שתף קטע נבחר

בקרוב: יוחמר רף השכרות לנהגים צעירים

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה הצעת חוק של ח"כ חמד עמאר, הקובעת רף שכרות מחמיר במיוחד לנהגים צעירים ומקצועיים. הצעת החוק תועבר כעת לאישורה כחוק במליאת הכנסת, כנראה כבר בימים הקרובים. הרף החדש נמוך בעשרות אחוזים מהמותר כיום: 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מ"ל דם, לעומת 50 מיליגרם כיום

נהגים צעירים: בקרוב לא תוכלו לשתות ולנהוג. ועדת הכלכלה בכנסת אישרה הבוקר (ב') הצעת חוק של ח"כ חמד עמאר, הקובעת רף שכרות חדש ומחמיר לנהגים צעירים ומקצועיים. על-פי ההצעה, ריכוז האלכוהול המותר לנהגים אלה יהיה נמוך משמעותית מזה המותר לשאר הנהגים: 10 מיליגרם אלכוהול ב-100 מ"ל דם, לעומת 50 מיליגרם המותרים לנהגים אחרים. בבדיקה באמצעות מכשיר "ינשוף", המשמש למדידת ריכוז אלכוהול באוויר נשוף, ירד הריכוז המותר מ-240 מיקרו-גרם אלכוהול בליטר אוויר ל-50 מיקרו-גרם בלבד.

 

על-פי הצעת החוק, רף השכרות המחמיר יחול על נהגים צעירים עד גיל 24, וכן על נהגים מקצועיים: נהגי אוטובוסים, מוניות, כלי רכב מסחריים וכלי רכב ציבוריים. יש לציין כי בתחילה הציע עמאר להוריד את הריכוז המותר ל-0, אך במהלך הדיונים בוועדת הכלכלה הוחלט להתיר ריכוז מינימלי של אלכוהול, העשוי להימצא במאכלים מסוימים.


רף שכרות חדש לנהגים צעירים ומקצועיים (צילום: תומריקו) 

 

הצעת החוק של ח"כ עמאר תועבר כעת לקריאות שנייה ושלישית במליאת הכנסת, כנראה כבר בימים הקרובים. לאחר אישורה במליאה, תהפוך לחוק. בתום הדיון היום בוועדת הכלכלה, אמר עמאר כי "מעתה, קבוצות בעלות סיכון גבוה לא יורשו לשתות אלכוהול טרם עלייה על ההגה. אני מאמין כי בקרוב נעשה צעד נוסף, ונגיש הצעת חוק שתחיל את הוראת החוק על כלל האוכלוסייה".

 

"היום, נהג לא יודע כמה מותר"

מטרת הצעת החוק - מלבד החמרה מעשית של רף השכרות - היא למנוע בלבול באשר לכמות האלכוהול המותרת לצריכה. בדיון שנערך בוועדת הכלכלה לפני כארבעה חודשים, הסביר עמאר כי "היום, נהג לא יודע כמה מותר לו לשתות וכמה הוא יכול לשתות כדי להגיע ל-‎0.05% אלכוהול כמו שמותר בחוק. אז הוא חושב שהוא יכול לשתות כוס בירה אחת, או שאם הוא שותה כוסית וודקה זה מספיק לו. הוא מבולבל... הוא נכנס לבילוי שלו, ואומר, אני אשתה כוס אחת, אני אשתה שתיים, ובסופו של דבר הוא שותה כמות אלכוהול שאסורה".

 

לדבריו, הורדת הריכוז המותר לנהגים צעירים ומקצועיים תביא לכך שהם לא ישתו לפני נהיגה. "אם היינו מחמירים את החוק, זה אולי היה יכול להרתיע אותו (הנהג הצעיר, ש.ה) מלשתות בכלל, ושאם הוא רוצה לשתות הוא צריך לבוא עם נהג נוסף - או לקחת מונית חזרה, הביתה או תחבורה ציבורית. כך אנחנו יכולים להציל חיי אדם".

 

בשיחה עם ynet, אומר עו"ד שי גלעד, יו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין, כי "עם חקיקתו במליאת הכנסת, החוק יביא להתפוגגות אי הבהירות באשר לרמת האלכוהול המותרת לנהגים. הציבור סוף-סוף יבין שאי אפשר לנהוג ולשתות". לדבריו, החוק החדש יקטין את מספר תיקי השכרות הנידונים בבתי המשפט.

 

"להחיל על ציבור רחב ככל האפשר"

רבים ממומחי הבטיחות סבורים כיום כי יש להוריד את ריכוז האלכוהול המותר לכלל הנהגים. בדיון לפני ארבעה חודשים בוועדת הכלכלה, הסביר ד"ר שלמה אלמוג, מנהל המחלקה לטוקסיקולוגיה בתל השומר, כי "(גם) ברמה של ‎50% מיליגרם בדם או ‎240 מיקרו-גרם אלכוהול באוויר נשוף (הריכוז המותר כיום, ש.ה), מגולמת כבר רמת סיכון מסוימת של פי שניים עד פי ארבעה להיות מעורב בתאונת דרכים, מאשר אילולא שתינו אלכוהול".

 

לעמדה זו שותפים גם במשטרת התנועה. סנ"צ דן שני, ראש מדור תביעות במשטרה, הסביר בוועדה כי "גם אנחנו רואים, לצערנו, מה קורה בזמן האחרון בכבישים... הדברים האלה מובילים אותנו בהחלט למחשבה שהגיע הזמן להחיל סטנדרט הרבה יותר מחמיר ולא בלתי-אפשרי בקרב ציבור רחב ככל האפשר של נהגים".

 

גם סנגורים, שלרוב חולקים על דעת המשטרה, תומכים בהחמרה לכלל הנהגים. "אני סבור שהחוק צריך לחול על כל הנהגים, ללא הבדל או תלות בוותק הנהיגה, או המקצוע", אומר עו"ד גלעד מלשכת עורכי הדין. "עם זאת, במקביל להחמרה יש לתת שיקול דעת נרחב יותר לשופטים באשר לעונשים, כך שיוכלו לבחון כל תיק לגופו".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יוזם החוק, ח"כ חמד עמאר
צילום: יוסי זמיר
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים