שתף קטע נבחר

אסון בדרום: טייס ונווט נעדרים בהתרסקות F-16I

המטוס החדיש ביותר בחיל האוויר התרסק לראשונה, הטייס והנווט מוגדרים נעדרים ויש חשש גדול לחייהם. חלקים ממטוס ה'סופה' אותרו במכתש רמון, כוחות גדולים ממשיכים בחיפושים. ההערכה היא מדובר בטעות אנוש - אובדן התמצאות במרחב

חשש גדול לחייהם של טייס ונווט, לאחר שהמטוס החדיש ביותר של חיל האוויר התרסק במכתש רמון. מטוס F-16I דו-מושבי של חיל האוויר התרסק אמש (ד') בתאונת אימונים במרכז מכתש רמון. הטייס רב-סרן עמיחי איטקיס והנווט רב-סרן עמנואל לוי מוגדרים נעדרים - ויש חשש גדול לחייהם. כוחות גדולים של חיל האוויר ממשיכים בחיפושים, וכבר נמצאו מספר חלקים של המטוס ואותר מקום הפגיעה. מערך מטוסי ה"סופה" קורקע, צה"ל מינה ועדת חקירה. ההערכה היא מדובר בטעות אנוש - אובדן התמצאות במרחב.

 

רביעיית F-16I, המטוס החדיש ביותר של חיל האוויר, ערכה אמש בסביבות השעה 8 בערב אימון שגרתי מעל מכתש רמון, במזג אוויר טוב לטיסה. מטוסי ה"סופה", שהמריאו מבסיס רמון, ביצעו אימון יירוט לילה. כרבע שעה לאחר פתיחת התרגיל, המטוס המוביל החל בצניחה מהירה לקרקע, מגובה של 4,000 מטר. לפני ההתרסקות, הטייס והנווט לא דיווחו ברשת הקשר על בעייה מסוימת - אלא מסרו דיווחים שגרתיים בלבד.

 

במהלך ההתרסקות, שארכה כ-20 שניות, הבחין ככל הנראה אחד ממטוסי הרביעייה במטוס הצונח, אך כנראה שלא הבין כי מדובר בצניחה אל הקרקע. המטוס פגע במרכז מכתש רמון והנעדרים הם טייס ונווט. מדובר במטוס השני מסוג "סופה" שמעורב בתאונה קשה - והראשון שמתרסק.

 

ההערכה הראשונה היא כי מדובר בטעות אנוש - אובדן התמצאות במרחב - ושתוך ימים ספורים ניתן יהיה לשלול סופית אפשרות של כשל טכני. עם זאת, מערך מטוסי ה"סופה" קורקע באופן מיידי לאחר התאונה, אך חיל האוויר ככללו ממשיך להתאמן כרגיל. בעקבות האסון, מינה מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושתן, ועדת חקירה בראשות אלוף משנה, אף הוא טייס מטוסי סופה.


תושבי מצפה רמון הביטו בתקווה בשמים המוארים (צילום: צפריר אביוב)

 

 

ההערכה: בבוקר ניתן יהיה לסיים את המשימה הרגישה

למקום הגיעו כוחות רבים של חיל האוויר, שהאירו את שמי האזור בפצצות תאורה

כדי לנסות לאתר את הטייס והנווט. הרקולס האיר מלמעלה, כלי טיס בלתי מאויש עזר בחיפושים, מסוקים חגו סביב אזור ההתרסקות וההערכה היא כי עם אור ראשון ניתן יהיה לסיים את המשימה הרגישה והכואבת.

 

אנשי יחידות החילוץ של המשטרה ערכו אף הם סריקות רגליות בשטח. עשרות תושבי מצפה רמון יצאו לרחובות ולאזור מצפה הר-גמל, על מנת לתצפת אחר החיפושים. אביחי ספז, תושב מצפה רמון, סיפר ל-ynet על רגע האסון: "ראיתי פטריית עשן ואחרי כמה דקות ראו הרבה פצצות תאורה. המסוקים מסתובבים כל הזמן מעל מקום ההתרסקות".


החיפושים במכתש רמון, אמש. הרקולס האיר מלמעלה (צילום: רועי עידן)

 

רק לפני פחות מארבעה חודשים נהרגו שישה חיילי צה"ל, בהתרסקות מסוק יסעור ברומניה. מסור חיל האוויר התנגש בצלע הר במרכז המדינה, במהלך אימון

משותף לצה"ל ולרומניה. באסון נהרגו ארבעה טייסים ושני מכונאים - סגן-אלוף דניאל שיפנבאור, סגן-אלוף אבנר גולדמן, רב-סרן יהל קשת, רב-סרן ליאור שי, סגן ניר לקריף ורב-סמל אורן כהן. בנוסף, נהרג גם משקיף רומני שהיה על המסוק.

 

לפני מעט יותר משנה נהרג בתאונת אימונים בדרום הר חברון אסף רמון, בנו של האסטרונאוט הישראלי הראשון, אילן רמון. ה-F-16 שהטיס אסף רמון התרסק במהלך טיסת אימון שגרתית בגובה רב. המטוס, שהמריא מבסיס נבטים, נעלם ממסכי המכ"ם והקשר עימו אבד. עד מהרה התברר גודל האסון - והטרגדיה הכפולה של רונה רמון.

 

F-16I, המכונה "סופה" בחיל האוויר והאות I בשמו מייצגת את ישראל, יוצר על-ידי חברת "לוקהיד-מרטין", ונכנס לשירות לפני שש שנים. הוא בעל יכולת נשיאת טילי אוויר-אוויר מונחי חום תוצרת רפא"ל מסוג פיתון 4 ופיתון 5, טילי אוויר-אוויר מונחי מכ"מ תוצרת ארה"ב מסוג אמראם. המטוס מכיל גם מערכות מתקדמות נוספות, שפותחו לפי דרישות חיל האוויר על-ידי התעשיות הביטחוניות.

 

המטוס מצויד במכלי דלק, המיוצרים על-ידי התעשייה האווירית, שמגדילים ב-50% את כמות הדלק הפנימית של המטוס. מטרתם להאריך משמעותית את טווח הטיסה של המטוס ואת שהותו באוויר מבלי לפגוע בביצועי הטיסה אחרים שלו. בנוסף, הוא מצויד במכלי דלק על כנפיו, המכילים עוד 600 גלונים של דלק. כל אלו נועדו לאפשר לישראל פעולה בטווח ארוך מאוד.

 

Read this article in English

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
F-16I. החדיש ביותר בחיל האוויר
צילום: AFP
צילום: צפריר אביוב
תושבי מצפה רמון צפו בחיפושים
צילום: צפריר אביוב
מומלצים