שתף קטע נבחר

יום לימודים ארוך: 16 שנים עד ליישום החוק

עוד ב-1997 קבעה הממשלה כי יש להאריך את יום הלימודים עד השעה 16:00, אך מימושו המלא של החוק, שהיה צריך להיות מיושם בתוך שלוש שנים, התעכב עד כה. היום תדחה הכנסת שוב את מימוש התוכנית, לבקשת הממשלה. הסיבה: הפעלתו המלאה תעלה 1.04 מיליארד שקלים

כמה זמן לוקח לממשלה ליישם חוק שחוקקה בעצמה? לא פחות מ-16 שנה. בשנת 1997 חוקקה הממשלה את "חוק יום חינוך ארוך", שקבע כי בתוך שלוש שנים תעבור כל מערכת החינוך בישראל, מגני הילדים עד תלמידי י"ב, ללמוד עד השעה ארבע אחר הצהריים, ובלבד שמספר שעות הלימוד בשבוע לא יקטן מ-41.

 

עם זאת, עד כה החוק יושם בפחות ממחצית ממוסדות החינוך בישראל: רק כ-600 בתי ספר ו-1,300 גני ילדים אימצו את יום הלימודים הארוך. כבר שלוש פעמים נדחה מימוש החוק בכלל המוסדות, והיום (ב') צפויה ועדת החינוך של הכנסת לדחות את המהלך פעם נוספת עד 2016, כחלק מאישור חוק ההסדרים. הממשלה ביקשה לעכב את יישום התוכנית מסיבות כלכליות: לפי החישוב, עלות הפעלה מלאה של החוק בגני-חובה ובבתי-ספר יסודיים נאמדת ב-1.04 מיליארד שקלים.


מהגן ועד י"ב. יסייע גם להורים העובדים במשרה מלאה
 (צילום: ג'ורג' גינסברג)

 

"לצערי הממשלה היא עבריין שלא מכבד את החוקים שבעצמה חוקקה", אמר אבי גור מארגון ההורים הארצי. "כאשר הממשלה חוקקה את החוק היא הגיעה למסקנה שצריך לחזק את החינוך בישראל ובעיקר בפריפריה, אבל כנראה שאפילו את המסקנות של עצמה היא לא מיישמת. כאזרח כואב לי שהממשלה פשוט הורגת את החוק, שהוא כל-כך חיוני לתלמידי ישראל".

 

"חוק יום חינוך ארוך" נועד במקור להגדיל את מספר שעות הלימוד בשבוע, "כדי להרחיב ולהעמיק את הידע וההשכלה של התלמידים, ולתת הזדמנות שווה בחינוך לכל ילד בישראל, כדי להביאו למיצוי מרבי של כישרונותיו", צוין בהסבר החוק. בנוסף, על-פי יוזמי החקיקה, הפעלת יום חינוך ארוך אמורה לסייע לנשים להשתלב בתפקידים שבהם נדרשת עבודה במשרה מלאה.

 

בדו"ח שכתב בנושא מרכז המחקר של הכנסת עוד בשנת 2007, צוין: "הדחיות החוזרות ונשנות בהשלמת החלתו של החוק, מעלות תהיות בדבר עמדתה של הממשלה כלפי החוק. מחד גיסא, הממשלה אינה מציעה לבטל חוק זה כליל. מאידך גיסא, הממשלה אינה מקצה לכך תקציב מתאים". לטענת הממשלה, הסכם "אופק חדש" נותן מענה למרבית בתי הספר היסודיים בתחום זה, אך ישנם בתי ספר יסודיים רבים שעדיין לא לוקחים חלק ברפורמה.

 

"הבטחות הממשלה הן מס שפתיים"

"דחיית החוק זו שערורייה", מדגיש חבר הכנסת מאיר שטרית, שיזם את החקיקה, "ההבטחות של הממשלה על מתן עדיפות לחינוך הן מס שפתיים ובדיחה עצובה. המטרה שלנו ב'חוק יום חינוך ארוך' הייתה לתת הזדמנות אמיתית לילדי ישראל להשתוות למערכות החינוך הבינלאומיות והדחייה מוכיחה שהחינוך לא באמת חשוב לממשלה".

 

מאידך, טוען יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, אלכס מילר, כי "עוגת התקציב הינה מוגבלת ודחיית יישום החוק כפופה להחלטה לתעדף תהליכים והפרויקטים האחרים לקידום החינוך בישראל".

 

ממשרד החינוך נמסר כי "מאז הוחלה הרפורמה 'אופק חדש' במערכת החינוך, החל המשרד לערוך התאמות הן בהיבט הפדגוגי והן בהיבט הארגוני, ובמסגרתם יזם המשרד תיקון לחוק 'יום חינוך ארוך', אשר אושר בוועדת החינוך של הכנסת, לפיו יתאפשר קיומו של יום חינוך ארוך ביחד עם תנאי ההסכם.

 

"בנוסף, על מנת לתת מענה לתנאים המתוארים לעיל ולאפשר את הפעלת תכנית "אופק חדש" בבתי ספר בהם מתקיים חוק יום חינוך ארוך, באופן מיטבי וללא שתידרש הוצאת תלמידים בשעות ההוראה הפרונטליות הניתנות לכלל הכיתה לטובת שעות לימוד פרטניות, הוצע לתקן את החוק כך שבמוסדות חינוך בהם מונהג יום חינוך ארוך ומופעלת בהם תכנית 'אופק חדש' ילמדו במשך ארבעה ימים בשבוע, שבע שעות לימוד לפחות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: מיכאל קרמר
יישום החוק יידחה בפעם הרביעית
צילום: מיכאל קרמר
מומלצים