שתף קטע נבחר
צילום: גבי מנשה רון פלד

מי בממשלה מטרפד את חוק הדלקן האחיד?

החוק הצרכני החשוב, שיחליף את הדלקנים הנפרדים של חברות הדלק, נמצא בהקפאה דווקא בגלל משרד המשפטים, וזה למרות שתקנותיו קיבלו את ברכת משרד האוצר וחתימת שר התשתיות. לפי ח"כ שי חרמש, יוזם החוק, יתכן שהסיבה היא איומי חברות הדלק בפנייה לבג"ץ

זוכרים את חוק הדלקן האחיד שנועד להקל על הנהגים ולעודד את התחרות על מחירי הדלק? מישהו ראה או שמע איפה ואיך מתקינים את הדלקן הזה? אף אחד לא קם, כי בינתיים אין דבר כזה בשוק הדלק. החוק התקבל בכנסת לפני 4 חודשים ונכנס לספר החוקים. אבל בטרם הספיק להתחמם שם, דחף אותו משרד המשפטים למקרר.

 

 

עד כה זה היה התחביב של האוצר. לצפצף על הכנסת ולהקפיא חוקים יקרים לטעמו. מי היה מעלה בדעתו שמשרד המשפטים אשר אמור להיות חרד מכל לשלטון החוק, יעכב חוק שהתקבל כדין ואמור להכניס לקופת המדינה 800 מיליון שקל בשנה, ולא חלילה על חשבון הנהג הקטן. הדלקן האחיד יאלץ את חברות הדלק לחזר אחרי הארנק שלנו.

 

רשות המסים מעריכה שהיא מפסידה את הכסף הגדול הנ"ל מדיווחים כוזבים על הוצאות דלק של עסקים המתבססים על קבלות. האוצר מקווה למחוק את ההפסד כשיופעל החוק החדש ומס הכנסה יתחשב רק בדיווח המתועד והמקוון של רכישות הדלקים באמצעות הדלקנים האוטומטים. מסיבה זו היה האוצר הפרקליט הראשון והנלהב ביותר של החוק.

 

רגליים קרות בגלל לחצי החברות

תזכורת: הדלקן האחיד יחליף את הדלקנים הנפרדים של חברות הדלק, הקושרים את הנהגים לתחנות של כל חברה. החוק מנתק את הקשר הזה. להלכה הוא עדיין מגביל את התדלוק לתחנות של החברה אתה התקשר הנהג מראש; בפועל הוא מאפשר לו להחליף חברה או להתקשר בו זמנית עם מספר חברות, בשיחת טלפון, מבלי להחליף את הדלקן.

 

היתרון הצרכני העצום שבחוק הדלקן האחיד הוא במגוון האופציות לנהג לבחירת ספק הדלק שלו. הקלות הטכנית ומהירות המעבר הטלפוני בין הספקים, שאיננו כרוך בטרחה ובמחיר היקר של החלפת מנגנון הדלקן במוסך, מאפשר לצרכן היחיד להתמקח על מחיר הדלק שהוא ישלם, בדיוק כפי שעושים היום הגופים המחזיקים ציי רכב גדולים.

 

ח"כ שי חרמש (קדימה), אבי החוק החדש, רותח על משרד המשפטים. גם במשרד התשתיות זועמים, אבל בשקט דיפלומטי מאופק, כי משרד המשפטים, בהקפאת החוק, עושה צחוק גם מהשר עוזי לנדאו. שכן לנדאו חתם לא מכבר על התקנות הנדרשות להפעלת החוק ואפילו פרסם אותן בחתימתו באתר המשרד ברשת, ומאז כלום.

 

בוועדת הכלכלה שקידמה את החוק של חרמש לספר החוקים, מבואסים לא פחות. יו"ר הוועדה ח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) קצב למשרד התשתיות 90 יום להגשת התקנות לאישורו. המשרד עמד בלוח הזמנים. התקנות נשלחו לוועדה, אבל רגע לפני שנכנסו לסדר היום הגיע השבוע טלפון בהול מלשכת שר התשתיות לעצור את הרכבת.

 

ההוראה הקפיצה לחרמש את הסעיף. הוא חיפש מי תוקע לו מקלות בגלגלים. משרד התשתיות אמר שהוראת ההקפאה הגיעה ממשרד המשפטים. אבל אף אחד לא סיפק לו הסבר רשמי מפורש ומניח את הדעת. חרמש: "התרשמתי כי משרד המשפטים קיבל רגליים קרות מלחצים של חברות הדלק הגדולות, שמאיימות ללכת לבג"צ".

 

משרד המשפטים: "התקנות אינן מוקפאות"

חרמש ביקש מח"כ אקוניס לזמן בדחיפות את משרדי התשתיות והמשפטים לוועדת הכלכלה. הוא דורש לאלצם לחשוף את סיבת ההקפאה האמיתית, לכמה זמן ואם היא בכלל מוצדקת. זאת נוכח המצב המגוחך שנוצר אחרי שכל העולם קרא את התקנות באינטרנט, אבל הכנסת מנועה מלאשר אותן. הדיון אמור להתקיים בימים הקרובים.

 

השר לנדאו פרט בתקנות את הוראות החוק לגבי מהות הדלקן האוטומטי האחיד, כללי התקנתו והפעלתו, ואת כללי התקשרות הלקוחות עם ספקי הדלק וההתחשבנות אתם. הן קובעות גם את התקופה וקצב המעבר של תחנות הדלק לשיטה החדשה: תוך חצי שנה מהפעלת החוק תהיה בכל תחנה משאבה אחת לבעלי הדלקן האוטומטי. תוך שנה יגדל מספרן לשני שלישים מהמשאבות. ותוך שנה וחצי יושלם המהפך בכל המשאבות.

 

חרמש אמר השבוע שלא יתפלא אם יתברר כי חברות הדלק אכן עומדות מאחורי הקפאת התקנות. הן טרפדו חקיקה דומה עוד לפני 12 שנה, יוזמתו של אריאל שרון כשהיה שר התשתיות בממשלת נתניהו הראשונה. הן נעמדו על רגליהן האחוריות, להרוג את החוק כשהוא עוד קטן, לפני כשנה לאחר שחרמש הניח את הצעתו על שולחן הכנסת.

 

כאמור, האוצר היה הראשון שהתייצב לצד חרמש. משרד התשתיות גמגם. תחילה התנגד בוועדת השרים לחקיקה, אבל התיישר בלחץ האוצר. הלחץ הנגדי של חברות הדלק גבר כשהצטרפו אליהן החברות הקטנות שלא תפסו כי החוק משפר את מעמדן התחרותי. הלחץ עשה את שלו ומנהל הדלק הממשלתי אילץ את חרמש להתפשר על השיטה שהתקבלה.

 

 שכן, הצעתו המקורית היתה ליצור דלקן אחיד, אוניברסלי, שיאפשר תדלוק בכל תחנה של כל חברה כמו משיכת כסף מכספומטים. גם לתדלק ניתן היום בכל תחנה עם כרטיס אשראי וחשבונות הדלק לפי החוק החדש ישולמו דרך חברת האשראי. אבל היתרון הצרכני כאן הוא במחיר שייקבע בהתקשרות עם הספק ובאפשרות להחליפו ברגע בספק זול ממנו.

 

חברות הדלק טענו שהמהפך יעלה להן בעשרות מיליוני שקלים, ובכלל אין להם מסלקה כמו הבנקים כאילו שהקמת המנגנון הזה מעבר ליכולתם הכלכלית. הם טענו כי גם הדלקן הוא פטנט יקר. אבל חרמש בדק ומצא כי מדובר בהתקן מצוי לכל דורש במחיר עממי – 150 שקל ליחידה – שווה ערך לכ-20 ליטר בנזין.

 

לפני 4 חודשים, כשהתקבל החוק המרוכך, יצא חרמש "עם חצי תאוותו בידו" אך קיווה שהפעלת החוק תאפשר להשלים אותו בהקדם לפי הנוסח המקורי. עכשיו הוא לא בטוח בלוח הזמנים שתכנן. "רע לנו אם יחסי הון-שלטון יתערבו ויפריעו להתפתחות תחרות אמיתית במשק הדלק, וימנעו מחיזוק כוח המיקוח של הנהג-הצרכן הקטן", אומר חרמש.

 

שאלנו את משרד המשפטים מדוע הקפיא את התקנות ואם נכון המידע שקבלנו כי הוא פעל בלחץ חברות הדלק שהתנגדו לחוק מלכתחילה ועכשיו מאיימות לעתור לבג"צ.

 

דובר המשרד השיב בתגובה: "התקנות אינן מוקפאות. הגורמים המקצועיים במשרד המשפטים בדקו את התקנות כחלק מהליך עבודה מקובל. קיימות שאלות שמצריכות מענה והעניין נמצא בטיפול בשיתוף עם הגורמים המקצועיים במשרד התשתיות".

 

נראה שהמשרד שכח או מתעלם מהעובדה שהתקנות כבר נשלחו לאישור ועדת הכלכלה ופורסמו באינטרנט, לאחר שעברו את כל הבדיקות המשפטיות המקובלות בהליך הזה. משימת הוועדה בדיון הדחוף על הפרשה היא לברר איך פתאום התעוררו שאלות חדשות לאחר השלמת הליך הניסוח של התקנות, מה בדיוק השאלות, ובעיקר מי עורר אותן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נלחם בשיניו. ח"כ שי חרמש
צילום: אלכס קולומויסקי
מומלצים