בלי בושה: הקקי שלכם מלמד הרבה על בריאותכם
באיזו תדירות אתם יושבים בשירותים? כמה פעמים אתם צריכים לנגב? ומה צבע התוצרת? לפעמים, ביקור בשירותים יילמד אתכם יותר על בריאותכם מביקור אצל רופא. מדריך לבדיקה עצמית

מתי לאחרונה דיברתם עם מישהו על היציאות שלכם? סביר להניח שלא בזמן האחרון. רוב בני האדם בחברה שלנו לא נוהגים לשתף אחרים בתיאורים פלסטיים של האופן בו גופם נפטר משאריות של מזון מעוכל (אלא אם כן אתם נמצאים בעיצומו של טיול באחת ממדינות העולם השלישי, ואז זו אכן שיחת היום).

 

אבל כל מי שביקר אצל רופא סיני, יודע כי זו אחת השאלות המרכזיות שהוא נשאל, ושתיאורים אלו זוכים לתשומת לב רבה. הסיבה לכך היא שעל פי הרפואה הסינית הצואה שלנו מעידה רבות על מצבנו הבריאותי. היא יכולה ללמד אותנו הרבה על עצמנו ועל מצב גופנו ופעמים רבות בעיות שבאות לידי ביטוי במערכת העיכול מהוות מחסום בפני החלמה מבעיה מטרידה אחרת, גופנית או נפשית. לכן כשנפתור את הבעיה המתבטאת בצואה שלנו, נוכל לחוש שיפור גם באספקטים אחרים של חיינו.

 

אתם מוזמנים, אם כן, להציץ בצואה שלכם לפני שאתם יוצאים מהשירותים. לימדו להכיר אותה, שימו לב כמה יציאות יש לכם ביום ומה מאפיין אותן, ואולי תוכלו לשנות משהו קל באורח החיים שלכם, שישפר משמעותית את איכותם.

 

כיצד אמורה להראות "היציאה המושלמת"?

  • כאשר הגוף מתפקד היטב צריכה להיות יציאה אחת עד שתיים ביום.
  • היא צריכה לצאת בקלות ולא להיות מלווה בכאב או במאמץ.
  • זמן הבילוי בשירותים צריך לנוע בין שתיים לחמש דקות. אין צורך להשתהות מעבר לכך. בנוסף, חשוב שלא תהיה תחושת דחיפות רבה מדי לקראת היציאה.
  • היציאה צריכה להיות שלמה ולא מתפזרת, אך גם לא קשה ויבשה.
  • הצואה אינה דביקה ויש צורך בניגוב אחד עד שניים בלבד. בנוסף, הצואה לא משאירה סימנים באסלה.
  • צבע היציאה צריך להיות חום סטנדרטי, לא בהיר יותר ולא כהה יותר.
  • ולגבי הריח, הוא צריך להיות קיים, אך לא חזק או דומיננטי במיוחד.

 

אם אתם לא עומדים בקריטריונים הנוקשים הללו, אולי ינחם אתכם לדעת שאתם בחברה טובה. אנשים רבים בימינו סובלים מבעיות שונות, זמניות או קבועות, שמשפיעות בין היתר על מערכת העיכול.

 

רופא סיני או מטפל מוסמך בטכניקת מגע שנסמכת על עקרונות הרפואה הסינית, לומדים את מערכת איזוני האנרגיה בגוף דרך סימפטומים נוספים ולכן יכולים להתאים לכל אחד טיפול שישפר את תפקוד מערכת העיכול שלו, כמו גם אספקטים אחרים של בריאותו הפיזית והנפשית. אולם בחלק מהמקרים תוכלו  לשפר את מצב הצואה שלכם באמצעות תזונה נכונה יותר או פעילות גופנית מתאימה.

 

הנה כמה מהמצבים הנפוצים ביותר, ועצות לטיפול בהם:

 

יציאות מרובות

יציאות מרובות מוגדרות כיותר משלוש יציאות ביום. לרוב יהיו היציאות גם רכות או מתפזרות. כולנו סובלים מדי פעם מריבוי יציאות זמני, שיכול להופיע אחרי אכילת מזון מקולקל או מזון שמנוני במיוחד, שאיננו רגילים לאכול. במקרה כזה, של שלשול רגיל, יש לשתות הרבה, לנסות להמעיט באכילה ולנוח ככל שניתן.

 

אך כאשר מדובר במצב כרוני, ריבוי היציאות נגרם בשל חולשת הטחול. הטחול אחראי על הפקת אנרגיה (צ'י) מהמזון אותו אנו צורכים. פעמים רבות אנשים עם ריבוי יציאות יהיו חייבים ללכת לשירותים באופן מיידי לאחר כל ארוחה. הסיבה לכך היא שהטחול, שאחראי בין היתר על החזקת הצואה במעיים, לא מבצע את תפקידו כראוי.

 

מה עושים: הטחול נפגע כאשר אנו אוכלים כמות גדולה מדי של מזון לא מבושל, כמו סלטים, גבינות, וסנדוויצ'ים. אם ברצוננו להקטין את מספר היציאות יש להקפיד על דיאטה המכילה לפחות מנה אחת ביום של מזון מבושל, כשיש לשים דגש על אכילת עוף, ירקות כתומים ואורז. בנוסף, יש להקפיד ללעוס היטב את האוכל, לאכול יותר ארוחות קטנות לאורך היום ולהפחית בכמויות המזון הקר.


זמן הבילוי המומלץ בשירותים: שתיים עד חמש דקות (צילום: index open)

 

יציאות בתדירות נמוכה, יציאות קשות ויבשות

קיימים שלושה קריטריונים להגדרה של עצירות:

  • פחות משלוש יציאות בשבוע.
  • מאמץ בעת היציאה.
  • צואה קשה ויבשה.

 

על פי הרפואה הסינית יש חשיבות רבה מאוד להתרוקנות הגוף מהצואה, ולעתים בעיה של עצירות יכולה לעכב טיפול בסימפטומים אחרים. לכן יש חשיבות רבה להוצאה תקינה של צואה.

 

עצירות יכולה להיגרם בשל אכילת מזון חריף ומתובל מדי, אכילה של ארוחות גדולות אחרי השעה שמונה בערב, אכילה בצורה לא מסודרת לאורך היום או אכילת כמויות גדולות מדי בכל ארוחה. במקרים אלו יווצר חום בקיבה, שיעבור למעיים וייבש את הצואה.

 

מה עושים: גם כאן, הפתרון הוא בראש ובראשונה שינוי תזונתי. חשוב להוציא מהתפריט מאכלים מתובלים וחריפים, שמנוניים, מטוגנים או קשים לעיכול (כגון בשר אדום, מזון מעובד ומטוגן). בנוסף, יש לאכול בשעות מסודרות לאורך היום ולא אחרי השעה שמונה בערב, ולאכול כמויות קטנות בכל פעם. המאכלים המומלצים הם מרקי קטניות, דייסות (אורז, דוחן, שעורה), ירקות מבושלים, מיצי ירקות ומאכלים ירוקים.

 

במקרה שהעצירות מלווה בצואה קשה ויבשה, ייתכן שהסיבה היא תזונה דלה מדי, שאינה מכילה מספיק בשר וקטניות. הפתרון במקרה זה יהיה העשרת התזונה במרכיבים אלו.

 

סיבות נוספות לצואה קשה ויבשה קשורות לחולשה של הכליות (בתפקודן לפי הרפואה הסינית), הנגרמת מעבודה מתישה ומוגזמת, פעילות מינית אינטנסיבית מדי או דימומי ווסת כבדים. במצב כזה יש צורך בחיזוק הכליות באמצעות פורמולות צמחים ספציפיות, הניתנות על ידי רופא סיני.

 

קושי בהוצאת צואה שמלווה בכאב

קושי בהתרוקנות וכאב שמלווה את היציאה מופיע על רקע של חוסר איזון בכבד, שמפריע לזרימת הצ'י התקינה. התקיעות יכולה להיגרם עקב מצבים רגשיים כמו לחץ, מתח, תסכול וחוסר סיפוק. במקרים אלו עשויים להופיע שלשול ועצירות לסירוגין, והתחושה לאחר היציאה היא שההתרוקנות לא הייתה מלאה. היציאות יהיו לא סדירות, ויכולות להיות מלוות גם בכאבי בטן וגזים.

 

מה עושים: במקרים אלו יש לפעול להנעת הצ'י בגוף, באמצעות פעילות גופנית אירובית סדירה. במקביל, יש למצוא דרכים להרפיית הלחץ והמתח.

 

צואה מתפזרת

הצואה המתפזרת יכולה להיות בעלת שתי צורות. האחת, צואה משפריצה, המתפזרת באסלה לכל עבר. בדרך כלל מצב זה יופיע לפתע בשל קלקול קיבה, ולא יימשך זמן רב.

 

הצורה השניה של צואה מתפזרת היא צואה רכה מאוד, שמאבדת את צורתה המקורית בעת המגע עם המים באסלה, ומתפזרת לכל עבר. צואה כזו לא תמיד תרד במלואה בעת הורדת המים ותשאיר סימנים בצידי האסלה. מצב זה מאפיין חוסר בטחול, שאחראי לפי הרפואה הסינית לעיכול המזון והפקת הצ'י ממנו. כאשר הוא חלש, המזון לא עובר תהליך עיבוד מלא.

 

חולשה של הטחול נובעת בראש ובראשונה מתזונה לא נכונה, המכילה אוכל נא (כמו ירקות ופירות חיים) ללא מזון מבושל וחם. במקרה זה יש לאכול קטניות כמו שיבולת שועל ואורז, תבשילי ומרקי קטניות, ירקות כתומים, ולתבל את המזון בפלפל שחור, קינמון, שום, בצל ושומר. בנוסף, עשויה צואה מסוג זה להעיד על אכילת יתר של מוצרי חלב, על למידה מאומצת מדי ועל דאגות רבות.

 

צואה מתפזרת עם מזון בלתי מעוכל

במקרה זה נראה צואה רכה ומתפזרת, ובתוכה חתיכות של מזון לא מעוכל, בעיקר בשעות הבוקר (אין הכוונה לתירס או סוגי מזון אחרים שאינם מתעכלים). בנוסף, ברוב המקרים הללו חש האדם דחיפות רבה, ומוצא את עצמו פעמים רבות רץ לשירותים.

 

מה עושים: תופעה זו נגרמת בשל חולשה של הכליות, שהן המקור לאנרגית היאנג בגוף, ושולטות על פי הטבעת.

על מנת לטפל במקרה זה יש לחמם את איזור הבטן התחתונה עם כרית חימום או בקבוק חם, ולאכול מזון מבושל ומתובל בתבלינים כמו אניס, שומר, חילבה, ג'ינג'ר, קינמון, רוזמרין, ציפורן והל. יש להימנע ממזון נא וקר.

 

צואה דביקה

צואה שכזו היא צואה כבדה ודחוסה, שלרוב נופלת בחוזקה לעומק האסלה ומשאירה סימנים על תחתית האסלה לאחר הורדת המים. צואה כזו תגדיל את ההוצאות המשפחתיות על גלילי נייר טואלט, מכיוון שמספר הניגובים שיידרש לכם יהיה רב (כלומר, מעל שניים). במקרים רבים עם תום השהייה בשירותים תיוותרו עם תחושה שלא התרוקנתם לגמרי.

 

מה עושים: צואה שכזו נגרמת בשל לחות במערכת העיכול, שעשויה לבוא לידי ביטוי גם בתחושת כבדות בגוף ובגפיים, תחושת מלאות בבטן ולעתים אפילו חוסר תאבון. במקרים אלו יש להוריד מהתזונה מאכלים מתוקים, סוכר, אוכל שמן, שמרים, מוצרי חלב ומזון מעובד. לרוב זו התזונה שהכי קשה לשמור עליה.

 

צואה עם ריח חזק

קשה להגדיר מתי בדיוק לצואה יש ריח חזק. לרוב בעל התוצרת עצמו אינו חש בריח מיוחד, ועל כן הוא צריך להסתמך על פידבקים מהסביבה. צואה כזו לרוב גם תדרוש אוורור רציני של חדר השירותים.

 

צואה עם ריח חזק נגרמת בשל חום במערכת העיכול, הנוצר מאכילת

מזון שומני וחריף מדי. בנוסף, עשוי החום להעיד על קיומם של רגשות מודחקים, שלא מצאו את ביטויים תקופה ארוכה.

 

מה עושים: במקרים שכאלו יש לעסוק בפעילות ספורטיבית אירובית אינטנסיבית, על מנת לפתוח את התקיעות. בנוסף מומלץ להימנע ככל שניתן מקפה, אלכוהול, קולה ובשר. יש לאכול בעיקר ירקות טריים ומבושלים, ולהם ניתן להוסיף טופו ופירות.

 

צבע הצואה

כאמור, על הצואה להיות בצבע חום סטנדרטי, כלומר לא כהה מידי ולא בהירה מידי. צואה בהירה מדי תעיד על חולשה בטחול ויש לטפל בה כמו במקרה של צואה מתפזרת (ללא שאריות מזון בלתי מעוכל). צואה כהה מאוד, בצורות שונות, תעיד על חום, בו יש לטפל כמו במקרה של עצירות.

 

כאשר אתם בודקים את צבע הצואה שלכם, שימו לב לכך שלא אכלתם לאחרונה סלק או עלים ירוקים, ושלא נטלתם תוספי מזון כלשהם, המשנים את צבע הצואה.

 

במקרה וגיליתם דם בצואה, יש לפנות בהקדם לרופא על מנת לבצע בדיקות שונות. ייתכן ומדובר בפצע מקומי, אך זה יכול להעיד גם על מצבים רפואיים חמורים יותר.

 

הכותבת היא מנהלת פורום טיפול במגע של ynet . לאתר של סמדר לחצו כאן 

 

המידע המקצועי בכתבה מתוך הספרים:  

  • healing with whole foods/paul pitchford

  • אמנות הריפוי בתזונה סינית/אורון אופק
  • the foundations of chinese medicine/giovanni maciocia

 

 


 

 

    קישורים ממומנים
     תגובה חדשה
    הצג:
    כל התגובות לכתבה בלי בושה: הקקי שלכם מלמד הרבה על בריאותכם
    אזהרה:
    פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
    יציאות טובות
    אם אתם צריכים יותר משני ניגובים - כנראה שיש בעיה
    צילום: index open
    מרגילים את הילדים לשתות מים
    ynet ספיישל
    מחשבוני בריאות
    פורומים רפואיים