שתף קטע נבחר

המטוס הגדול: 42 אלף ליטר בשבע שניות

"אליושיין 76", מטוס הכיבוי החדשני בעל קיבולת גדולה, נחת הלילה בישראל וכבר החל לסייע במאמצי הכיבוי של הדליקה בכרמל. בהמשך יגיע לארץ מטוס נוסף מדגם זה. "נבצע את המשימה על הצד הטוב ביותר", הבטיחו הטייסים הרוסים

42 אלף ליטר - זו קיבולת המים של מטוס הכיבוי הגדול, "אליושין 76", שכבר נכנס לפעולה באזור השריפה בכרמל. המטוס, מתוצרת רוסיה, מסוגל לרוקן את מיכליו תוך שבע שניות בלבד. המטוס החדשני כבר השלים הבוקר (שבת) סיבוב אחד מעל מוקדי הדליקה, ונמצא כעת בסבב השני. מטוס נוסף מסוג זה צפוי לנחות בישראל מאוחר יותר היום.

 

"למטוס לוקח שעה להגיע, להוריד את המים ולחזור, ואז עוד 45 דקות להתמלא שוב, כך שבערך כל שעתיים וחצי המטוס ייצא מחדש", סיפר מפקד טייסת התחזוקה בבסיס תל נוף, סגן-אלוף רונן פולוביאן.

 

  

מפקד חיל האוויר, האלוף עידו נחושן, קיבל את פני הטייסים הרוסים ואמר: "צאו לדרך וכבו את השריפה". "התחלנו את הפעילות האווירית מוקדם מאוד בבוקר ואני מקווה שנצליח להביא למפנה לקראת כיבוי השריפה. הטייסים הרוסים הם מאוד מנוסים בשריפות מסוג זו שבכרמל ואין ספק שהמטוס 'אליושין 76' הוא תוספת כוח משמעותית".

 

לדבריו, במהלך היום צפויים להגיע מטוסים נוספים ובסך הכל יחוגו מעל הכרמל כ-40 מטוסי כיבוי ממדינות שונות בהן: ספרד, רוסיה, צרפת, ארה"ב, קרואטיה ובריטניה. "התכלית של חיל האויר היא לתת את המעטפת למטוסים שיוכלו לפעול בתא השטח הקטן בכרמל ביעילות המירבית. עזרה בין מדינות זה דבר מקובל וחשוב וכפי שישראל ידעה לשלוח כוחות הצלה למקומות מוכי אסון בעולם, כך אנחנו שמחים לקבל את הטייסים הבינלאומיים שמגיעים עם מוטיבציה גבוה לעזור בכיבוי השריפה".

 

אנשי הצוות הרוסי סיפרו הבוקר כי האש עדיין אוחזת במספר מקומות וכי הדברים למלמעלה אינם נראים טוב. הטייסים הבטיחו כי יבצעו את משימתם על הצד הטוב ביותר: "זה התפקיד שלנו, לבוא ולבצע את העבודה". "אני מביע תודה לאמון שמדינת ישראל נתנה בנו והסכימה שנעזור בכיבוי השריפה", הוסיף קפטן אנדריי סמירנוב.


"אליושין 76". 45 דקות למלא, שבע שניות לרוקן (צילום: דודו אזולאי)

 

"יש לנו ניסיון עשיר מאוד בשריפות גדולות הרבה יותר מזו שיש בישראל. אני עוסק בתחום כיבוי השריפות כבר 19 שנה, כשבקיץ האחרון כיבינו שריפת ענק ברוסיה שבה בו זמנית בערו 30 אלף דונמים. מיום חמישי היינו בכוננות ומהרגע שניתן האישור תוך 3 שעות היינו באוויר בדרך לישראל. המסר שלנו לתושבי האזור הוא אל תקחו סיכונים מיותרים ותעזבו את המקום. אני מקווה שתוך-יומיים עד שלושה נצליח לכבות את השריפה", הוא הוסיף.

 

המטוס הרוסי נחת הלילה סמוך לחצות נחת בתל נוף, ותוך זמן קצר הובאו אליו מיכליות המים שמילאו את מיכליו באמצעות משאבות מיוחדות. "בבטן המטוס יש מין שתי אמבטיות, צינוריות ענק, שם המים מאוחסנים. ממלאים אותן באמצעות שלוש מיכליות מים, שכל אחת מכילה 18 אלף ליטר מים", הוסיף הקצין.

 

לדברי סא"ל פולוביאן, "ברגע שקיבלנו דיווח על הגעת המטוסים התחלנו להיערך לנחיתה. אנחנו לא מכירים את סוג המטוס, הגענו לאינטרנט ללמוד עליו, איזה סוג דלק מדובר ואילו מחברי מים מתאימים לו. נספח חיל האוויר ברוסיה שלח לנו מידע נוסף וכך נערכנו בצורה מסודרת".

 

כחלק מההערכות לקליטת המטוס, הוקפצו בצו 8 אנשי המילואים של יחידת תחזוקת המים מבסיס התחזוקה בלוד. "עשינו מדידות של מסלול הנחיתה כדי לבדוק אם הוא בכלל יוכל לנחות עליו. מטוס אחר מדגם 200B שיכול להכיל עד 20 ליטר מי ים, נחת בשעה 5 בבוקר והוא כבר בשטח".

 

סייע בהכנת הידיעה חנן גרינברג
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
סיוע אווירי ממדינות זרות
צילום: דרור עינב
מבט לתא הטייס
צילום: דודו אזולאי
סיוע רוסי כבד
צילום: דודו אזולאי
מומלצים