"ל משרד התחבורה, אלכס לנגר, המשמש כמפקח ארצי על התעבורה, נקבע כי "בקווים שיאשר המפקח על התעבורה, על-פי בקשת מפעיל תחבורה ציבורית או מיוזמתו-הוא, בעקבות פניות תושבים מהמגזר החרדי, ניתן יהיה לעלות בדלת האחורית ולקיים באופן וולונטרי ומתוך רצון חופשי, הפרדה בין גברים לנשים".


הפגנה חרדית בעד קווי מהדרים (תצלום: דודי ועקנין)

 

תגובת הפרקליטות ומשרד התחבורה, הוגשה כחלק מדיון בעתירה שהגישו ב-2007 קבוצת נשים והמרכז לפלורליזם יהודי נגד קווי המהדרין. בתחילת השנה קבע בג"צ כי על משרד התחבורה ליישם מסקנות ועדה מקצועית, שהמליצה על קיום הסדרי הפרדה "מרצון" בכפוף לפיקוח המשרד. ראוי לציין כי תגובת הפרקליטות אינה משנה את המצב הקיים, וכעת ימתינו הצדדים להחלטת בג"צ.

 

"לא דווח על כפייה או התנגדויות"

על-פי החלטה קודמת של בג"צ, מחודש פברואר, קיים משרד התחבורה מעקב ובקרה על הפעילות בקווי המהדרין. בתגובה שהועברה אתמול לבג"צ, נטען כי "נדגמו 3,080 נסיעות בכל קווי השירות. מתוך הנסיעות שנדגמו, נמצאו חריגות מנאי ההפעלה ב-1,733 נסיעות, אך אף לא אחת מהן הייתה קשורה להסדרים שנקבעו במתווה הביניים בכל הנוגע לישיבה (בהפרדה, ש.ה) באוטובוסים".

 

לאור ממצאים אלה, הוחלט במשרד התחבורה כי "ניתן ליישם באופן קבוע" את ההפרדה בקווי המהדרין, כל עוד היא נעשית באופן וולונטרי וללא כפייה. בתגובה שהוגשה לבג"צ, נקבעים מספר תנאים ליישום ההפרדה, ובהם הימנעות מפרסום כל מידע אודות הקווים, וכן קיום מערך בקרה ופיקוח בקווים אלה. המשנה למנכ"ל משרד התחבורה מבהיר כי "הסדר זה יהיה מותנה בכך שתשמרנה במלואן הוראות החוק, ובכלל זה שלא יתגלו כל אירועי אלימות מילולית או פיזית או כפייה כלשהי".

 

בדו"ח שערכה חברת בקרה שפעלה מטעם משרד התחבורה, מצוין כי בכל תקופת הפיקוח "לא דווחו לנו על-ידי הבקרים מהשטח על אירועים של 'כפייה', 'התנגדויות', 'צעקות' וכדומה, בכל הקשור לסדר הישיבה באוטובוסים ובנוגע להפרדה בין גברים ונשים". עם זאת, אותה חברת בקרה גם דיווחה כי ב-6 מתוך 17 נסיעות שבהן בוצעה בקרה, "הבקרים התבקשו/נדרשו לעבור מקום, וכך עשו על-מנת לא להגיע לעימותים עם האוכלוסייה המקומית".

 

"משרד התחבורה מתעלם מחובתו"

במרכז לפלורליזם יהודי מותחים היום (ה') ביקורת חריפה על תגובת הפרקליטות ומשרד התחבורה. "יש בידינו תגובות מפורשות של נוסעות שנדרשו לשבת מאחור", אומרת ל-ynet עו"ד ריקי שפירא-רוזנברג מהמרכז. "הנוסעות אף פנו לנהג בבקשת עזרה, אך לא נענו - או שנאמר להן כי הנהגים אינם יכולים להתערב". יש לציין כי במשרד התחבורה מודעים לתלונות אלה, וכי הן "נבדקות בימים אלה באגף תחבורה ציבורית".

 

במרכז מציינים גם כי "ב-6 נסיעות שבהן עלו בקרים, (הם) נדרשו לשבת בהפרדה. בקרים אלה נענו כדי לא להיגרר לעימותים. זאת אומרת שלא נעשה כל ניסיון אמיתי לבדוק האם יש באמת כפייה. 6 נסיעות אלה אף לא מדווחות כחריגה בדו"חות הבקרה". עוד אומרים שם כי "משרד התחבורה מציין שהתקבלו 35 פניות בכתב, ואף לא אחת בטלפון - (אך) החמור הוא כי לא ניתן היה לפנות בטלפון - עובדה הידועה להם זה מכבר".

 

"אפשר לומר בוודאות שמשרד התחבורה ממשיך להתעלם מחובתו לקחת אחריות על הנעשה בקווי ההפרדה", מסכמת עו"ד שפירא-רוזנברג. לדבריה, תגובת הפרקליטות אף מוכיחה "כי לא נעשתה כל עבודת פיקוח על הקווים".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מהדרין - למי אסור?
צילום: אלכס קולומויסקי
המחאה החילונית
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים