שתף קטע נבחר

טייסת צמודת קרקע

מטיסים מסוקים, משתפים פעולה עם חי"ר ומחסלים את האויב - בכאילו. טייסת הסימולטורים החדשה בפלמחים מעניקה לטייסים חוויית לחימה אמיתית לגמרי ואימון מקצועני - בשבריר המחיר

שני מסוקים מסיירים באזור עוין. באוויר יש גם מל"ט שאוסף מודיעין, ועל הקרקע כוח חי"ר שמנסה לחסל את כוחות האויב.

 

המל"ט מאתר את האויב, המידע מועבר לטייסי המסוקים, הם תוקפים בטילים, חלק מהכוח העוין נמלט - ואז נכנס לפעולה הכוח הקרקעי. האויבים מושמדים. מבצע משובח בהנהגת חיל-האוויר? כן. רק שהכל נערך בטייסת הסימולטורים החדשה בפלמחים, שם ישנם סימולטורים מתוחכמים של מסוקים ומל"טים.

 

כשהאויב מושמד, נעלם הכתם האדום שמסמל אותם מכל המסכים. ומיהו אותו אויב, שיורה על כל הכוחות ומשתמש באמצעי לחימה מתוחכמים נגד חיילינו? מפעילות סימולטורים, שעוברות קורס של 10 חודשים והופכות למכונות לחימה מיומנות.

   

כבר כמה שנים הסימולטורים מעניקים חוויה של טיסה אמיתית. אבל בטייסת החדשה בפלמחים, שלאחרונה הפכה מבצעית, עושים הרבה יותר. הטייס בסימולטור ו"כלי הטיס" שלו הם חלק ממערכת לחימה כוללת. הוא משתף פעולה בצורה הדוקה עם טייסי מטוסים אחרים, טייסי מסוקים, כלי טיס בלתי מאוישים וכוחות קרקעיים וימיים. הכל בכאילו כמובן, אבל תוך דימוי מדויק של מצבי לחימה אמיתיים. האם מישהו לוקח ברצינות טייסת בלי מסוקים של ממש? סגן חן, טייס מסוק, מסביר לנו: "הכל כאן זהה למציאות. האימון כאן נותן בדיוק מה שנותנת טיסת אימון במסוק אמיתי‭."‬

 


טסים בסימולטור: "רוצה יום או לילה?" (אריה אגוזי)

 

איך זה עובד? בכמה מבנים בטייסת נמצאים שני מדמים מלאים של מסוקי יסעור וינשוף. מדובר במערכות יקרות, הנראות כמו העתק מדויק של תא טייס. הטייסים נכנסים פנימה, נקשרים בחגורות הבטיחות ומתחילים לטוס. הכל מרגיש אמיתי. כשהמסוק "מרביץ" פנייה חדה הגוף מגיב בהתאם. סחרחורת, לחץ בבטן, חוויה. באולמות הגדולים יש גם "מדמי שולחן‭,"‬ סימולטורים שנמצאים במחשב אישי. מול כל מסך כזה יושב טייס מסוק. "כולם מחוברים וכולם עובדים על אותו בסיס נתונים. כמו בחיים האמיתיים‭,"‬ מסביר סגן-אלוף אורן, מפקד הטייסת. למשפט הזה משמעות כלכלית אדירה: כל שעת טיסה אמיתית עולה הון. בסימולטור הכל זול בהרבה. יתרון נוסף: לפני כל פעילות יזומה בשוח אויב ניתן לערוך מבצע מדומה ולדעת מראש באילו בעיות תיתקל. סא"ל אורן מסכם: "העובדה שהמתקן שלנו הוכרז כטייסת לכל דבר היא ההוכחה למקומנו במבנה הכללי של חיל-האוויר‭."‬

 

לקראת סיום, וממש רק מסיבות עיתונאיות (טוב נו, אולי לא רק) אני רומז שהייתי שמח להטיס מסוק. "יום או לילה‭,"‬ שואל אורן. בחרתי בלילה. החלון נעשה כהה. אחרי ההמראה לקחתי את ההגאים. הטסתי מסוק. בכאילו כמובן, אבל זו הייתה חוויה מדהימה.

 

להצבעה עבור חיל-האוויר במבצע "את היחידה שלי" סמסו 1 ל‭8855- ‬

 

גם אתם מוזמנים להשתתף במבצע "את היחידה שלי " של האגודה למען החייל בשיתוף "ידיעות אחרונות‭,"‬ בנק הפועלים, ynet וגלי צה"ל. היחידה האהובה ביותר תוכרז בשירותרום שישודר ב‭7-‬ בדצמבר בגלי צה"ל וב-ynet.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מסוק יסעור
צילום: משה מילנר, לע"מ
רוח טובה
יד שרה
כיתבו לנו
מומלצים