שתף קטע נבחר

עד 2012: כרטיס משותף לתחבורה הציבורית

הכנסת אישרה אמש הצעת חוק ממשלתית, הקובעת כללים להטמעה של כרטיס "חכם" שיהיה משותף לכל מפעילי התחבורה הציבורית. שר התחבורה: כרטיס משותף יאפשר מעבר נוח בין אמצעי תחבורה ומפעילים שונים, וייעל את השימוש בתחבורה הציבורית

מליאת הכנסת אישרה אמש (ב') בקריאה ראשונה, הצעת חוק ממשלתית שנועדה לקדם את הטמעתו של כרטיס "חכם" בתחבורה הציבורית, שיהיה משותף לכל החברות ויאפשר מעבר בין מפעילים ואמצעי תחבורה שונים. ב-2007 אמנם החל משרד התחבורה להכניס לשימוש כרטיסים חכמים ("רב-קו"), אולם קצב ההטמעה היה איטי מהמתוכנן. בנוסף, חברות תחבורה ציבורית הנפיקו כרטיסים נפרדים, שלא אפשרו מעבר בין קווים של מפעילים שונים.

 

שר התחבורה, ישראל כץ, הציג את הצעת החוק במליאת הכנסת, והסביר כי השימוש בכרטיס חכם יאפשר "לדלג על שלב הנהג. (הנוסעים) יעלו דרך כמה דלתות - גם ברכבת הקלה, גם באוטובוסים הגדולים (BRT), ויהיו פקחים שיעברו, כמו שמקובל בחוץ לארץ, ויבדקו שאכן אנשים חייבו את הכרטיס החכם שלהם".


"התפוצה של כרטיסים משותפים כיום אינה מספקת" (צילום: רועי צוקרמן) 

 

לדברי השר, הטמעת כרטיס חכם אחיד הוא צעד אשר "יחסוך, ייעל מאוד את העלייה (לאוטובוס או לרכבת) ואת הנסיעה". כרטיס שכזה, הסביר השר, גם יאפשר לנוסעים "(לעבור) בין חברות שונות, לעבור מקו לקו, מאוטובוס לרכבת, מרכבת לרכבת קלה, בירושלים, ולאחר מכן בעתיד היותר רחוק בתל-אביב".

 

בדברי ההסבר המלווים את הצעת החוק, הנכללת בתקציב הדו-שנתי ל-2011 ו-2012, נקבע כי "היקף התפוצה של כרטיסים משותפים למפעילי התחבורה הציבורית השונים (כיום) איננו מספק. היעדר כרטוס משותף בהיקף מספק, מהווה חסם בפני תחרות בתחבורה ציבורית, ומונע שימוש יעיל ונוח של הנוסעים באמצעי התחבורה הקיימים".

 

לדברי כץ, הצעת החוק תאפשר הקמת מרכז סליקה משותף לכל מפעילי התחבורה הציבורית, וכך יתאפשר מעבר נוסעים בין המפעילים השונים, וכן "מיצוי ההנחות ושימוש יעיל יותר בכספי הסובסידיה לתחבורה הציבורית". הצעת החוק קובעת גם כי הכרטיס החכם "יכול להכיל כמה הסדרי נסיעה המותאמים לנתוני הנוסע ולצרכיו... (וגם) הסדרי הנחה על-פי זכאות אישית או הסדר נסיעה אישי לתקופה".

 

אחד הסעיפים בהצעה צפוי ללבות את חששם של נוסעים מפני חדירה לפרטיותם: על-פי הנוסח שאושר אמש בכנסת, יקים משרד התחבורה מרכזי שירות, אשר יהיו אחראים על "איסוף מידע... ניתוח נתונים והפקת דו"חות על-פי דרישת המפקח (על התעבורה)".

 

עם זאת, השר כץ הבטיח אמש כי ייקבעו "הסדרים לשמירה על פרטיות המשתמשים בכרטיס החכם". על פי הצעת החוק ייקבעו כללים ברורים "להגנה הנדרשת על פרטיות המידע המזוהה... (באופן) שלא ייאסף, יישמר או יימסר מידע מזוהה, אלא ככל שהדבר נדרש לצורך הכרטוס החכם".

 

על-פי לוח הזמנים הקבוע בהצעה, יישום ההסדרים השונים הנוגעים להטמעת הכרטיס החכם אמור להסתיים לפני ה-1 בינואר 2012. עם זאת, שרי האוצר והתחבורה יוסמכו לדחות את היישום, אם כי בתקופה מוגבלת.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר התחבורה, ישראל כץ: "מדלגים על הנהג"
צילום: הלל פוסק
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים