שתף קטע נבחר

תכירו: זוהי פוליסת הביטוח שלכם

מבוטחים רבים נתקלים לא פעם בקשיים שמערימות חברות הביטוח, בעת שהם באים לממש את הפוליסה שלהם. לכן, לפני שרוכשים פוליסה, חשוב להכיר קצת את המוצר שקונים

פוליסת ביטוח היא מצרך סטנדרטי, שכמעט כל אחד נדרש לה. לפני שרוכשים פוליסה, רצוי להכיר קצת את המוצר הזה ולנהוג נכון, כדי שנוכל לממש את זכויותינו בעת הצורך. 

 

הסכם הביטוח הינו חוזה בין הצרכן ("המבוטח") לבין חברת הביטוח ("המבטח"). על פי החוזה הזה, תפצה חברת הביטוח את המבוטח אם יגרם לו נזק במשך תקופת הביטוח, על ידי אחד מהמקרים המפורטים בחוזה.

 

הפיצוי כפוף לתנאים המפורטים בחוזה ואינו עולה בשום מקרה על סכום הביטוח שנקבע מראש.

 

שימו לב ל"רשימה"

חוזה הביטוח כולל מספר מסמכים, כמעין חוזה שנעשה על ידי חליפת מכתבים - המבוטח ממלא טופס המכונה "הצעת ביטוח" וחותם עליו, ואילו חברת הביטוח מעבירה למבוטח את הפוליסה.

 

הפוליסה כוללת חוברת סטנדרטית, מודפסת בבית דפוס ובה רשימה מפורטת של התנאים לחוזה, וכן דפים מודפסים במחשב המכונים "הרשימה".

 

דפי "הרשימה" חוזרים על הפרטים העיקריים שמסר הלקוח ב"הצעת הביטוח", כלומר: שם המבוטח, כתובת, מהות הרכוש המבוטח, סכומי הביטוח ועוד. כמו כן, מופיעים תנאים נוספים לפי שיקול דעת חברת הביטוח. 

 

מומלץ לשים לב לתנאים אלה ולבדוק אם הם מקובלים עליכם. בנוסף, יצויינו סכומי ההשתתפות העצמית לכל סוג של מקרה או לפי סוג של רכוש.

 

עצם קבלת הרשימה והעדר תגובה מצד הלקוח מהווה הסכמה לתנאי הביטוח. יש לבדוק את הפוליסה ולקרוא היטב את הרשימה. יש לעיין גם בתנאים הכלליים שבחוברת.

 

אם יש ללקוח הסתייגות כל שהיא עליו להודיע לחברת הביטוח מיד על כך. מסובך? מומלץ לקבל הסברים מסוכן ביטוח או ממומחה אחר.

 

חשוב לשים לב - הלקוח לא נדרש לחתום על מסמך כלשהוא. התנאים המופיעים ברשימה תקפים מרגע שהגיעו אל הלקוח. אם הלקוח לא הגיב ולא ביקש לשנות, סימן שהסכים.

 

כיצד ניתן להימנע מטעויות בעת עשיית ביטוח?

ראשית, בררו עם מי אתם עושה את העסק – האם מדובר בסוכן מורשה ומוסמך? בקשו ממנו פרטים אודות לקוחות אחרים, נהלו עימם שיחה ובררו מה דעתם.

 

שנית, בררו את התנאים. מהו שיעור ההשתתפות העצמית? מה התנאים כעת, האם תעמיד חברת הביטוח תנאים נוספים לאחר ביצוע העיסקה? האם יידרשו הגנות נוספות לרכוש? וכמה יעלה לבצע את ההגנות?

 

קורה שחברת הביטוח העבירה ללקוח את הרשימה והפוליסה בתוקף, אולם זמן קצר לאחר מכן חברת הביטוח פונה ומבקשת מהלקוח שיתקין הגנות כלשהן (סורגים, מערכת אזעקה, מערכת כיבוי, כספת וכדומה). רצוי לוודא לפני עשיית הביטוח אם יידרשו הגנות נוספות וכמה הן יעלו. לא פעם מדובר בסכומים משמעותיים.

 

אל תסתירו מידע

חשוב למלא את הצעת הביטוח במדוייק ולאחר מחשבה. פרטים לא נכונים יהיו לכם לרועץ בעת צרה.

 

חוזה ביטוח אינו חוזה רגיל. בניגוד לחוזה רגיל, נדרשים שני הצדדים לתום לב ויושר בעת עשיית הביטוח. הלקוח נדרש לא רק לענות בכנות על השאלות שנשאלו על ידי חברת הביטוח, אלא למסור מיוזמתו כל מידע רלוונטי.

 

חברת הביטוח אינה יכולה לדעת את כל הדרוש לה אודות הרכוש המבוטח או מצבו הבריאותי של המבוטח. מרבית המידע הדרוש נמצא ברשותו של המבוטח בלבד. לפיכך, מוטלת עליו החובה לגלות לחברת הביטוח את כל המידע הרלוונטי לעסקה.

 

אם יתברר, לאחר קרות הנזק, כי היו בעבר פריצות או שריפות ברכוש שבוטח ולא דיווח על כך, או אם יתברר שהוסתר מידע אודות מחלה כלשהי בעבר, והדבר יתגלה בעת הגשת תביעה לפיצויים - תסרב חברת הביטוח לשלם. כך גם מקרה של הצתה בזדון, אשר יוכח כי בעל הרכוש קיבל איומים קודמים אך לא דיווח על כך, עלול להדחות.

 

דיוק בפרטים - הקדימו תרופה למכה

יש לתאר את הרכוש המבוטח במדוייק. אל תנסו לרכוש ביטוח לנגריה בטענה שזו "חנות רהיטים", או מועדון לילה בתור "מסעדה". קל מאוד לגלות את השינוי בעת קרות הנזק.

 

יש למסור את השווי הנכון של הרכוש אותו  מבקשים לבטח, לא יותר ולא פחות.

 

אין סיכוי שתקבלו יותר מהשווי האמיתי של הרכוש, גם אם ביטחתם אותו בסכום גבוה יותר. חבל עלעל הכסף. כמו כן, אל תבטחו בסכום נמוך מדי. אתם עלולים להיקלע למצב של "תת ביטוח", והפיצוי לא יספיק לשם שיקום הרכוש לאחר קרות נזק.

 

תארו נכון את הסיכונים ברכוש ואת ההגנות הקיימות כנגד שריפה או פריצה. אל תתפארו במערכת האזעקה המותקנת במקום אם אינכם מפעילים אותה באופן קבוע. קל מאוד לגלות טעויות מסוג זה, וחברת הביטוח תאלץ לדחות את התביעה.

 

הכותב הינו שמאי וסוקר המשמש כמומחה מטעם בתי המשפט, בורר מוסמך וחבר איגוד שמאי ביטוח בישראל.

 

תוכן מאמר זה נועד לידע כללי בלבד, אינו מהווה יעוץ משפטי ואינו מהווה תחליף ליעוץ פרטני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האם התנאים מקובלים עליכם?
צילום: ויז'ואל/פוטוס
מומלצים