נאס"א: חיידק הניזון מרעל הוא סיכוי לקיום חוצנים

מדענים מדווחים כי הצליחו לגדל בקטריה הניזונה מהיסוד ארסן במקום מזרחן – אחד מששת היסודות שמדענים העריכו כי הם חיוניים לקיומם של חיים. הדבר מעלה את האפשרות כי מחוץ לכדור הארץ קיימות צורות חיים אחרות המתקיימות באמצעות ביולוגיה השונה מזו שהכרנו עד היום

חיידקים הניזונים מהיסוד הרעיל ארסן שנאספו ממעמקי אגם במזרח קליפורניה, מגדירים מחדש את אבני הבניין שמהן מורכבים החיים ומציעים תקווה חדשה לחיפוש אחר יצורים מהחלל החיצון – כך עולה הערב ממסיבת עיתונאים מיוחדת שכינסה סוכנות החלל האמריקנית נאס"א.

החיידקים המיוחדים שמסוגלים לשרוד באמצעות היסוד ארסן התגלו כבר בעבר, אולם במאמר שמתפרסם כעת בכתב העת Science מתברר כי הם מסוגלים לגדול תוך שילוב היסוד אל תוך הדנ"א שלהם ואל קרומי התאים.

חשיבות התגלית היא בכך שאם עד כה חשבו הביולוגים כי כל צורת חיים זקוקה ליסודות פחמן, מימן, חנקן, זרחן, חמצן וגופרית – כעת מתברר כי גם יסודות נוספים יכולים לשמש כאבני הבניין של האורגניזם, כולל למשל יסוד יוצא דופן כמו ארסן הרעיל מאוד, שיכול לשמש כתחליף לזרחן.

אריאל אנבר, אחד מכותבי המאמר מסביר כי "נהגנו לחשוב כי צורות החיים זקוקות לאחד מששת היסודות בלי יוצאים מן הכלל, אולם כעת אנחנו רואים שאולי דווקא קיים יוצא מן הכלל".

הגילוי נערך על ידי ד"ר פליסיה וולף-סימון מקבוצת המחקר של אנבר בבית הספר של אוניברסיטת אריזונה לחקר כדור הארץ והחלל, שכבר לפני מספר שנים החלה באיסוף משקעים מאגם מונו שבקליפורניה, הידוע ברמה גבוהה של המלח ארסן.

וולף-סימון סגרה את החיידק המוכרGFAJ-1 בתוך בקבוק עם ארסן ונוכחה לגלות כי הוא מסוגל לשרוד שם. כעת סבורים החוקרים כי התגלית צפויה לפתוח אפיקים חדשים בחקר החיידקים, ואולי אף תוביל לשכתובם של ספרי הביולוגיה.

בקטריה חובבת ארסן